Socialt (mer om oss)

sommarrapport

98 inlägg 37998 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#97567 Axwell skrev rökt abborre går också ner, lite lättare att skinna av och bena ur, knappast lättare än att bena ur flådd halstrad abborre, vilket jag fick lära mig för 40 år sedan av en gammal fiskare. Havet ligger blankt som en spegel, vilket för denna sommar är ovanligt, mulet men ännu iget regn +17 grader.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#97569 Det ena utesluter inte det andra, tackar absolut inte nej till halstrad abborre. Det krävs kanske lite mer omsorg med passning för att få till det utsökta resultatet.
Filéad abborre tar för mig längre tid att tillreda, momentet att flå med filékniv tar inte många sekunder.

Utländska gäster har svårt att förstå hur man med så enkla medel kan få en abborre så välsmakande, ändå äter de flesta gädda utan att kväljas.

Nu är blasten borta från den franska mandelpotatisen, det var nog sista året som den fick chansen. Vi har har för dåligt ljus och fel sorts sandjord för riktig mandelpotatis, så långt "söderut".

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#97627 När vi odlar mandelpotatis så söker vi tunga lergjordar det ger hos oss det bästa resultatet

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#97633 En liten parentes om hur det är i vårt östra grannland, enligt en finsk medlem på Chainssaw Collectors Forum. Torsdag i förra veckan slogs absoluta värmerekordet i Finland, 37,2 C i Liperi, östra Finland och igår var det 33 i Lahti vilket var augustirekord.

Förresten, kan det vara möjligt att vi kan känna brandlukten bortifrån Ryssland? I förrgår och igår kändes en svag brandrökslukt i luften vid några tillfällen, det var den typiska lukten av brand. Och veterligen har det inte varit någon brand här ikring nånstans. Vet inte alls om det är möjligt, nån annan som känt brandlukt?

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#98719 Den sista veckan har varit aningen turbulent för min del. Jag har två gånger inom ett och ett halvt dygn hamnat på akuten första gången för misstänkt njursten, vilket visade sig stämma, efter knappt ett dygn var det dags för nästa resa, med smärter i bröstet som strålade ut mot vänster arm, har varit med om detta för cirka 5 år sedan så det bar iväg upp på akuten igen, jag låg två dygn på IVA och man konstaterade att det var en hjärtinfarkt. flyttades upp på medecinska avd. och kom hem därifrån i går, jag känner mig nu minst lika frisk som jag var onsdagen för en och en halv vecka sedan, men oj vad fort det kan ändras, det gäller att inte ta allt förgivet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#98741 Ojdå! Det låter ju inte alltför kul! Du får börja trappa ner tempot, stress och sånt är inte bra för hjärtat. Hoppas du repar dig ordentligt och slipper några mer såna här skrämskott. Sköt om dig ordentligt så vi kan fortsätta våra rapporter från Norra Norrlands kustlands södra och norra del.

Vi har haft en mycket fin sensommarvecka här, sol, lite blåsigt och runt 18 som mest på dagarna. Torr gin luft så det har inte känts kallt i blåsten. Idag har det småregnat och tyvärr skall det visst bli så imorgon på Vännäs motormuseums dag.

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#98749 Fortfarande lite för varmt på dagarna för att det skall kännas behagligt att jobbat på max i skogen, klibbigt trots ett minimum av kläder.
Har många gånger funderat över vad som skulle hända om man plötsligt drabbades av något liknande som hände flisshejk. Klarar man ens av att hantera mobilen?
För väl att ni har nära till närmaste sjukhus, tiden från symptom till vård lär vara betydelsefull en sån här gång.
Lite positivt stress är nog bara nyttigt efter den första rehabtiden, de gäller dock att kunna slå ifrån orimliga krav utan att få dåligt samvete.

Mandelpotatis i lerjord låter för mig som en nyhet. Själv är jag bokstavligen uppfödd på "vanlig potatis"(mandel) utspädd med "runda".
I dessa trakter närmare polcirkeln gick mandeln bäst, normala somrar, i den rödfärgade sandjorden.
Just den speciella färgen på sandjord har jag inte träffat på längre söderut.

Njursten är väl inte heller så behagligt, kan jag föreställa mig(nej det går nog inte, och jag vill inte heller testa).
Gallsten kan bli direkt livshotande om bukspottskörteln blockeras.

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98753 Det är troligtvis järn som färgar sanden röd!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#99767 Första frostnatten för i år potatisblasten inne i byn hade frusit det var - 2,2 grader ut i sommarstugan var det som kallast inatt + 1,7 nu har det hänt igen någon tycker sig behöva vattnet i havet bättre än oss -60 cm under medelvatten nu blir det väl högre fastihetsskatt,när tomten är utökad med ett antal kvadratmeter. Inga känningar av infarkten, skall på njurröntgen på Måndag

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#99792 Det var som tusan, har du inte haft frost förrän nu, här hade vi för nästan två veckor sen, men du bor väl närmre havet än vad jag gör. Här är hälften av blasten nerfrusen sen dess. Skönt att höra att du tycks vara bättre, ta det lugnt och sköt om dig så du inte drabbas av nån ny omgång!

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

flisshejk  
#100255 Tack för din omtanke totte, javisst bor jag närmare havet Bottenviken ligger inte mer än 3 km från byn men det går även havsvikar som inte ligger mer än hundra meter från delar av byn så vist har vi en fördel av dessa nu på hösten, men då får vi det omvända på våren då ligger havsisarna och kyler i stället, så i slutändan jämnar det ut sig. Ja har skjutit in älgbössan så om inte vädret är alltför dåligt kommer jag att delta i älgjakten till helgen har varit lite tveksam hur jag skall göra men jag provar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#100304 Ja men lite älgjakt är nog hälsosamt! Bara du inte hetsar upp dig för mycket när älgen kommer :wink:

Här har varit en mycket fin vecka nu, dimmigt på morgonen men solen har bränt igenom ganska snabbt och sen har det varit riktigt fint sensommarväder, 17 - 18 grader fram på em och soligt och torrt. Satt ute och käkade lunch i tisdags, på restaurang 5 Knop i Umeå, där är en träaltan som närapå hänger ut över älven, mycket trevligt.

Dags att köra igång en höstrapport nu, eller hur?

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#127272 Hej på er alla frusna norrlänningar som fortfarande håller på med nån vårrapport. Här nere i sydväst har vi enligt SMHI just nu sommar även om det fortfarande är lite tunnt med löv på björkarna :grin: Mer än 20 grader och första solbrännan på hela kroppen, och då menar jag "hela".

Avatar Fallback

Re: sommarrapport

axwell  
#127274
th skrev:Hej på er alla frusna norrlänningar som fortfarande håller på med nån vårrapport



Frusna, näe det är vi som har sommarvärmen. Varmast i landet och säsongsrekord Torpshammar i Medelpad, drygt +(!) 23 grader idag enl SVT (SMHI).

Användarvisningsbild

Re: sommarrapport

totte  
#127294 Visserligen bara futtiga 19 här men frusen, nä inte alls!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).