Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3602828 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#491494 Ja Amkossor m kalv.

Får nog hjälpa till med H 1an.
Är bara ett fåtal större träd.
Resten lagom till maskin.

Nej ingen rotstock, hagmarkskvalite

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Nor-forest  
#491556 Ble litt brøyting i dag. Ikke så mye snø enda, men mer er på vei!


Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#491680 Tog ner några björkar som stått rent för länge i granföryngringen.
Passade bra att lägga dom mot vägen.



Nu blir dom ved, och granföryngrinen får bli "kalhygge" genom att skolungarna
får jobba där med såg och yxa. Senn blir det plantering av ny gran.



Här blev det en högstubbe eftersom tvillingbjörkarna lutade var sin väg och jag ville ha bra kontroll.
Använde MS361 med 18" svärd och dom blå kilarna som passar i varandra. Dom är jättebra :grin:

Härligt att få jobba litt i skogen igen, men jag får medge att jag inte direkt gillar upplega
och ei heller snö som gömmer hol och kvisthögar som föterna trampar i och fastnar i!

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#491764 Skulle finskotta lite framför bron och naturligtvis tar man traktorn istället för spaden. Lyckades fastna i elmatningen över till garaget som hängde ner av snö/is och drog ner hela kabeln och kvittot en liten blixt när kablaget lämnade dosan på väggen... jaja är man klantig så är man, nu fixat med frusna fingrar på vinglig stege och irriterad familj som fick avstå både tv och köksutrustning under mitt lagande. Bara hoppas ingen beskådade fadäsen :oops:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#491786 Röjning i dagarna två. Man får verkligen passa på när vädret bjuder till. Va mycket sly, så jag körde med Strands röjkniv vilket funkade fint, men idag så bytte jag till Strands klinga och vilken skillnad och upplevde även stor skillnad på förbrukningen. Blev betydligt snålare med den senare.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#491787
husqvarna_med_sthil skrev:Skulle finskotta lite framför bron och naturligtvis tar man traktorn istället för spaden. Lyckades fastna i elmatningen över till garaget som hängde ner av snö/is och drog ner hela kabeln och kvittot en liten blixt när kablaget lämnade dosan på väggen... jaja är man klantig så är man, nu fixat med frusna fingrar på vinglig stege och irriterad familj som fick avstå både tv och köksutrustning under mitt lagande. Bara hoppas ingen beskådade fadäsen :oops:

Och senn för att ingen ska få höra om det så skriver du om det här :d :d

Men tacka ska du ha, @husqvarna_med_sthil :-bd
Enligt vad jag har hörd, så är ju andras
otur det bästa man kan läsa om :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

axwell  
#491788
husqvarna_med_sthil skrev:is och drog ner hela kabeln och kvittot en liten blixt när kablaget lämnade dosan på väggen... jaja är man klantig så är man, nu fixat med frusna fingrar på vinglig stege


Hoppas det var idag, nu när det nästan är blidväder med -4 grader men snålblåst.

Äntligen tillräckligt " varmt" för byta ut huvudsäkerhetsbrytaren på Yanmarn. Det blev ett provisorium men så pass att den går att köra in i garaget för fortsatt anpassning med plåtarbete.

Den nya bygger som fruktat för mycket inåt mellan generator och startmotor. 😡

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#492059 Jag kan berätta sådant här på sf eftersom ni andra som huserar här har begrepp att förstå hur det kan vara ibland :)
Nu blev det hård blåst och vägen drev igen i samklang med att jag sov lite för länge så körde hemtjänsten fast. Skottade bort drivorna, sandade och knuffade sedan var de åter mobila igen även om de gnabbades emellan om hur man kör bil. Nu snöar och blåser det för fulla ställ och hemtjänsten kommer nu 4-5ggr om dygnet då min mamma är på sjukhuset... Har dock hjälp av min morbror med passningen därhemma mellan hemtjänstbesöken. Blir mycket traktoråkande nu men vad gör det.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#492060
axwell skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:is och drog ner hela kabeln och kvittot en liten blixt när kablaget lämnade dosan på väggen... jaja är man klantig så är man, nu fixat med frusna fingrar på vinglig stege


Hoppas det var idag, nu när det nästan är blidväder med -4 grader men snålblåst.

