Socialt (mer om oss)

Vår-rapporten

59 inlägg 21022 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#92025 Jag trodde inte att man skulle behöva vinterkläder kläder i småland den har tiden på året, +9 den varmaste dagen där nere, sen såg jag på väder rapporten att Skåne hade haft +10, det måste vara höjden av lycka kjuge eller vad tror du totte, Jag kom hem vid 1-tiden då hade vi +18 grader nu mitt på dagen har +25, gräsmattorna är gröna och löven nästan fullt utslagna, knappt man tror sina ögon, med tanke hur det såg ut för ett par veckor sedan, har inte hunnit upp i skogen men det kan eventuellt finnas någon snöfläck kvar i någon baklid, men det blir en koll imorron. Det är tyst på rapporter från kjuge vad sägger du totte skall vi skicka nede lite värme
kjuge har ju haft en tuff vinter. Potatisen ligger på förgroning det ser ut att arta sig bra, men vi får nog vänta ännu ett tag innan de sätts i jorden. Tack axwell,för dina sympatier, nästa gång får vårresan bli till midsommar.
PS. Det är väl ingen som missat värmerekordet häromdan i Haparanda, det spiller nu över på oss också ligger 5 mil österut från där jag bor

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#92041 Välkommen hem! Jodå vi hade +25 här i lördags. Tror vi har så det räcker till att skicka ett litet paket ner till kjugekarlsson. Björkarna slog ut på två dar, gräsmattan växer så det nästan känns under fötterna. Sista snön på tomten försvann igår, rasdrivan neranför garagetaket som ligger i djupskugga hela dagen är alltid det sista. Tror man får leta länge för att hitta en riktig skugglega med snö kvar i skogen också.


   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#92057 Välkommen åter flisshejk, en totalmiss i planeringen. Kjuge ligger tydligen lågt, av någon anledning(?).
Försökte idag återskapa en rågång(lina) men lövsprickningen gjorde det svårare än väntat, som vanligt för sent ute.
Idag kunde jag inte se en endaste snölega men det kan bero på att min mark övervägande ligger i en svag sydsluttning.
Tidigpotatisen är nu jordad och igår var det säsongspremiär för sparrisskörden.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#92075 Du ligger en bit före Axwell, antar att du har någorlunda varm, lätt jord i bra läge eftersom du fått ner pären redan. Här lär det dröja ett par veckor, men så bor jag på den i trakten ökända Pengsjöleran, styv grå lera som förvisso går att förbättra och har så gjorts hos oss, men marken är kallvuren vårtid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92078 ojoj vilken värme det varit de senaste dagarna.... gräset har tyvärr börjat att redan växa på hyggena, massor av insekter och elände, sett säkert 20 snytbaggar idag :S

dessutom året första brännbollsträning idag vilket är ett tydligt vårtecken :O

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#92233 Var ut i skogen idag tömde en tank på motorsågen, men fy f-n vilket negerarbete 25 grader varmt blir inget mer skogsarbete med den temperaturen, hittade inte någon snö kvar. Fortsätter det så här kommer potatisen i jorden under maj månad vet inte att det har skett någonsin, men det kan ju bli ett bakslag. Vi bor ute i sommarstugan och vid havet brukar det vara lite kyligare så här på våren när isen släppt sitt grepp men där har det varit +25 på dagarna och ca+18 på nätterna.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#92347 Hörde göken första gången i kväll. Björkarna fullt utslagna, lökväxterna blommar utav attan överallt i trädgården. Katterna trivs, hundarna tycker det är för varmt. Blir att släpa ut gräsklipparn första svängen till helgen.





   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

axwell  
#92355
totte skrev:Inlägg Skrivet av totte » mån 17 maj 2010, 21:08
Du ligger en bit före Axwell, antar att du har någorlunda varm, lätt jord i bra läge eftersom du fått ner pären redan. Här lär det dröja ett par veckor, men så bor jag på den i trakten ökända Pengsjöleran, styv grå lera som förvisso går att förbättra och har så gjorts hos oss, men marken är kallvuren vårtid.


Visserligen har vi lätt sandjord i det vanliga landet men det får någon dag ytterligare, även om SMHI i helgen(?) ansåg att vi tillsammans med Tornedalen och Upplandskusten har sommar.
Lackskorv riskeras om jorden inte är tillräckligt genomvarm, groddarna utvecklas då långsamt och sklerotierna får längre tid på sig att ge groddbränna, senare under sommaren uppstår av samma orsak filtsjuka på blasten.
Tidigpotatisen odlas därför i upphöjda bäddar av gjutsand som senare gödslas med gräsklipp och nässelvatten, risken finns att blasten kan frysa i början av juni.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#92356 Aha, förklarar saken, ja det är ju en effektiv metod att driva potatis tidigt. Håller helt med f. ö., det tjänar inte nåt till att sätta för tidgt, dels riskerar man en hel del som du säger, och även om man klarar sig från det så händer det inte mycket i landet när jorden är för kall. Jag brukar vänta tills min något otåliga hustru är på nervsammanbrottets gräns :lol: .

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#92370 Va är Norrland kvar!? :surp: Trodde ni flutit ut i Bottenhavet :lol:
Totte, dags att bygga om slungan till länspump?

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#92378
Röjkvist skrev:Va är Norrland kvar!? :surp: Trodde ni flutit ut i Bottenhavet :lol:
Totte, dags att bygga om slungan till länspump?


Hehe, nja åtminstone kustlandet här är kvar, har inte varit inåt landet och kollat. Kanske behöver en pump när fjälltrakterna kommer rinnande neråt hit, men då skall det vara nåt sånt här 8) :

http://gizmodo.com/5340238/worlds-bigge ... -years-ago

   TS
Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#92830 Har haft trasigt modemet för det mobila bredbandet så det har inte blivit några vårrapporter på ett tag kanske lika bra för våren försvann mer eller mindre, från +25 till + 15 på dagarna och +7/8 grader på nätterna, det har regnat bortemot 30 mm sista dygnen. Vattnet i havet sjönk med bortemot 30 cm för några dagar sedan, så jag trodde att kjuge försökte ställa till något jäkulskap och själa vattnet för oss. När vattnet i havet sjunker brukar man säga ett tyskarna själ vattnet. I dag var en bonde och fräste och drog upp fåror i potatislandet, lite mer värme nu så blir det satt.

Avatar Fallback

Re: Vår-rapporten

flisshejk  
#93018 Det får bli sista vårrapporten, jag kan inte undanhålla er den syn som ligger för mina ögon, jag sitter på den inglasade verandan i sommarstugan som ligger ca 20 meter från vattenbrynet i Bottniska viken havet ligger blankt som en spegel, solen börjar dala i nordväst och försvinner snart ned bakom någon av de många holmarna som ligger utspridda i denna örika skärgård, det är +10 grader ute men i denna pensionärskuvös där det var cirka +40 grader när jag kom hit i eftermiddag är det ganska behagligt fortfarande. Ha det bra vi får väl snart byta till sommar rapport för även här har gräsklipparna börjat surra.

Användarvisningsbild

Re: Vår-rapporten

totte  
#93024 Låter trivsamt, här kollar man inte på den nergående solen idag, det har småregnat mest hela dan och fortsätter. Senaste veckan har varit ganska kulen, inte mycket vårkänsla. Nåväl, allt är grönt nu, även asparna har till största delen slagit ut. Häggen blommar, gräset är klippt första gången så man får väl sätta sig och vänta på den riktiga sommaren. Håller med dig schejken, dags att bordlägga vårrapporten till nästa år. Får tacka för gott vädersamarbete!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).