Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2309709 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

sundelius  
#419523 Beställde ju strandklingor för ett tag sen och i fredags dök dom upp. Följaktligen har jag idag provkört och satan vilken skillnad det var. Betydligt effektivare men också aggressivare så man fick vara vaksam i den steniga terräng jag kör i.

Var också och tittade på en Norrlandsvagn men jag tror jag hoppar den affären då jag tyckte den var väl stor och klumpig för skogen.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#419534
sundelius skrev:Beställde ju strandklingor för ett tag sen och i fredags dök dom upp. Följaktligen har jag idag provkört och satan vilken skillnad det var. Betydligt effektivare men också aggressivare så man fick vara vaksam i den steniga terräng jag kör i.

Bra, "sundelius" - välkommen efter i hyldningskören :wink:

Så du känner dig inte lurad till handel av den elaka tomten från vest :lol: :lol:

Jag kommer aldrig till at köra med Stihlklingor mera. Efter att jag har körd Strand
en tid, känns Stihlklingorna tröga och klumpiga :surp:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419547
Hema skrev:
can skrev:Det har ingen ting med skogbruk å gjera, men i dag kjøpte eg meg eit brukt zeiss classic diavari 2,5-10x50 med tysk nr 4 retikel ubelyst.

Om du har problem med skadeangrepp på skogen, så i högsta grad! :)

Har problem med gjese om sommaren

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

sundelius  
#419548 Har aldrig känt mig lurad av dig min vän :!:
Det finns bara några få riktigt vise män, det Dalai Lama , Jens och en handfull till :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#419596
can skrev:
Hema skrev:
can skrev:Det har ingen ting med skogbruk å gjera, men i dag kjøpte eg meg eit brukt zeiss classic diavari 2,5-10x50 med tysk nr 4 retikel ubelyst.

Om du har problem med skadeangrepp på skogen, så i högsta grad! :)

Har problem med gjese om sommaren

Gjese = gäss (fågel)?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#419608
can skrev:Har problem med gjese om sommaren


Gissar också på 1 gås, flera gäss.
Är det kanadagås eller den vitkindade gåsen så borde väl ett hagelgevär utan kikarsikte kunna göra nytta :?:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Elfving  
#419610
axwell skrev:
can skrev:Har problem med gjese om sommaren


Gissar också på 1 gås, flera gäss.
Är det kanadagås eller den vitkindade gåsen så borde väl ett hagelgevär utan kikarsikte kunna göra nytta :?:

Hagelsprakare för gäss fungerar bara om man gömmer sig och skjuter mot dem under inflog. Jag har aldrig lyckats komma dem så nära när de är på marken att hagelbössa skulle räcka (max 30m). Så det är vettigt med kulgevär och kikare!
Helmantlad ammunition till klass 1 gevär med kikare använde jag senast kanadsgässen var på fel ställe.
Men min uppfattning är att de blivit betydligt färre på bara fem år? Varför det tro?

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#419621
Elfving skrev:Hagelsprakare för gäss fungerar bara om man gömmer sig och skjuter mot dem under inflog. Jag har aldrig lyckats komma dem så nära när de är på marken att hagelbössa skulle räcka (max 30m). Så det är vettigt med kulgevär och kikare!
Helmantlad ammunition till klass 1 gevär med kikare använde jag senast kanadsgässen var på fel ställe.
Men min uppfattning är att de blivit betydligt färre på bara fem år? Varför det tro?


Om jag som inte är någon mästare som kastare ibland kommer riktigt nära med första bästa sten så borde en hagelbössa vara mycket bättre än jag förmår. Låt vara att det bara lyckas 1 gång/sommar. :mrgreen:

Att det blivit färre beror nog i första hand på att dom äldre vet var det är livsfarligt att vistas, i andra hand att dina helmantlade har decimerat antalet gäss i dina trakter.

Vid mitt sommarställe i södra Ångermanland har jag inte märkt av någon minskning.

Det sägs att dom yngre individerna "smakar fågel". :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

mrvimek  
#419624
Flisaren skrev:
1476897065_bracke.jpg
Köpt mej en Bracke c16 som jag tänkt hänga på en hjulgrävare, tanken är att köra väg och åkerkanter mm
då kan ja köra åt dig :)

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#419804


Idag kom min nya Milwaukee skruvdragare i hus. :wink:

Ser fram emot att prova skruva med "knack" eller
vad man kallar det. :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#419834 Idag kom det ett paket med tre x-cut för 550 kr inkl. och en 10" kil för 105 kr inkl. plus en timmersax, allt märk med Husqvarnas logga.
Lyckades klara gränsen för fraktfritt (förlåt min snålhet @janne) via Postnord.

Här blev det fel; 3 st x-cut kostade naturligtvis inte så mycket, 450 kr inkl. moms ska det va :!:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

agrotron  
#419884
JensSkoog skrev:
1479913075_skrudragare_23_11_16_(2).jpg


Idag kom min nya Milwaukee skruvdragare i hus. :wink:

Ser fram emot att prova skruva med "knack" eller
vad man kallar det. :lol:

Haha gick och köpte mig en slagskruvdragare idag jag med[emoji2] fast jag köpte en AEG. Provade en milwaukee och dom är det bra drag i[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Amundrr  
#419924 Nå har jeg fått prøvd Peltor Optime III med hjelmfeste. De sitter og tetter godt mot øret. Øreklokkene demper lyden veldig godt. Jeg kjørte MS 261 saga jeg har på max, for å høre dempingen. Det var ikke antydning til ubehag i ørene.

Øreklokkene er litt store. De buler ut fra ørene og jeg kan så vidt se de i øyesynet ved 180°, men det er ikke noe jeg plages med. Jeg kan anbefale Optime III.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419927
axwell skrev:
Elfving skrev:Hagelsprakare för gäss fungerar bara om man gömmer sig och skjuter mot dem under inflog. Jag har aldrig lyckats komma dem så nära när de är på marken att hagelbössa skulle räcka (max 30m). Så det är vettigt med kulgevär och kikare!
Helmantlad ammunition till klass 1 gevär med kikare använde jag senast kanadsgässen var på fel ställe.
Men min uppfattning är att de blivit betydligt färre på bara fem år? Varför det tro?


Om jag som inte är någon mästare som kastare ibland kommer riktigt nära med första bästa sten så borde en hagelbössa vara mycket bättre än jag förmår. Låt vara att det bara lyckas 1 gång/sommar. :mrgreen:

Att det blivit färre beror nog i första hand på att dom äldre vet var det är livsfarligt att vistas, i andra hand att dina helmantlade har decimerat antalet gäss i dina trakter.

Vid mitt sommarställe i södra Ångermanland har jag inte märkt av någon minskning.

Det sägs att dom yngre individerna "smakar fågel". :lol:


Det er grågås som beite der me slår for til dyra. Syns det er litt dumt å skyta på de, men er nesten nødt ellers blir det for mange. Skyte de med ei rifla i 6.5x55 helst med varmintkula, sierra 85 gr eller blyspiss. Treng jo ikkje zeiss kikkert , men jakte litt hjort og da er den grei å ha.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419933
Amundrr skrev:Nå har jeg fått prøvd Peltor Optime III med hjelmfeste. De sitter og tetter godt mot øret. Øreklokkene demper lyden veldig godt. Jeg kjørte MS 261 saga jeg har på max, for å høre dempingen. Det var ikke antydning til ubehag i ørene.

Øreklokkene er litt store. De buler ut fra ørene og jeg kan så vidt se de i øyesynet ved 180°, men det er ikke noe jeg plages med. Jeg kan anbefale Optime III.


Tack för recensionen och rekommendationen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).