Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2317395 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Två svärd

JensSkoog  
#390042
åberg skrev:Monterade exakt ett sånt R1-svärd igår och funderade lite på varför hålet för kedjespännaren ser ut som det gör?

Undrar om det inte är så för att det ska passa på andra typer såg, så som Echo. Hade en sådan en gång i
tiden, och fick fila ur kedjespännarholet så det passade. :???:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ferguson system  
#390051 Det er kun 13", .325 Iggesund R1 sverd som har det kombi festet. Som dere har kommet fram til så er det for at det skal passe til flere fabrikat. Enkelte merker har ganske likt feste som Husqvarna, men smører gjennom hullet til justeringstappen.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

tallen100  
#390052
halvproffs skrev:
Göt skrev:Köpte ett batteri till traktorn på Biltema...Får se om jag gjort bort mej :-SS


Är inget dumt köp! Mitt Optima i traktorn höll ca 3år. Köpte ett på Biltema är nu inne på 5 året för mindre än hälften av pengarna.

Ja nog var det bra batterier förut iaf, dom hade några med röd topp för några år sen och dom batterierna gick nästan inte att göra slut på. Så du kan nog vara lugn, allt är inte skräp på Biltema :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

hlb  
#390056 Börjar nu få bra erfarenhet av Biltemas AGM-batterier. Äldsta är 3-4 år nu utan problem.

Avatar Fallback

Re: Iggesund R1

Hema  
#390090
traktorz skrev:En sak till, Iggesundsvärden R1 saknar oljefördämning bakom oljehålet.

Hur påverkar det handhavandet för användaren?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund R1

traktorz  
#390092 Praktiskt taget, inte alls är min tidigare erfarenhet av Iggesund-svärden, inhandlade på Swedol.
Det är ju kedjan i rörelse, som transporterar kedjeoljan från oljehålet i svärdet och fram till topptrissan.

Oregon har ju Trademarked sitt "Lubridam", så nån effekt kan denna "feature" ha. De flesta andra svärd jag kikat på, Sugihara, Carlton, Stihl, Jonsered, Husqvarna, har dock alla haft oljefördämning- Kanske kan det minska sölet något från kedjan också.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

MarcusP  
#390198 Det är någon månad sen men en ny såg blev det och lite andra bra ha grejer, och en firmabil.

Husqvarna 560 XPG
Midjebyxa Technical-extreme
Skogsjacka Technical-en-471
Sågskyddskänga Technical-24
Opel combo -06 Bensin

Jag är väldigt nöjd med grejerna, speciellt sågen :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#390370 @Henrik Petersen Det blev en enkelaxlad tippvagn från Smålandsvagnen med större och bredare hjul än boggiemodellen.
Kom med DSV till Sundsvall i torsdags kl 10.15, levererades av Linjegods i måndags kl 15.30.

Har testat med bräddfullt gruslass, inga problem, hissar lika snabbt som med tomt flak.

Hade idag ett halvt lass långved på returresan, valde en stig som en gammal 4+hjulig skotare förstört några år sedan.
Resultatet syns efteråt på sista bilden, diffspärren på Yanmar räddade situationen.
Distributionsbilens pallyftare kom bara delvis av från asfalten. Här en terränggående 4wd pallflyttare.

Säkrast med lite grus i skopan den här årstiden med surhål här och var.
På vagnen i botten nästan 1 m3 sågspån, resten grenar från större asp.

Underredet med hydraulagg. batteri och längst fram trådbundna fjärrkontrollen. Sladden når precis in till traktorsitsen, där sitter fjärren rätt så bra med sitt magnetfäste. Till en ATV är nog sladdlängden bättre anpassad.
Kommer ändå att koppla om det här med laddning från traktorn, manöverswitchen längre fram och trådlös fjärrstyrning.


Max upptippad, troligen extra brant då traktorns dragkula står lite högre än för körning på asfalt.

Så här geggiga blev hjulen efter provfärden där skotaren orsakat markpackning med uppdämt vatten som följd.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#390374 Ser riktigt fin ut den vagnen!

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

anersimyra  
#390381 8 ton sand att kärra uppför och bakom huset för att sätta två trappor :shock: Ny stor grill att installera, mirakelsvamp för att tvätta båten, borr för ombyggnation av båtvagn. Det blir skönt när helgen är över så man kan återgå till normalt arbete.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#390383
totte skrev:Ser riktigt fin ut den vagnen!

Grannen med lite djupare insikt i metallkonstruktioner och ytbehandling osv, gav den godkänt.
Något överambitiös galvning, tjockare lager än nödvändigt.
Fast den tjänsten köper tillverkaren externt.

Mekaniskt hittar jag inget att klaga på, eltekniskt hade jag förväntat mig ett intag för laddning av batteriet utifrån.
Det kan bli bökigt att få upp flaket vid tomt batteri.
Nu har den huvudbrytare och CTEK batteristatusdioder så det skall väl inte hända alltför ofta.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390387 En Toro 58 Professional:-)
Cylinderklippare från 60-70tal. Klipper 150cm brett med 5hk motor
Har länge velat ha en o nu dök det upp en i närheten för en billig peng.
Kräver en del pyssel för att bli brukbar men dom är helt underbara att klippa med.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

totte  
#390395
Magnus M skrev:En Toro 58 Professional:-)
Cylinderklippare från 60-70tal. Klipper 150cm brett med 5hk motor
Har länge velat ha en o nu dök det upp en i närheten för en billig peng.
Kräver en del pyssel för att bli brukbar men dom är helt underbara att klippa med.

Magnus M


Ojojoj, vilken klenod! Bilder tack!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad var det senaste ni köpte??

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390417 :-)
Länkar till annonsen.
Förre ägaren hade moddat för stationärdrift av något. Så axeln med remskivan ska inte vara där.
Alla delar verkar finnas för att återställa den.
Dock saknas huven över motorn. Motorn är bytt men verkar knappt inkörd, startar på 1 ryck o går finfint.
http://www.blocket.se/vi/66739697.htm

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Hema  
#390467
axwell skrev:
totte skrev:Ser riktigt fin ut den vagnen!

Grannen med lite djupare insikt i metallkonstruktioner och ytbehandling osv, gav den godkänt.
Något överambitiös galvning, tjockare lager än nödvändigt.
Fast den tjänsten köper tillverkaren externt.

Mekaniskt hittar jag inget att klaga på, eltekniskt hade jag förväntat mig ett intag för laddning av batteriet utifrån.
Det kan bli bökigt att få upp flaket vid tomt batteri.
Nu har den huvudbrytare och CTEK batteristatusdioder så det skall väl inte hända alltför ofta.

Härligt! :)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).