Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3585139 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#415654 Det kommer att märks, @Hema :smile:

Kommer fortfarande i håg hur det var innan fiber - ett hårdt liv
för en som inte gillar sitta där och vänta :mrgreen:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#415657
JensSkoog skrev:Det kommer att märks, @Hema :smile:

Kommer fortfarande i håg hur det var innan fiber - ett hårdt liv
för en som inte gillar sitta där och vänta :mrgreen:

Var glada ni som har fiber !
Jag har jobbat med Produktions- och processteknik för att framställa fibrer för Telecom och sensorer i 32år utan att lyckats få en till husknuten ännu ! En annan får klara sig med 4G ett tag till... Så är det att bo i glesbygden !

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#415777 Gjort 2:a dagen på motorsågskursen för C-kortet... Klarade teoriprovet...på torsdag är det dax för det praktiska provet...och jag känner att jag borde klara av det...för fixar jag det inte så ska ingen annan klara av det... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415921
De Luxe Blandaren

Fick vara med om en skoj gjutning idag, mest pga blandaren som imponerade stort.
Tratten överst fylls med det torra som ska blandas, och töms med en spak och vibra.
Vattnet i snurran fylls med den högt monterade tanken via en slang eller som idag med hink direkt i öppningen.
Tombolan töms genom backslag så ingen vickning förekommer.
Slipning av säckkniven på blandarskopan

Här slipas säck-kniven på blandarskopan/doseringsskopan inför jobbet.
Det är lilla BM fäste så den fick hängas på gaffelstället och säkras med spännband.
Instruktionen löd: En full skopa grus, sen en halv skopa grus med fem säckar cement.
Busenkelt, bara ladda in i grushögen, tömma i tratten och ta en halv skopa till, ställa skopan
vid säckhögen, hiva fem säckar på kniven, slänga undan de tomma plastsäckarna och tömma i tratten.
Väldigt smärtfritt och behagligt, nästan inget grisande med säckarna alls.
Har kommit igång

i Bakgrunden ser man New Holland på bortre sidan om blandaren och Ljungbyn på hitre sidan.
Det gick väldigt elegant trots överbelamrad gård med grejer överallt.
Killarna som tog emot i formen fick kämpa på för att någorlunda hålla ikapp.
Vi var två traktorförare, en blandargubbe, en allmän och två betongare i formen och alla
hade fullt upp hela tiden.
Senast redigerad av Slurfi ons 02 nov 2016, 17:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#415922 Jobbat en halv dag med att stöda upp några fruktträd och sedan hänga på lite
fårull på träd och buskar eftersom det finns rent för många rådjur där jag
jobbade och ingen som jaktar - så blir det när alla är ovän med alla :mrgreen:



Senn blev det att gå genom en genvuxen trädgård med häcksax och stångsåg som
en tornado. Blev tre digra slepvagnslass från en trädgård som var under 100 m3 :surp: :surp:
Så blir det när man planterar och senn bara sitter där :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

skogshasse  
#415933
Slurfi skrev:
1478103413_nov2016bhgjutningc.jpg

Fick vara med om en skoj gjutning idag, mest pga blandaren som imponerade stort.
Tratten överst fylls med det torra som ska blandas, och töms med en spak och vibra.
Vattnet i snurran fylls med den högt monterade tanken via en slang eller som idag med hink direkt i öppningen.
Tombolan töms genom backslag så ingen vickning förekommer.
1478103415_nov2016bhgjutninga.jpg

Här slipas säck-kniven på blandarskopan/doseringsskopan inför jobbet.
Det är lilla BM fäste så den fick hängas på gaffelstället och säkras med spännband.
Instruktionen löd: En full skopa grus, sen en halv skopa grus med fem säckar cement.
Busenkelt, bara ladda in i grushögen, tömma i tratten och ta en halv skopa till, ställa skopan
vid säckhögen, hiva fem säckar på kniven, slänga undan de tomma plastsäckarna och tömma i tratten.
Väldigt smärtfritt och behagligt, nästan inget grisande med säckarna alls.
1478103416_nov2016bhgjutningb.jpg

i Bakgrunden ser man New Holland på bortre sidan om blandaren och Ljungbyn på hitre sidan.
Det gick väldigt elegant trots överbelamrad gård med grejer överallt.
Killarna som tog emot i formen fick kämpa på för att någorlunda hålla ikapp.
Vi var två traktorförare, en blandargubbe, en allmän och två betongare i formen och alla
hade fullt upp hela tiden.


hur mycket blev det ca per sats och hur lång tid tog det i blandaren per sats

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415958
skogshasse skrev:
Slurfi skrev:Fick vara med om en skoj gjutning idag, mest pga blandaren som imponerade stort.


hur mycket blev det ca per sats och hur lång tid tog det i blandaren per sats

Jag tyckte mig höra siffran 300 liter, det är väl ungefär samma som jag har i min militärblandare
eller om jag förväxlat siffrorna.
Det tog inte så länge jag fick mata på rätt så ofta, men man kan ibland vilja låta den stå och blanda längre pga
logistiska händelser som vattenfat skulle flyttas, säckar skulle hämtas osv osv.
Men det var nästan som att jobba med en betongbil för de som tog emot.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#416017
Slurfi skrev:
skogshasse skrev:
Slurfi skrev:Fick vara med om en skoj gjutning idag, mest pga blandaren som imponerade stort.


hur mycket blev det ca per sats och hur lång tid tog det i blandaren per sats

Jag tyckte mig höra siffran 300 liter, det är väl ungefär samma som jag har i min militärblandare
eller om jag förväxlat siffrorna.
Det tog inte så länge jag fick mata på rätt så ofta, men man kan ibland vilja låta den stå och blanda längre pga
logistiska händelser som vattenfat skulle flyttas, säckar skulle hämtas osv osv.
Men det var nästan som att jobba med en betongbil för de som tog emot.

Såg ut som en imponerande pjäs. Kul med maskiner som funkar bra. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416019
Hema skrev:Såg ut som en imponerande pjäs. Kul med maskiner som funkar bra. :-BD

Jovisst, med en sån här manick och eget grus och köpa cementen på billigaste stället så
kan man nog få ner kostnaden på en garageplatta med kanske 20000:- jmfr att beställa en betongbil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#416020 Jobbat halvdag och sedan var det Gokart med jobbet, där vårt lag vann (drygt 36 pers va med). \:D/ \:D/
Kan verkligen rekommendera Gokarten i majorna (göteborg), mycket kul, men köra in i väggsargen kan generera revbenssmärtor. :lol:
Sedan blev det tapasrestaurang, vi fick nästan rulla ut: :) Haft en väldigt bra eftermiddag och kväll. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#416030
Hema skrev:Jobbat halvdag och sedan var det Gokart med jobbet, där vårt lag vann (drygt 36 pers va med). \:D/ \:D/
Kan verkligen rekommendera Gokarten i majorna (göteborg), mycket kul, men köra in i väggsargen kan generera revbenssmärtor. :lol:
Sedan blev det tapasrestaurang, vi fick nästan rulla ut: :) Haft en väldigt bra eftermiddag och kväll. :-BD

Ett sådant jobb skulle man haft :-BD

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Robertberg  
#416080 Jens du får skaffa dig en snällare chef :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#416147 Då va C-kortet fixat... :-BD
Fick även frågan om jag hade gått på någon skogsbruksskola för jag hanterade sågen väldigt bra och säkert... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Erre  
#416149 Gratulerar Landström!! :YMPARTY: :-BD

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416152 Grattis Landström!
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).