Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3606662 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Jole  
#468950
JensSkoog skrev:Trevlig läsning och fina bilder, Jole :-bd
Du skulle ju startat en blogg om en minigravares
vardag i den Småländsk-Blekingska stenrösen.
Kan ju inte annat än tänka på dom som grov och knogade
där för hand i gamla dar. Vilka hjältar :wink:


Tack!
Blogg? Kanske det. Underhållningsvärdet skulle nog vara ren skadeglädje.

Finns en stenmur här som är 4 meter hög, minst lika bred och runt 40 meter lång. Hiskeligt grova bumlingar. Jag avundas inte de gubbarna som byggde den. Ska ta bild på den nån dag.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#469030 Körd min dotter till folkhögskolan hon ska gå på kommande år.
56 mil totalt, men det gick undan på tre timmar varje väg.



Saknas inte vy från skolan - Mjøsa - Norges största sjö :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469036
Bild

https://www.raa.se/arkeologidagen/2017/ ... rn-i-norr/

Järn i norr
I Vivungi, 8 mil öster om Kiruna finns en av norra Sveriges äldsta järnframställningsplatser. Här producerades stål för mer än 2 000 år sedan! Vid årets arkeologidag uppmärksammar Norrbottens museum de kommande arkeologiska utgrävningarna i området.

Datum: Söndagen den 27 augusti
Tid: 13:00 - 15:00
Program
Arkeologerna Carina Bennerhag och Daniel Sjödal håller i en guidad visning av det fornlämningsrika området vid sjön Vaihkojärvi utanför Vivungi. Följ med på en tidsresa bland lämningar efter järnframställning, fångstgropar, boplatser, kokgropar, härdar och gårdslämningar! Visningen avslutas med information om de kommande utgrävningarna i området.

Hålltider för programpunkter:
13:00 - 15:00 Guidad visning
Besöka
Adress: Vaihkojärvi, Vivungi
Landskap: Lappland
Vägbeskrivning:
Skyltat från Vivungi

Tillgänglighet:
Terrängen är lättgången och det finns möjlighet att köra bil fram till fornlämningsområdet. Den guidade rundturen är ca 1 km lång.

Kontakt
Kontaktperson: Carina Bennerhag
Telefon/Mobiltelefon: 073-8274797
E-post: carina.bennerhag@norrbotten.se
Arrangörer: Norrbottens museum i samarbete med Luleå tekniska universitet och Vivungi byasamfällighet

Måste tipsa om detta, årets Arkeologidag blir i Vivungi den 27/8 kl 13:00-15:00
Klart intressant med såhär gamla fynd med Karelsk koppling, det visar bara mer och mer
tydligt att det bott folk här sen isen smälte för 11000 år sedan.
Uppenbarligen är detta den äldsta delen av Sverige.
Ska bli intressant att vara dit och få höra vad arkeologerna funnit och ställa lite frågor till dem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469043 Det låter väldigt spännande! Tänk om historien måste skrivas om lite. Sånt är alltid nyttigt tror jag.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469044
JensSkoog skrev:Körd min dotter till folkhögskolan hon ska gå på kommande år.
56 mil totalt, men det gick undan på tre timmar varje väg.

1503261980_andrea_fhs_utsikt_z_20_08_17_(8).jpg


Saknas inte vy från skolan - Mjøsa - Norges största sjö :-bd


Tänkte på "Så seile vi på Mjösa". En väninna gick på den folkhögskolan men det var för många år sedan

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Plassarn  
#469059 Registrerat företag via verksamt.se

Känns skönt att ta första steget mot att bli egen efter snart 30 år som löntagare. Går nu allt som planerat så kör vi 100% inom två år, har fortfarande min anställning och kommer att arbeta parallellt med mitt egna projekt. Plötsligt blev det lite mera lockande att ta ABCDE-kort =)) =))

Nu är inte avancerad trädfällning och motorsågsjonglering den främsta affärsidén, men har ett stort kontaktnät och viss specialkompetens för järnväg (säkerhetstjänst mm) och efterfrågan finns. Har man flera ben att stå på så står man väl stadigare?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469067 Grattis och lycka till!

Och ja, flera ben att stå på brukar våra bra...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#469182 Spännande Plassarn
Bra att stå stadigt, har funkat bra för mig

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#469327 Tagit ner en dubbelsälg i ett hörn där tre gränser möts.
Den va grov, halvrutten och kvistig, men jag bara fällde, kvistade och
kapade, och senn fick kunden brossla ved och kvist :d



Tre kedjor fick möta spik eller ståltråd, men det får man rekna med i ett sådant jobb.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#469434 Förutom spikträffarna, så va det ett fint jobb! :) Slippa risjobbet är guld!

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#469435
Hema skrev:Förutom spikträffarna, så va det ett fint jobb! :) Slippa risjobbet är guld!

Absolut :-bd
Risjobb är värsta jag vet, och isär när det är sälg eller björk.

Tre timmar med betalning för det jobbet jag gillar allra bäst :lol:
Tio minuter med kedjeslipen och kedjorna är topp igen :wink:

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

husqvarna_med_sthil  
#469622 Var hemma, vabbpappa med pojken idag. När mamman kom hem på eftermiddagen tog jag mig an att ta mig upp på berget dit jag inte tagit mig med traktorn, osäker om det skulle gå men jag kom faktiskt dit med atv´n. Fick lägga i lite över bäcken och i några andra hål men upp kom jag. Han kvista av 7 rejäla fällen innan hemresa. Dessa har legat ett tag och är bara ved men jag vill ha till lite ordning däruppe men har inte tagit mig dit tidigare. Skönt att få dänga på kroppen lite. Nu tacos och en film.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

axwell  
#469647 Dagens prestation var att få till en vinterväg till yttersta skogsplätten.

Tidigare var det bara med snöskoter som det gick att få ut något virke från det här stället.

Ca. 500 meter med backande Yanmar Minitraktorgrävare tog 8 timmar, inkl. en dikning á 20 meter tvärs över "vägen" på blötaste stället.

Nu återstår bara en trumma i diket, sen kommer jag dit med minitraktor och griplastarvagn.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Peteflamingstar  
#469787 Klämde ner en gran på en villatomt imorse. Det var inte gott om plats, men trångt var det! :d

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469788 Ja det såg nästan lite spännande ut. Fint att det gick bra.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).