Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39005 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken bok läste ni senast?

Hema  
#402999 Testar en ny tråd och ser om det kanske kan ge lite mersmak.

Senaste boken för mig är (redan yppat detta i annan tråd) Stjärnklart (del 1/3) av Lars Wilderäng, som utspelar sig i Sverige i nära nutid, när plötsligt mobiler och datorer börjar uppföra sig konstigt genom att plötsligt sluta fungera. Den hamnar väl inom Science fiction-genren och lite samhällskritik mot dagens känsliga samhälle. Den bjuder på hyffsat bra fart genom hela boken. Mitt betyg landar någostans runt en 4. Ser verkligen fram emot nästa bokleverans, då de övriga är på ingång.
Bild




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#403000
Hema skrev:Testar en ny tråd och ser om det kanske kan ge lite mersmak.

Senaste boken för mig är (redan yppat detta i annan tråd) Stjärnklart (del 1/3) av Lars Wilderäng, som utspelar sig i Sverige i nära nutid, när plötsligt mobiler och datorer börjar uppföra sig konstigt genom att plötsligt sluta fungera. Den hamnar väl inom Science fiction-genren och lite samhällskritik mot dagens känsliga samhälle. Den bjuder på hyffsat bra fart genom hela boken. Mitt betyg landar någostans runt en 4. Ser verkligen fram emot nästa bokleverans, då de övriga är på ingång.
Bild

Bra initiativ Hema.
En tråd som jag kommer läsa och även bidra med ett och annat lästips

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Fredrik Reuter  
#403005 Kul tråd Hema!

"De underkända" med Hjort & Rosenfeldt läste jag ur senast.

Ingår väl i det så kallade deckarträsket. Helt ok bok enligt mig, tar upp ett väldigt aktuellt ämne, det gjorde nog hela boken egentligen.

Innan den blev det Mästare, väktare, lögnare, vän med Christer Carlsson (tror jag han heter). Den var bättre, vilken research han måste göra innan en bok, imponerad.

Är generellt annars svag för nordiska deckare, ww2 och böcker om kalla kriget och Sverige.
Pratar vi deckare så gillar jag GW:s böcker bäst.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#403012 JohanTheorin: Rörgast.

Dessförinnan av samme författare:

Skumtimmen
Nattfåk
Blodläge

Samtliga tilldrar sig till största delen på Öland. Nån slags deckargåta finns invävd i handlingen, men det handlar om mycket mer. Mycket bra!

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

tallen100  
#403024 Mystik på svenska slott nutida spökupplevelser 8-X :-SS ;)

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JörgenO  
#403073 Hittade en svensk översättning av Black Swan, Den svarta svanen, av Nicholas Nassim Taleb som jag sträckläste i helgen. Lite tung men den flyter på ganska bra även i svensk översättning.
Rekommenderas starkt! Har haft förmånen att träffa Taleb en gång och han svävar verkligen en bit ovanför oss vanliga dödliga :mrgreen:

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Black ... Taleb_book)

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Huggar Herman  
#403080 Doktor Sömn av Stephen King. Det är "fortsättningen" på The Shining och den var förvånansvärt bra. Sträckläste på semestern.
Han drar ju inte ner några stående applåder från de som skriver på kultursidorna, men jag tycker att han funkar bra som avkoppling.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

brassel  
#403089 Lyssna klart Wilderängs Stjärndamm förra veckan.
Dessförinnan lite lokalt, Singöspionen.
Senast redigerad av brassel mån 22 aug 2016, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#403090
Huggar Herman skrev:Doktor Sömn av Stephen King. Det är "fortsättningen" på The Shining och den var förvånansvärt bra. Sträckläste på semestern.
Han drar ju inte ner några stående applåder från de som skriver på kultursidorna, men jag tycker att han funkar bra som avkoppling.

Har läst "End of watch" av samma författare nu, sista delen av en trilogi. Mycket bra. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403094
Huggar Herman skrev:Doktor Sömn av Stephen King. Det är "fortsättningen" på The Shining och den var förvånansvärt bra. Sträckläste på semestern.
Han drar ju inte ner några stående applåder från de som skriver på kultursidorna, men jag tycker att han funkar bra som avkoppling.


Samma här, Doktor sömn är senaste jag läst. Har läst ganska många av Kings nyare böcker på sistonde, tycker att de är riktigt bra. Han är bra på att förmedla känslan och miljön i böckerna, speciellt tycker jag att i boken om Kennedymordet (11/22/63) så känns det som att man är med där på 60-talet.

Om man vill läsa nåt annorlunda så kan jag tipsa om böckerna av Paul Auster, tex New York-trilogin.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

surjämten  
#403387 Olof Röhlanders bok Konsten att njuta av livet och ändå få saker gjorda.
Titeln säger väl det mesta.
Nyttig bok för mig!

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Hema  
#403395
surjämten skrev:Olof Röhlanders bok Konsten att njuta av livet och ändå få saker gjorda.
Titeln säger väl det mesta.
Nyttig bok för mig!

Låter som en bok för mig. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Hema  
#404189 Fick i veckan hem del 2 och 3 (Stjärnfall och Stjärnklart) av Lars Wilderängs senaste triologi. Sista boken läste jag på några timmar. Väldigt spännande och stundtals känns det som om att karaktärerna i böckerna ställs inför näst intill omöjliga situationer. Men när det ser som mörkast ut, brukar det bli enklare att se en ljusning. Betyg blir en väldigt stark 4:a eller svag 5:a. Kanske bättre skriva 8-9/10. Längesedan jag var så fastbiten. Jag gjorde stundtals inget annat än att längta tills jag fick en stund över att läsa vidare. Jag läste för sent på kvällen en dag så att jag missade pendlingstiden med kollegorna på efterföljande morgon..

Om allt vill sig väl kommer böckerna ligga till grund för en kommande serie. Den ser jag fram emot.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

JensSkoog  
#404193 Den trilogin är nu beställd från Bokus :grin:

Jag gillar den typ litteratur, och är alltid på sök efter
lesvärda böcker :wink:

Tack för tipset, @Hema :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404653 Läser inte så ofta. Men när jag väl läser. Så är det i det lättsmälta deckarträsket. 8)

Nu under semestern. Så tänkte jag prova på en bok av mannen myten legenden. Leif GW Perssons Bombmakaren och hans kvinna.

Vanligt vis så har man ett mord och utreder efter det. I detta fallet så var det motsatta. Säpo skulle klura ut vad som skulle hända innan det hänt.

Den var inledningsvis lite seg att läsa så den blev liggandes. Men en bit in blev den mer spännande. Så då matade det på.

Var väl lite för att jag inte läst honom innan. Men tycker det var en bra bok. Så det får bli mer. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).