Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586227 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#460996 Om man nu har som mål att ge nästan alla riktigt bredband, så hade det väl inte varit så svårt att lagstifta om att kopparn inte får tas bort före.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460999
Hema skrev:Om man nu har som mål att ge nästan alla riktigt bredband, så hade det väl inte varit så svårt att lagstifta om att kopparn inte får tas bort före.

Jo, nåt sånt borde ju gå att ordna, det är ju ändå våra egna bolag.
Det som störde mig mest var ändå att trots lång och fin presentation
av allt det fina med Gironets satsning i glesbygden så tänkte de inte nämna
den prekära detaljen med flera års glapp i internetleverans. År! Nån dag eller vecka
kan man ju förstå på nåt vis, men flera år är ju så konstigt så man vet inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#461003
Slurfi skrev:
Hema skrev:Om man nu har som mål att ge nästan alla riktigt bredband, så hade det väl inte varit så svårt att lagstifta om att kopparn inte får tas bort före.

Jo, nåt sånt borde ju gå att ordna, det är ju ändå våra egna bolag.
Det som störde mig mest var ändå att trots lång och fin presentation
av allt det fina med Gironets satsning i glesbygden så tänkte de inte nämna
den prekära detaljen med flera års glapp i internetleverans. År! Nån dag eller vecka
kan man ju förstå på nåt vis, men flera år är ju så konstigt så man vet inte.

Ja det var riktigt dåligt!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#461007 Man slutar aldrig att förvånas över hur kommuner och storföretag ständigt missgynnar landsbygden, som om den vore mindre värd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#461032 Tre år :-o :-o
Vad tänker de med 😈

Dagens prestation har varit plantering med kompisen.



Jag gick foran och "markberedde" med röjsåg och den treuddiga klingan.



Tor Anton kom bak och fick plantorna i jorden.



Tvååriga M60, behandlat med Merit Forest.

Regnet kom just idet vi tog "kvällen", så det kunne inte passa bättre :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#461099
Slurfi skrev:
Niking skrev:Var du glad att du fick fiber innan de rar bort kopparnätet. Här är det precis tvärtom. 😡
/Niklas

Samma här, kommunens fiberfirma Gironet var här och gjorde reklam för fiber, allt fridens.
Men vid avslutningen när de börjat packa ihop så frågade jag om övergången mellan koppartråd och fiber
går sömlöst, kommer den vanlige användaren att märka när det händer?
Då svarar de: Ni blir utan internet i tre år, för Telia släcker kopparnätet och Gironet bygger klart inne i stan först.
- What?!
Den informationen tänkte de inte nämna utan det kom fram först på en direkt fråga!
Sanslöst dåligt av båda våra skumraskfirmor Telia & Gironet.

Bara 3 år...
Har det 5 år sedan dom släckte kopparnätet... Har jag tur har jag fiber innan året är slut...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#461215


Hade tagit kvällen då gubben kom på telefonen.
"Hej du, vi har lite svårt här. Kan du komma och ge en hand"



Tre stugägare, en motorsåg och ingen ide om hur man fäller träd. Ett mindre hade gått ner ungefär där det skulle, men det här lutade emot två stora och en liten asp samt en ek. Dom hade säkrat med ett tunt rep, 8 mm. :-o
Fick upp ett tjockare rep och la sidovägs drag med spakblocken, efter att jag hade säkrat med två spännband så trädet inte skulle hoppa fel väg av stubben.
Senn använde jag min HT130 teleskopsåg och la ner den minsta, mitterste, aspen som sto i boga, och la mera drag på med spakblocken. Kom snabbt när den kom :wink:



Inte märkligt att de inte fick den dit de ville ha den när man ser hur de hade sågat. :-o :-o
Kunne ju gått riktigt illa, det där. El och tele, och tre stelbente gubbar :wink:

Gubbarna fick sträng förmaning av sina fruntimmer att ringa mig när flera träd ska ner. :d

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#461217
JensSkoog skrev:Gubbarna fick sträng förmaning av sina fruntimmer att ringa mig när flera träd ska ner. :d

"Catching-catching" :D :D

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#461220
Blivande snickare skrev:
JensSkoog skrev:Gubbarna fick sträng förmaning av sina fruntimmer att ringa mig när flera träd ska ner. :d

"Catching-catching" :D :D

=)) :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#461226
JensSkoog skrev:
1498340720_osp_chr._gl_24_06_17_(1).jpg


Hade tagit kvällen då gubben kom på telefonen.
"Hej du, vi har lite svårt här. Kan du komma och ge en hand"

1498339749_osp_chr._gl_s_24_06_17_(3).jpg


Tre stugägare, en motorsåg och ingen ide om hur man fäller träd. Ett mindre hade gått ner ungefär där det skulle, men det här lutade emot två stora och en liten asp samt en ek. Dom hade säkrat med ett tunt rep, 8 mm. :-o
Fick upp ett tjockare rep och la sidovägs drag med spakblocken, efter att jag hade säkrat med två spännband så trädet inte skulle hoppa fel väg av stubben.
Senn använde jag min HT130 teleskopsåg och la ner den minsta, mitterste, aspen som sto i boga, och la mera drag på med spakblocken. Kom snabbt när den kom :wink:

1498339749_osp_chr._gl_s_24_06_17_(7).jpg


Inte märkligt att de inte fick den dit de ville ha den när man ser hur de hade sågat. :-o :-o
Kunne ju gått riktigt illa, det där. El och tele, och tre stelbente gubbar :wink:

Gubbarna fick sträng förmaning av sina fruntimmer att ringa mig när flera träd ska ner. :d


Härliga tider ! Så ska en bäver flås :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

halvproffs  
#461228 För länge sen sa man att det behövs bara en 3-a i betyg i träslöjd så kan man bli hjärnkirurg i Norge :wink: . Som tur är så stämmer ju det inte på alla det vet vi ju som läser norska inlägg här på forumet :grin: . Konstigt att folk tror att det är lätt att såga omkull träd med precision. Skönt att det finns kunnigt folk som Jens så situationen reds ut! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#461249
halvproffs skrev:För länge sen sa man att det behövs bara en 3-a i betyg i träslöjd så kan man bli hjärnkirurg i Norge :wink: . Som tur är så stämmer ju det inte på alla det vet vi ju som läser norska inlägg här på forumet :grin: . Konstigt att folk tror att det är lätt att såga omkull träd med precision. Skönt att det finns kunnigt folk som Jens så situationen reds ut! :-bd

Vi hade samma historien här, men då var det Svenska hjärnkirurgar vi berättade om :d :d

Jag är väl ingen proff, men fälla träd vet jag lite om, och jag lär mig nya saker hela tiden. :wink:

Det jag gjorde här med säkring så trädet inte skulle halka av stubben
och gå fel väg och över el/tele, har jag lärt mig här på Skogsforum. :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

mullhytting  
#461258 Fixat 80års present.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#461289 Nästa 6 timmar med gräsröjning idag.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#461299 Vad använder du i gräsröjningen, @ananders ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).