Socialt (mer om oss)

Dagens glädjeämne

2527 inlägg 286518 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462476 Att min nyinköpta Garmin Fenix X stödjer Custum Maps. Då kan jag få med mig skogsbrukskartan i klockan varje gång jag jobbar i skogen. Dessutom blir ju 8000 kr-klockan också avdragsgill!
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

tallen100  
#462523
Niking skrev:8000 kr-klockan

Hm tid är pengar.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462524
tallen100 skrev:
Niking skrev:8000 kr-klockan

Hm tid är pengar.. :mrgreen:

Undrar om det talesättet är konstruerat av någon som lever på räntor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465723 Fick träffa "axwell" idag. Och köra traktorn som gör 8or runt min fyrhjuling. Vi fick se hans och G:s trädgård och odlingar, jäklar @totte, där har du en jämlike!
Sen fikade vi och då berättar G att hon varit upp på Keben och har gått massor i fjällen! Respekt!.
Nå nu ska jag sluta prata här, blir film på det här så småningom![emoji2]

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Hema  
#465769 Håller på o river en trasig gammal trädgårdsdamm och under duken var det fullt med sand. Vilken kommer passa bra för framtida betonggjutningar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JensSkoog  
#465815 Fick tillbaka på skatten för 2016 :d :d

Frun har alltid fått tillbaka, och jag har fått betala, men i år fick jag ochså.

Men jag vet hur det blir med dom kronorna. Jag tänker och funderar på vad jag
ska lägga dom i, och fruntimmeret använder dom innan jag får tänkt färdig :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465820
axwell skrev:
Göt skrev:Tog fram gräsklipparen för första gången i år tankade tryckte på bensinblåsan gick och hämtade hörselskydden och drog i snöret - den startade


Allt annat hade förvånat om den har en Hondamotor. :surp: :mrgreen:


Jag köpte för några år sedan ett elverk med 13 hk hondamotor, detta hade föregående ägare haft stående i ytterligare ett par år i beredskap eftersom han fick två veckors strömavbrott i Per-stormen. Motorn var aldrig startad, det fanns inte ens olja i den. Jag hällde i bensin (och olja), klämde några gånger på den rätt hårda bensinslangen och startade på första rycket. Det är fantamme bra gjort!

Veckans glädjeämne är att vattnet i brunnen nu håller på att ta slut, men att det en bit bort fanns en jättegrund brunn (0,6 i diameter och 1,7 m till ringkant) som alltid hållit vatten, jag mätte tillflödet till ~3 lit/min och tänkte att det skulle räcka om man gör brunnen djupare och vidare. Jag köpte fyra ringar 1*1 meter av en kompis, dennes bror grävde och fick upp småringarna, såg sedan spår av en stensatt brunn, men sedan torrt alvskikt, men följt av ett grusskikt där det vällde fram vatten. första mätningen sa 2,3 m³/tim, nästa sa 2,0. Vi plockade i tre ringar och hamnade då lite under marknivå, på morgonen efter var nivån 45 cm från ringkanten, hämtade då en fjärde ring så vi kunde slänta från brunnen. Tillflödet verkar ha hejdat sig, men ändå otroligt mycket bättre än nuvarande brunn som hade 100 cm vatten i oktober. Idag hoppas jag få fart på nya pumpen så jag kan ödsla lite vatten på trädgårdsland e.t.c, salladen börjar vara besk!
En kul grej var att det i tur och ordning från gamla brunnen kom upp en PEM-slang, ett järnrör och till slut en hålborrad pumpstock. Brunnsarkeologi!

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467300 Lyckades starta min Huskvarna 550 xpg på 3 drag idag! Har aldrig hänt på de 5 år jag haft den ( tror det är 5 år). Provade ett nytt sätt....

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Hema  
#467321
Uvskogen skrev:Lyckades starta min Huskvarna 550 xpg på 3 drag idag! Har aldrig hänt på de 5 år jag haft den ( tror det är 5 år). Provade ett nytt sätt....

Vill du delge oss hur du gjorde? :)

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467329 [emoji15] Lite pinsamt är det. Choke- dra- choke bort-dra. Pang så startade den. Provade igen efter 4 timmar, gick lika bra igen. Fattar ingenting egentligen. Denna såg har varit nere hos HQ för undersökning. Tänk om allt var så enkelt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

JensSkoog  
#467343 Fick sesongens första bokning från en skola som
vil ha fyra skolskogdagar utöver hösten :-bd

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467440
Uvskogen skrev:[emoji15] Lite pinsamt är det. Choke- dra- choke bort-dra. Pang så startade den. Provade igen efter 4 timmar, gick lika bra igen. Fattar ingenting egentligen. Denna såg har varit nere hos HQ för undersökning. Tänk om allt var så enkelt?


Hur gjorde du innan? Jag kör 2 med choke och sen tre utan. Drar lite halvhjärtat, ser det inte som en tävling. :)

Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467442 Lyckade säslja min rostiga Land Rover till en kille från Sthlm som köpte den osett. Pengarna sswishade han, och fick ett kort av hans körkort så jag kunde ställa över bilen till honom. En av hans polare hämtade den ikväll.

Bara tre fordon kvar! :D

Användarvisningsbild

Re: Dagens glädjeämne

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467536
Mangan skrev:
Uvskogen skrev:[emoji15] Lite pinsamt är det. Choke- dra- choke bort-dra. Pang så startade den. Provade igen efter 4 timmar, gick lika bra igen. Fattar ingenting egentligen. Denna såg har varit nere hos HQ för undersökning. Tänk om allt var så enkelt?


Hur gjorde du innan? Jag kör 2 med choke och sen tre utan. Drar lite halvhjärtat, ser det inte som en tävling. :)

Choke- dra dra dra dra....... dra[emoji17]

   TS
Avatar Fallback

Re: Dagens glädjeämne

Blivande snickare  
#467560 Ingen som chockar tills det tänder en gång å sen drar en max två utan?
Eller funkar det bara på gamla förgasare?
Alla mina startar på max 4 drag :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).