Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3602579 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59507
Bild

Plöjt ett par pottiland idag.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59509 Jag gillar denna blogg, eller dagens prestation som den heter.
Den är bekvämt till. När man går in på nya inlägg.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59639 Fick Jeepen ut ur garaget en sväng:
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#59680 Applåder!!!! Ser ju riktigt fin ut, bra jobb Slurfi! Måste vara trevligt att få ut den i ljuset och se resultatet.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59762 Tackar, Jeepen blev ju fin på lite håll iaf, första bilen jag lackar.
Dagens prestation var att jobba lite åt en bybo som ville anlägga gräsmatta på en liten bit av en igenvuxen gammal äng
så jag for dit med NH L85 med jordskopan på, gned av tuvor, stenar & rötter till ca 10 cm djup och bar bort stora
stenar och indianskallar i skogen och sedan försökte jag grovplanera så han sen kan finlira med stenkrattan
när det torkat, blev väl hyfsat.
Sedan grävde vi upp en gammal rönnhäck och körde bort samt grävde ett litet dike för bergvärmeanslutning till huset
allt detta med den fenomenala jordskopan på NH L85an, en trevlig kombo.
Jag blev lite inspirerad så efter middagen for jag till vår lilla grusgrop och grävde en liten öppning för vattnet
som samlats där så det kunde rinna ut i en myr, allt for inte men mkt.
Jag la ca 1m³ grus i en sänka i vägen och det blev bra men i hastigheten backade jag in i en liten björk som knäckte
ytterkanten på bakskärmen, det var synd men jag har redan funderat om jag ska lägga nån form av gummikant
så det inte händer igen, när jag gör resten av skogsmoddarna på L85an.
Imorgon ska jag och frugan förrensa och jag fälla ved, dels för veden men åxå för att komma åt gruset.
Jag har försökt hitta en rågång där men den har vuxit igen och nu när jag kollade med gpsen så verkar grusgropen
ligga dikt an mot gränsen så jag får gå på längden istf bredden som jag hoppats på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#59771 Det är alltid så när man inte är proffslackare, går man nära ser man lite strukturojämnheter, det går nog nästan inte att undvika utan att ha både proffserfarenhet och proffsutrustning. Sen är man som regel sin egen värsta kritiker, du tror väl inte jag själv var hundra nöjd med min snöslunga, fast jag bestämde mig för att nu så skall jag vara belåten. För att vara den första måste jag säga att jeepen ser lysande bra ut och det med en hobbymaskin från Clas i vattnet.

Går att göra mycket med en bra schaktskopa.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59903 Idag har jag kört motorsåg MS 260 första ggn på länge, surfällde ved, det blev en hel del stora granar åxå
eftersom jag är i grusgropstagen.
Det gick jättebra, dock vände vinden så jag fick byta angreppsvinkel eftersom jag har en
skogsväg att ta hänsyn till. De allra flesta träden föll enligt plan men nån sned björk gick inte att ta
åt rätt håll så jag fick fälla den rakt motsatt de andra, men det går att leva med.
Imorgon är idén att fälla klart på den andra sidan skogsvägen och sedan låta lövet dra ur vattnet.
Jag hade celebert sällskap i skogen; frugan, hon gick med röjsågen och förrensade 100m bort inför kommande
åtgärder samt fällde ris längs skogsvägen.
Vi åkte dit ca 2 km med Polaris Magnum 500 med ett litet gammalt bilsläp efter, perfekt att trp folk och grejer med.
Fikapaus med eld och korvgrillning blev det åxå, kanondag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59945 For med frugan till skogs idag med, fällde resten av det tänkta och tog sedan röjsågen FS480 och rensade
längs skogsvägen sånt som hänger in på vintern, vissa vintrar kommer man knappt igenom med skotern för det
är så mkt upplega som tynger ner björkarna över vägen, men nu är den värsta passagen fixad.
Frugan fortsatte med förrensningen ett par timmar och promenerade sedan hem för hushållsarbete mm.
Jag rensade längs vägen och hyggesrensade en liten yta som blivit kvar från förra året.
Skönt att få gjort sånt som riskerar att glömmas bort, kanondag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60058 Åkte till Kiruna och var där hela dagen, kom hem vid femtiden.
Bogserade upp farbror & BM36 från ett riktigt djupdyk i en myr med New Holland, gick lätt men jag fick dra 3m innan
han fick grepp öh, han hade provat att dra med sin andra BM36 men det gick inte.
Han hade suttit fast där i tre dar innan han kom och bad mig om hjälp, vad ska man säga?
Nåja, jag fick en rejäl laddning älgkött som tack.
Det ringde en snubbe från grannbyn och vill köpa min Porsche Junior, han var och kollade och ringde sen och köpte.
Sen plöjde jag ett pottiland med Ford 4100.
Nu är det kväll, sitter och lyssnar på Batmobile och tänker på min sålda Porsche.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#60067 Nå, det var ju en rätt händelserik dag. Typisk tjurgubbe, men älgkött är ju inte fel.

En Porsche som man haft ett tag bör man tänka på ett tag när den är borta.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60347 Var med pappa och röjde samt förrensade en liten yta där vi sedan fällde björk till ved.
Medan jag körde röjsåg så randbarkade pappa de grövre björkarna med barkspade innan fällningen.
Det var mulet och rätt som det var så haglade det lite och blåste ner nån snöflinga men det gjorde inget för jag svettades enormt.
Det turades så att MNK var på radion och jag gick där och småfnissade under arbetets gång.
Är man lättroad så är man, klart å betalt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60470 En händelserik dag igen, började med en tur till vallokalen där jag skulle vara röstmottagare idag,
gjorde upp schema, for hem snickrade Loppis-skylt, monterade skottkärra, fikade med Gällivarebor
Vittangibor och Kuoksubor som var på loppis/kaninutställning hos oss.
Körde ut Jeepen och tog in GMC;n för motorolje & filterbyte, bra med färddator som påminner.
Åkte till vallokalen, röstade, satt sen som röstmottagare till 21:00 när vi fick börja räkna och städa.
Premiär som röstmottagare, rätt så intressant även om det blev många timmar.
Fick även tillfälle till diskussioner med de andra röstmottagarna som ju inte är från samma parti, jag vann givetvis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#60476 Fick du dom att rösta på New Holland?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60555
totte skrev:Fick du dom att rösta på New Holland?

Nästan, jag gjorde mitt för Nya ,,,,,,,,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60747 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9dbEQPp-Iy4[/youtube]
Denna såg jag när jag var på hemväg, fram med kameran och filma.
Jag har lagt länken på skogsföryngring och skotarfilmer åxå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).