Socialt (mer om oss)

Tråden för oss cyklister

260 inlägg 80750 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473619 Ikväll var jag och lyssnade på Cykelfrämjandets ordförande, Lars Strömgren, som hade ett inspirerande föredrag om cykling och stadsplanering. Han var t.ex. lyrisk över den nya 25% bonusen till nya elcyklar, som även omfattar elassisterade lastcyklar.

Det fick mig att fundera lite, ty lastcyklar brukar ju vara tunga och ibland även vindkänsliga as på 50-70 kg, något som garanterar en låg transporthastighet - särskilt i uppförsbackar! Men om nu lastcyklarna blir elassisterade upp till 25 km/h, så kan ju de kanske få en blomstrande framtid för kortare varutransporter upp till kanske 5-6 km - även om det skulle vara backigt! Kanske rent av kunna transportera motorsåg + röjsåg med tillbehör inom fastigheten, om nu t.o.m. fyrhjulingar ska börja förmånsbeskattas. Vad tror ni om detta?
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 22 sep 2017, 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Vardon  
#473642 Jag har tyvärr aldrig provat en lastcykel dock är jag elcykelfrälst. Ändå cyklat 250 mil på 10 månader i princip bara arbetspendling..

Har faktiskt funderat på lastcykel själv till skogen dock kommer det nog att dröja men det är mer personliga skäl. Till exempel att det är väldigt backigt dig jag ska och än så länge är jag mest i skogen vintertid och jag är rädd att bli kall samt det brukar kunna vara väldigt isigt.

Grusväg och punkteringsrisk kan väl även det vara ett orosmoln.

Men sommartid ser jag det som ett seriöst komplement till bil för kortare transporter. Dock skrämmer mig attityden på vägarna där bilar och lastbilar med ren och skär illvilja försöker köra ihjäl cyklister.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473645 Tror också massor på elcykel. Som så många andra. (Har därför svårt att förstå varför denna "hypade" marknad ska behöva stimuleras med skattemedel)
En lastcykel låter utmärkt, de där danska manuella varianterna är lockande med en elmotor till! Nästan flakmoppe igen!

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473670 Risken för att bli kall vintertid, tror jag är begränsad under kortare transporter. Säg att man snittar 20 km/h, så hinner du ju 5 km på en kvart och 2 km på 6 minuter.

Risken för punka finns ju alltid, men genom att hålla däcken pumpade och se efter dem då och då, så minskas punka risken definitivt.

Sedan finns det ju även dubbdäck till cyklar, vilket gör underverk. Finns även snökedjor utomlands...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

DavidS  
#473674 I Karlstad finns ett företag som heter Postiljohan, dom kör lastcykel året runt. Allt från brev till skolmat och julgranar! Det verkar gå riktigt bra för dom också, vann nått årets företagare pris tror jag. I städerna är elcykeln definitivt på frammarsch, i skogen känns det lite bökigare. Men skulle nån av dom stora tillverkarna ta fram en el-atv med någorlunda jämförbar prestanda så skulle jag inte tveka.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473676
DavidS skrev:I Karlstad finns ett företag som heter Postiljohan, dom kör lastcykel året runt. Allt från brev till skolmat och julgranar! Det verkar gå riktigt bra för dom också, vann nått årets företagare pris tror jag. I städerna är elcykeln definitivt på frammarsch, i skogen känns det lite bökigare. Men skulle nån av dom stora tillverkarna ta fram en el-atv med någorlunda jämförbar prestanda så skulle jag inte tveka.

Traktorregistrerade fyrhjulingar med batteridrift finns, även om de är sällsynta. Jag har tittat på en men slog aldrig till.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 22 sep 2017, 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Vardon  
#473678
Niking skrev:Risken för att bli kall vintertid, tror jag är begränsad under kortare transporter. Säg att man snittar 20 km/h, så hinner du ju 5 km på en kvart och 2 km på 6 minuter.

Risken för punka finns ju alltid, men genom att hålla däcken pumpade och se efter dem då och då, så minskas punka risken definitivt.

Sedan finns det ju även dubbdäck till cyklar, vilket gör underverk. Finns även snökedjor utomlands...
/Niklas


Allt är personligt. Mycket troligt för mig är att jag slutar arbetet för jag fryser för mycket och att då sätta sig och cykla så tror jag inte jag kommer komma upp i värme. Visst man rör sig men det är ju inte så att jag sitter och tittar på motorsågen innan heller. Dock resonerar jag precis likadant om ATV och minitraktorer utan hytt med så det är egentligen inget cykelproblem utan ett problem med min kropp.

Men med mer sommaraktiviteter så hade jag gärna haft lastcykel och hoppas snart hitta tillfälle att prova en uppför lite rejäla motbackar.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473681 Hm, om du slutar arbetet för att du fryser för mycket, låter det som att du är felaktig klädd för arbetsuppgiften i rådande väderlek.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Vardon  
#473682
Niking skrev:Hm, om du slutar arbetet för att du fryser för mycket, låter det som att du är felaktig klädd för arbetsuppgiften i rådande väderlek.
/Niklas


Det är fingrar och fötter som blir problemet och är nog min cirkulation som är problemet. Men det är egentligen kyla som får mig att ställa cykeln och inte halkan :-)

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473687 Vad kalla fingrar beträffar, så brukar 50-70 rejäla åkarbrasor göra susen för min del. :-)

Annars är skalhandskar suveräna, då du lätt kan byta innerhandskar om de blir för fuktiga.

Kalla fötter gäller dels att ha torrt, bra isolering (ullfiltsulor rules), samt bra med utrymme.

Edit: Har du prövat att ta med dig ombyte av sockor, strumpor och handskar med dig ut?

Edit 2: Kroppen har 3 stycken "köldbryggor" där blodkärlen går ytligt: handleder, fotleder och hals. Se till att ha dessa väl isolerade, så minskar risken för att du ska frysa om händer och fötter.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478183
lfq skrev:Intressant, något man kanske skulle kolla. Avståndet ska tydligen vara större på MTB cyklar jämfört med racercyklar.

Nej, det skulle jag nog inte säga. Möjligtvis tvärt om, då en alltför stor Q-faktor (sidoavstånd mellan de båda pedalerna) i terrängen leder till att man slår i pedaler i stenar och dylikt, varpå skon gärna klickar ur. Detta problem är ju helt obefintligt vid all vägcykling.

Däremot är (var) ju många vevpartier för mtb trippla, medans nästan alla vevpartier för landsväg är dubbla. Ett drev extra i fram ger ju automatiskt en större Q-faktor på ett vevparti.

För heldämpade hojar gäller dessutom att vevpartiet måste kunna gå fritt från leder och dylikt på cykeln, vilket ofta kräver mer utsvängda vevarmar och därmed en större Q-faktor hos många mtb-anpassade vevpartier.

Men för både MTB och racer gäller att benen varken ska vara hjulbenta eller kobenta, för att minimera risken för knäproblem.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 03 dec 2017, 17:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478362 Dubbel styrlinda gör mycket för komforten, har jag märkt. :-BD
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

JensSkoog  
#478370 Är det en cykel eller ett månlandningfartyg, @Niking :d :d

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478400 Jag kallar det en /touring/cykel i alla fall! ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden för oss cyklister

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479702 Idag blev det en liten tur med min "tjänstecykel" för att trampa gräs. Baknavet är ifrån 1936.


/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).