Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11267 inlägg 2298008 visningar 390 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Delsbo  
#397101 Nya knivar till jordfräsen en HONDA FF500 som införskaffades 2009... Dags att byta andra gången snart nog, dvs vi har slitit ut två uppsättningar sen 2009.. Den får göra ett hästjobb varje år i trädgården.... Den största fördelen med denna fräs är att den har oljepump och inte stänksmörjning samt har aggregatet framför drivhjulen och motroterande knivar... Var har kört slut på två fräsar under de senaste åren med stänksmörjning (hjälper inte hur mycket olja man har i motorn) pga att vi b.l.a. har ett jordgubbsland i en södersluttning där stänksmörjningen har problem.. Apropå jordgubbsland så är det väl 1,5 till 2 veckor kvar innan vi kan skörda egna... Mmmmm !

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#397102 Min gamla Husqvarna med stänksmord Briggs&Stratton har hängt med i 26 år. Här har vi käkat egna jordgubbar ett par veckor nu. Var glad, ni har era kvar att njuta av :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Delsbo  
#397104 Ja vi kommer att njuta fullt ut... Det är säkert.... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Delsbo  
#397106
totte skrev:Min gamla Husqvarna med stänksmord Briggs&Stratton har hängt med i 26 år. Här har vi käkat egna jordgubbar ett par veckor nu. Var glad, ni har era kvar att njuta av :grin:


Stänksmörjning fungerar jättebra, men vår södersluttning lutar rejält, brukar vara så att man får ta jord i nerkant på sluttningen och lägga högst upp varje tillfälle som bjuds,,, som sagt jorden ligger ju öppen största delen av tiden och regnväder är bra på att flytta jorden ...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#397118
totte skrev:Min gamla Husqvarna med stänksmord Briggs&Stratton har hängt med i 26 år. :grin:

Gamla B&S motorar måste vara det närmaste man kommer till evighetsmaskinar :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397123
Jag har många gånger lånat en Valmet 6400 med Mowi 1250 vagn och PCL-spakar. 2012 köpte jag en egen 6400 och länge har jag letat lämplig vagn med något slags bättre spakar, men sådana vagnar brukar se rätt välanvända ut.
För några månader sedan dök det upp en 1250 på maskinfirma drygt fyra mil bort, dock hela tiden annonserad utan bild. Fick mig några bilder mailade och skicket var ju som nytt, trots 2012 års modell. Jag slog till!
Tyvärr mekaniskt tvåspak, el on-off till gripen.
Riggade ihop det lite provisoriskt för att testa, hastighet och spakkänsla var helt okej, men hur f*n ska man få till acceptabel arbetsställning med ett sånt paket?
Får väl önska paket från Rotec engineering av tomten :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397136 Skoj med ny vagn, sitter winchen nere vid svängen?

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#397141 Så där ja. :smile:
Snyggt @totte
Ett bra reportage och fina bilder.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

ord bind  
#397142
Erre skrev:Så där ja. :smile:
Snyggt @totte
Ett bra reportage och fina bilder.


så var den dagen räddad :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#397143
ord bind skrev:
Erre skrev:Så där ja. :smile:
Snyggt @totte
Ett bra reportage och fina bilder.


så var den dagen räddad :grin:

Haha. Mm
Glass och traktorer. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397156
Slurfi skrev:Skoj med ny vagn, sitter winchen nere vid svängen?

Den sitter numera uppe på pallen, innan satt den i tomrummet under pallen.
Jag tror man bytte plats för att kunna montera ventilpaketet skyddat vid bruk av pcl eller ehc-spak. Innan satt ju ventilpaketet i en "brevlåda" på kranpelaren och skymde det man ville se.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#397160
Erre skrev:
ord bind skrev:
Erre skrev:Så där ja. :smile:
Snyggt totte
Ett bra reportage och fina bilder.


så var den dagen räddad :grin:

Haha. Mm
Glass och traktorer. :wink:


Tack! Jag är mycket nöjd med hans artikel, kul med en journalist som verkligen försöker göra ett bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Erre  
#397163 Ja det var som sagt väldigt välskrivet. Såg att han tog lite uppgifter från skylten du hade vid traktorn. :smile:
Svordomar å dylikt. :grin:

Kände även igen utsikten. Den lilla sjön å ladugårdstaket. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#397167 Ja det var en bra artikel, tycker också att jag känner igen miljön :wink:

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

Blivande snickare  
#397168
kärrabol skrev:Ja det var en bra artikel, tycker också att jag känner igen miljön :wink:

:lol: :lol: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).