Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605718 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465194 Utökning av traktor garage troligen

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465196 Vi har nog det mesta redan men skałl nog få sågat några takåsar bl.a.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Blivande snickare  
#465197 Utöka?

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465200 Ja, inte nödvändigtvis för traktorer (tre platser idag) men det är typ "carport" för traktorer.. kan använda utökningen för tippvagn, skogsvagn osv... Har tänkt mig totalt 3 platser till..

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#465209
Delsbo skrev:Ja, inte nödvändigtvis för traktorer (tre platser idag) men det är typ "carport" för traktorer.. kan använda utökningen för tippvagn, skogsvagn osv... Har tänkt mig totalt 3 platser till..

Vet inte hur vida kännt begreppet vagnslir är, men det låter som ett sådant.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#465210 Hjälpt en kompis med att slipa, grunda och göra en strykning på hans knäckta plåtsadeltak. Hade tur med vädret var knappt någon klar sol och ingen nederbörd, förren sent på kvällen/natten. Han var så nöjd. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465213
Hema skrev:
Delsbo skrev:Ja, inte nödvändigtvis för traktorer (tre platser idag) men det är typ "carport" för traktorer.. kan använda utökningen för tippvagn, skogsvagn osv... Har tänkt mig totalt 3 platser till..

Vet inte hur vida kännt begreppet vagnslir är, men det låter som ett sådant.

Du har rätt Hema@ vagnslir eller vagnslider är nog just vad det är... Inkörning från norr gör det relativt svalt och utsätter inte hjul och annat gummi för solljus och skyddar mot regn och annat oväder.. Nuvarande är ca 7m djupt och med 3 fack ca +3m i bredd/st.. Det ger ju hyfsat skydd mot regn och snö även hårdare blåsväder.. Hatar att han saker stående ute under bar himmel varför detta känns som ett tillräckligt bra alternativ... Vet inte hur många gånger jag backat in hövagnar (pressad småbal) i "vagnslidret" genom året när regnmolnen hopat sig i väntan på att få in det på logen.. Vill/kommer att gjuta ett ordentligt/armerat golv i minst en av sektionerna (väl dränerat) för att kunna skruva och lyfta "maskiner" vid service.. Dagens "lider" har väl stampat jordgolv.. Har man golvet i mittsektionen av 3 har man hyfsat svängrum om övriga är tomma.. har räls och hjul för skjutportar liggande om man skulle vilja uppgradera ytterligare på sikt.. sorry, man svävar ut..

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465214 Måste sväva ut ytterligare lite ..
Hela södra väggen i full höjd ( Inkörning från norr) är idag en stödmur mot en gårdsplan varför det blir extra svalt i utrymmet.. och fortsättningen utbyggnaden är tänkt i samma stil (idag släntat)..

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Hema  
#465258 Bara att få grejer under tak gör ofta gott för de flesta grejer. Du får gärna bjuda på bild när du är klar med utbyggnaden. :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465259 Å självklart vill vi även se bilder på hur bygget fortlöper... :-BD
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465290
Niking skrev:Å självklart vill vi även se bilder på hur bygget fortlöper... :-BD
/Niklas

Ja vår plan är att komma igång under sensommaren ... När det blir lugnare med odlingarna...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

sundelius  
#465317 Ja som ni som har riiiiktigt gott minne kommer ihåg att skulle jag bygga ett vagnslider till Malwan.
Skulle vara klart till mars när huggarsäsongen var över, ja det gick ju sådär :oops:
Nu är det semester och jag försöker komma ikapp så idag blev det ett ryck

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#465325
sundelius skrev:Ja som ni som har riiiiktigt gott minne kommer ihåg att skulle jag bygga ett vagnslider till Malwan.
Skulle vara klart till mars när huggarsäsongen var över, ja det gick ju sådär :oops:
Nu är det semester och jag försöker komma ikapp så idag blev det ett ryck
1500938652_20170724_194931.jpg
1500938625_20170724_195409.jpg

Ja det tar oftast längre tid än man tänkt sig, det kommer saker emellan... Men, du är en bra bit på väg ju, bra jobbat ...

Gruvar mig själv lite, eftersom det ingår en hel del gjutning om det skall bli som jag tänkt mig ... Eftersom bakväggen är stöd mot gårdsplan måste man ner med jordankare osv för att stötta gjutning osv osv .. Jobb tenderar att växa, så ..

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

morco  
#465328 @sundelius , ser jag fel eller ligger ströläkten på taket under takväven? Jag är inte snickare men ändå rätt säker på att läkten ska spikas på pappen?

Malvan kommer nog trivas finfint i vilket fall(-:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

T Landström  
#465330
morco skrev:@sundelius , ser jag fel eller ligger ströläkten på taket under takväven? Jag är inte snickare men ändå rätt säker på att läkten ska spikas på pappen?

Malvan kommer nog trivas finfint i vilket fall(-:

Är nog så att det inte är några ströläkt.
Vanligt att man lägger duk direkt på takstolarna och sedan 45x70 som skruvregel till plåten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).