Äntligen tillräckligt " varmt" för byta ut huvudsäkerhetsbrytaren på Yanmarn. Det blev ett provisorium men så pass att den går att köra in i garaget för fortsatt anpassning med plåtarbete.

Den nya bygger som fruktat för mycket inåt mellan generator och startmotor. 😡


Du lär väl ha samma väder som här så det lär bli en del jobb för traktorn hos dig med kan man tänka !

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

axwell  
#492079
husqvarna_med_sthil skrev:Du lär väl ha samma väder som här så det lär bli en del jobb för traktorn hos dig med kan man tänka !

Synd att inte klaga, eller hur det nu var. :mrgreen:

Fixet med brytaren gick smärtfritt, körde sen upp basvägen drygt 1-2 km(beroende hur man räknar).
Testade att fortsätta med spetsplogen där det inte är plogat tidigare men det gick så långsamt att jag vände redan efter 100 meter.

Nu grunnar jag på att punkta ihop en mindre spetsplog som bara pressar undan så pass att traktorn kommer fram inledningsvis.

Utan grenavvisare på traktorn hade det inte varit farbart för plogning utanför tätbebyggelsen.

Dagens snöstorm har hittills inte ställt till så mycket, här nära kusten var det mest bara fuktigt fram till middagstid.

Väntar med viss bävan på morgondagens gryningsinspektion, enmetersdrivor brukar den här vindriktningen ge.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#492149 Inte långt mellan prestation och fadäse, men idag blev det prestation :d .



Kom trettio cm blötsnö i går kväll och i natt, och jag tänkte det skulle gå
bra att köra skogsbilvägen upp dit jag hugger nu och tänkte inte på
att det var is och vatten under snöen :oops:
Kan berätta att utan diff.spärre och fyrhjulsdrift så skulle det inte
gått, och jag hade väl suttit där i diket fortfarande eftersom det är
pinsamt att känna sig så dum som jag gjorde när jag var på väg ur vägen :-o

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

MDin  
#492152
JensSkoog skrev:Inte långt mellan prestation och fadäse, men idag blev det prestation :d .

1516136946_snO_z_16_01_18_(7).jpg


Kom trettio cm blötsnö i går kväll och i natt, och jag tänkte det skulle gå
bra att köra skogsbilvägen upp dit jag hugger nu och tänkte inte på
att det var is och vatten under snöen :oops:
Kan berätta att utan diff.spärre och fyrhjulsdrift så skulle det inte
gått, och jag hade väl suttit där i diket fortfarande eftersom det är
pinsamt att känna sig så dum som jag gjorde när jag var på väg ur vägen :-o

Utmaningar ger livet en ordentlig krydda!!!!!
Utmaningar ger mig en ordentlig kick i rätt riktning. Så man får tacka att man har lite framförhållning att ha 4wd på en bra bil.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

erik__j  
#492176 Lastat bil och släp med grynhavre till Norge, så nu får Jens riktig svensk havre i gröten [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#492180
erik__j skrev:Lastat bil och släp med grynhavre till Norge, så nu får Jens riktig svensk havre i gröten [emoji106]

:-bd :-bd
Havre är gott båda i gröt och i bröd 🤗

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#492217
JensSkoog skrev:
erik__j skrev:Lastat bil och släp med grynhavre till Norge, så nu får Jens riktig svensk havre i gröten [emoji106]

:-bd :-bd
Havre är gott båda i gröt och i bröd 🤗


Funkar även som skal ovanpå t.ex. äppelkaka eller rabarerpaj (2½ dl vetemjöl, 2½ dl havregryn, 150 gram tärnat smör/margarin, ½ dl socker som blandas ihop) :ymparty:

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).