Socialt (mer om oss)

Träning?

34 inlägg 8253 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träning?

Seb macahan  
#403023 Jag tror på variation. Jag har hatat o springa hela livet. För några år sedan började jag själv lungt o sakta. Mitt mål var o springa milen under timmen. Jag hade 8månader på mig och på resan började 50min gränsen bli nåbar. Nu har jag löptränat i 3år jag anmäler mig till 2-3lopp per år för o ha något som håller motivationen igång. Jag har inte passerat 50min än men varit bra nära. Ska tilläggas att jag definitivt inte är löpartypen 100kg o 184cm. Jag varvar löpning med cykling ibland simning. Känner mig friskare gladare o mer vaken i skallen. Jag tycker träning blev roligt när jag började tävla mot mig själv istället för andra. Träning tillsammans med fysiskt arbete i skogen och i yrket är roligt om man tillåter det i sin egen takt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Träning?

agrotron  
#403027
skaffade mig ett skate rullskidor i början av sommarn. Nog det bästa jag gjort för kroppen känner jag[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Träning?

åberg  
#403034 En kompis bestämde sig för att gå på kurs och lära sig crawla och ville att jag som hade lite mer vattenvana skulle följa med. Innan så trodde jag väl att jag kunde simma åtminstone bröst- och frisim och hade nån sorts grundläggande färdigheter i rygg och fjäril men ojojoj vilken skillnad det blev när man fick lära sig bättre teknik. Innan var det axlarna som tog slut först (direkt), nu fördelas ansträngningen över fler muskler i kroppen och det går fortare och längre. Dessutom dricker jag inte lika mycket vatten under tiden. :grin:

Så jag har blivit mycket snabbare men allt beror ju på vem man jämför med, på 100 meter fritt har jag typ samma tid som klubbrekordet för tolvåringar eller nåt. :oops: :lol:

Igår började det bli lite svalt i sjön och var 14 grader i luften så nu är det inte långt kvar innan simhallens tempererade vatten ter sig som ett ganska bra alternativ igen.

Sammantaget har det för mig varit både roligt och utvecklande att gå simkurs.

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403096 Oj vilken spridning av intressen :-BD
Rullskidor vete katten om jag törs prova, hur bromsar man? Är ganska kuperat här i trakten. Har åkt mycket inlines tidigare och då hade jag ibland stavar med mig, det blir ju lite likt rullskidor.
Hur ofta tränar ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Träning?

agrotron  
#403103 När du bromsar med rullskidor så plogar du med dom lika som nybörjare på slalomskidor. Fast man får hålla emot mer. På klassiska rullskidor är det lättare än på skateskidor att bromsa. Är inte svårt att åka om man tar det lungt och övar in tekniken först. Och glöm inte hjälm (vanlig cykelhjälm).

Avatar Fallback

Re: Träning?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403111 Bryntesson rekommenderar gummibromsen.

Jag brukar köra plogbromsen och någon enstaka gång blir det nödbromsen :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Träning?

agrotron  
#403114 Ja nödbromsen har jag lyckats undvika hittils. Är såna diken här att man nog får åka blåljus taxi då[FACE WITH TEARS OF JOY]

Användarvisningsbild

Re: Träning?

molnia  
#403473 Jag har kommit igång med löpningen och mitt stora hjälp var en vän, en som hade liknande löpartakt och som jag trivdes väldigt väl att umgås med. Vi har nu fått vanan att träffas en gång i veckan och springa 0,75-1 mil. vi brukar prata lite om stort och smått och det ger även en extra utmaning för flåset att prata samtidigt.

När man hade någon som frågade dagen innan, "ska vi springa i morgon"? så fick jag den lilla extra knuffen att hålla vanan och nu vill jag inte vara utan löpningen 1 gång i veckan.
idag köpte jag 1kg vristvikter och ska nog prova dem någon dag. Tänkte dem främst för promenader, men ska nog pröva dem på löpning något.

Avatar Fallback

Re: Träning?

TheJo  
#403536 Är tyvärr en riktigt periodare när det kommer till träning. Har ett väldigt fysiskt arbete. Men tyvärr sliter det mer än gör någon större nytta för kroppen.
Men jag kommer alltid tillbaka till löpningen ganska lätt. Så länge jag har musik i lurarna tycker jag inte det blir tråkigt. Plus om man springer på någon stig i skogen, då är det lättare att hålla tempot. Visst att det kan vara kul att träna med någon. Men för mig är det lika mycket för att rensa skallen. Då är det skönast att vara själv.

Simningen är nog den träningen som ger mig mest. