Socialt (mer om oss)

Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

25 inlägg 6429 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

Santalas  
#476130
Santalas skrev:
SkogsGotte skrev:Skulle vilja se löfven gå 8h med en röjsåg och sedan utala sig om hur enkelt jobb det är :)

Tippar att man får lov att fatta 1000ggr fler beslut än att sitta i regeringen...
Skulle gå ihop ett gäng o betala ihop tills hans avgång... synd bara att det går åt en 10-20 st enkelt arbetande rökare på hans årslön[emoji849]
röjare* såklart!

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

anersimyra  
#476253 Enklare skogsarbete talar hela politikerflocken om sedan länge, dessutom är dessa arbeten sedan länge en verklighet, de är inget annat än tidigare beredskapsarbete. Övriga kommentarer om politiker oavsett partifärg som förekommer i tråden är inget annat än löjeväckande trams.

Avatar Fallback

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

Palakangas  
#476261
anersimyra skrev:Enklare skogsarbete talar hela politikerflocken om sedan länge, dessutom är dessa arbeten sedan länge en verklighet, de är inget annat än tidigare beredskapsarbete. Övriga kommentarer om politiker oavsett partifärg som förekommer i tråden är inget annat än löjeväckande trams.

Håller med dig till fullo. Forumet har senaste tiden varit behagligt befriat från fjanterier. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

anersimyra  
#476263 Kamraten som är anställd på skogsstyrelsen arbetsleder en grupp nyanlända och andra som har svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Jag har tidigare varit starkt kritisk till dessa ” gröna enkla ” arbeten. Men efter att ha hälsat på hos laget har jag fått anledning att omvärdera min ståndpunkt. De är givetvis inga yrkesmän eller dito kvinnor, vissa av dem såg ut att verkligen önska att de var på annan plats, vissa gjorde vad som kan förväntas av dem, inte helt olikt vilken arbetsplats som helst alltså. Andra var superintresserade av arbetet och låg i som en ” rem.” Den som fällde var kamraten, övriga röjde, högla röj och kvistningsrester e.t.c. Arbetet bedrevs utan något egentligt produktionskrav i ett naturreservat och resultatet blev riktigt bra. Visst hade ett lag yrkesmän förfärdigat arbetet på en bråkdel av tiden, men dessa ” gröna enklare ” arbeten är just enklare arbeten som absolut fyller sin mening, någon oro för konkurrens behöver vi knappast oroa oss för.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

isteskog  
#476268 Kalla dessa arbeten för vad de är: Beredskapsarbeten. Har funnits i olika skepnader under åren, fyller en viss funktion men inte blir det några nyanställningar i skogsbranschen av detta, iaf få ..... :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

Santalas  
#476269
anersimyra skrev:Kamraten som är anställd på skogsstyrelsen arbetsleder en grupp nyanlända och andra som har svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Jag har tidigare varit starkt kritisk till dessa ” gröna enkla ” arbeten. Men efter att ha hälsat på hos laget har jag fått anledning att omvärdera min ståndpunkt. De är givetvis inga yrkesmän eller dito kvinnor, vissa av dem såg ut att verkligen önska att de var på annan plats, vissa gjorde vad som kan förväntas av dem, inte helt olikt vilken arbetsplats som helst alltså. Andra var superintresserade av arbetet och låg i som en ” rem.” Den som fällde var kamraten, övriga röjde, högla röj och kvistningsrester e.t.c. Arbetet bedrevs utan något egentligt produktionskrav i ett naturreservat och resultatet blev riktigt bra. Visst hade ett lag yrkesmän förfärdigat arbetet på en bråkdel av tiden, men dessa ” gröna enklare ” arbeten är just enklare arbeten som absolut fyller sin mening, någon oro för konkurrens behöver vi knappast oroa oss för.. :-bd
Oroar mig varken för konkurrens eller något liknande. Irriterar mig bara på att ”man” gång på gång kan va så ofantligt klumpig och socialt inkompetent. ”Enkla jobb” är alltid enkla jobb, när man kan dom då förstås[emoji848]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

anersimyra  
#476304 Vem / vilka är socialt klumpiga och inkompetenta, och i vilket sammanhang?

Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476350
anersimyra skrev:Kamraten som är anställd på skogsstyrelsen arbetsleder en grupp nyanlända och andra som har svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Jag har tidigare varit starkt kritisk till dessa ” gröna enkla ” arbeten. Men efter att ha hälsat på hos laget har jag fått anledning att omvärdera min ståndpunkt. De är givetvis inga yrkesmän eller dito kvinnor, vissa av dem såg ut att verkligen önska att de var på annan plats, vissa gjorde vad som kan förväntas av dem, inte helt olikt vilken arbetsplats som helst alltså. Andra var superintresserade av arbetet och låg i som en ” rem.” Den som fällde var kamraten, övriga röjde, högla röj och kvistningsrester e.t.c. Arbetet bedrevs utan något egentligt produktionskrav i ett naturreservat och resultatet blev riktigt bra. Visst hade ett lag yrkesmän förfärdigat arbetet på en bråkdel av tiden, men dessa ” gröna enklare ” arbeten är just enklare arbeten som absolut fyller sin mening, någon oro för konkurrens behöver vi knappast oroa oss för.. :-bd



Håller med dig! men många av dessa jobb skulle väl ha utförts av entreprenörer istället? så visst torde det bli en viss konkurrens? sedan skulle jag vilja se att det finns ett produktionskrav så att det ökar möjligheterna för vissa av dem att få ett "riktigt" jobb senare, känns lite som att beredskapsjobben/plusjobben med mera leder till ökad passivitet. Dessutom borde fler utbildningar ingå för att öka möjligheterna till anställning, just nu är det väl i princip enbart röjsågskort och motorsågskörkort som de får via dessa aktiviteter. Även utbildningar så som kompetensbevis i natur & kulturmiljövård, första hjälpen, adr och andra utbildningar som krävs för att jobba med "enkla jobb" bör ingå.

Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

Peteflamingstar  
#476354
SkogsGotte skrev:
anersimyra skrev:Kamraten som är anställd på skogsstyrelsen arbetsleder en grupp nyanlända och andra som har svårigheter att komma in på arbetsmarknaden. Jag har tidigare varit starkt kritisk till dessa ” gröna enkla ” arbeten. Men efter att ha hälsat på hos laget har jag fått anledning att omvärdera min ståndpunkt. De är givetvis inga yrkesmän eller dito kvinnor, vissa av dem såg ut att verkligen önska att de var på annan plats, vissa gjorde vad som kan förväntas av dem, inte helt olikt vilken arbetsplats som helst alltså. Andra var superintresserade av arbetet och låg i som en ” rem.” Den som fällde var kamraten, övriga röjde, högla röj och kvistningsrester e.t.c. Arbetet bedrevs utan något egentligt produktionskrav i ett naturreservat och resultatet blev riktigt bra. Visst hade ett lag yrkesmän förfärdigat arbetet på en bråkdel av tiden, men dessa ” gröna enklare ” arbeten är just enklare arbeten som absolut fyller sin mening, någon oro för konkurrens behöver vi knappast oroa oss för.. :-bd



Håller med dig! men många av dessa jobb skulle väl ha utförts av entreprenörer istället? så visst torde det bli en viss konkurrens? sedan skulle jag vilja se att det finns ett produktionskrav så att det ökar möjligheterna för vissa av dem att få ett "riktigt" jobb senare, känns lite som att beredskapsjobben/plusjobben med mera leder till ökad passivitet. Dessutom borde fler utbildningar ingå för att öka möjligheterna till anställning, just nu är det väl i princip enbart röjsågskort och motorsågskörkort som de får via dessa aktiviteter. Även utbildningar så som kompetensbevis i natur & kulturmiljövård, första hjälpen, adr och andra utbildningar som krävs för att jobba med "enkla jobb" bör ingå.


Jobbade tidigare åt en entreprenör som lade in anbud på ramavtal för skogsåtgärder i reservat och andra skyddade områden, bl.a åt skogsstyrelsen, så visst finns en konkurrens där. Klart att människor ska ha något vettigt att göra, men det är ju krasst sett en verksamhet som mest kostar pengar och ger färre uppdrag åt företagare.

Användarvisningsbild

Re: Stefan Löfven om nyanlända och enkla jobb.

Mats_Orberga  
#476375 Den stora frågan är väl vad alla dessa olika åtgärder ska leda till. Om syftet är att få människor närmre arbetsmarknaden är de nog tyvärr ganska verkningslösa. Däremot kan ju berörd kommun bocka av att de genomfört en åtgärd och låtsas att allt är frid och fröjd.

Ett problem som jag ser det är att vi ofta underskattar våra nyanländas befintliga kunskaper. Jag har själv varit arbetsledare i liknande projekt och haft deltagare som kunnat gå direkt ut och göra större nytta inom t.ex. tillverkningsindustrin. En gång hade jag en flygmekaniker med tjugofem års erfarenhet och det var inte bara i fredstid han hade varit verksam. Det var nästan pinsamt att förklara för honom att han skulle komma närmre ett relevant jobb genom att lära sig trimma ner vass med en röjsåg.

Vi behöver nog hitta ett annat sätt att tänka och mena allvar med att vi vill ha dem med på vår arbetsmarknad.

Annars kanske vi kan utbilda dem till svetsare.........

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).