Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606822 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#490408
Hema skrev:Börjat röja ett litet område och insett att detta kommer ta tid, samt invigt huggarkängorna, men trots att jag har försökt gå in dem inomhus, fick jag början till skogskav. Jaja sakta men säkert blir de förhoppningsvis mjukare.

Skogskav?? [emoji23] [emoji23] [emoji23] den var bra! Fick det en gång när jag gick vilse i huggarstövlar när jag skickade stickvägar på okänd mark. Lång story o lång väg hem[emoji16] . Lycka till med fortsatt röjning.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#490426 Skulle möjligens lägga det här under röjning på egen mark, men lägger det hit.
Har gjort undan januariskörden efter sista tomejobbet :wink:

Innan:


Hälvgjort :wink:


New look så länge det varar.


I morron börjar jag spara till nästa jul :lol:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#490429 Snyggt!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#490430 Jäklar, där kom det fram en tonåring :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#490470 Från Tomte till Patriark! Fattas bara korset och en kåpa :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#490569 Härligt att det görs insatser mot förbuskningen! Och snyggt blir det :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490649 Det där var ju ett mycket bättre slutresultat än min granutrotning i lördags med målet att få lite mer kvällssol till sommaren. Hålet till vänster i bilderna nedan tillkom förra året när ett gäng grova aspar fick gå till sina fäder.

Före:


Efter 4 tankar och ett dussin avverkade granar:



2253 med out-of -the box H30-kedja är faktiskt bara sådär på rotben. Bytte till 21LP efter två granar och den kedjan gör sågen mycket mer rättvisa :D Fuskade lite med fällsågen och 18"-svärd på en av de tre större granarna:


Nu återstår bara den sista granbamsingen samt att vänta in våren för att välja ut de kvarvarande lövträden som skall bort. Det finns lite ek och rönn som skulle kunna bli fina om några år

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490916 Tog ledigt från skogen idag och testade om de närbelägna isarna hade börjat bli åkbara. De hade de och det blev drygt 3 km långfärdsskridskor idag. :-)

/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#490992 Häftigt, skulle gärna testa långfärds själv :smile:
Hur tjock is vill du ha innan du ger dig ut?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491001 Tja, åtminstone 5-6 cm kärnis. Har ju alltid med pik+stav, dubbar och ryggsäck med grenrem, samt full reservklädsel som är vattentätt packad i denna ryggsäck.

Åkte en del när jag pluggade i Uppsala, men nu blir det tyvärr bara sporadiskt. Första turen på nästan 6 år för min del, vilket känns i benen.

Men långfärdsskridskor finns väl även i Finland, eller? Så det borde väl bara att hoppa på en kurs i närheten?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#491019 En av mina kunder fick inte stängd eller öppnat sin garage.
Inte märkligt eftersom båda porten och garagen nog har
stått i vägen för båda bil och traktor :lol:



Fick skruva ner den gamla stålporten och göra dubbeldörar som var
sidohängslade. Det får hålla till hon får sparat i hop till ny garage :lol:

Utmaningen var ju att det inte fanns en enda vinkel på 90 grader och inga väggar var i
lod, så då får man fördela felen så dom syns så lite som möjligt. :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

MilanJo  
#491347 Ibland är man i ett skede i livet där man önskar sig 1000 dagar från nu. Just idag känns det lite bättre om jag kan göra sådant som får mig att sova om natten: motorsågen fick jobba och hästens sele fick lite omvårdnad.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Amatörhuggare 62  
#491381
H 11 an får lite å bita i.
Förröjt gammal betesmark.
Som åter skall hävdas.
När d blir klart.
Inspirerande.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#491470 Spännande
Ska det gå djur där igen?

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

alias  
#491477
Amatörhuggare 62 skrev:
1515777391_20180112_103316.jpg
1515777372_20180112_124043.jpg
1515777348_20180112_135622.jpg
1515777334_20180112_135629.jpg
1515777325_20180112_135635.jpg
Förröjt gammal betesmark.
Som åter skall hävdas.
När d blir klart.
Inspirerande.


@Amatörhuggare 62:

Stort aggregat på den H11:an?

Trodde att H11:an var tänkt som ren gallringsskördare (ev. enstaka mindre områden med klenare slutavverkningar).

Såg ut att vara rejält grova tallar - något för Angarius här också (kom ihåg att du nyligen postade någon bild på en stam målad med siffror i fluoriserande färg), eller det kanske var detta område?

MVH
Alias

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).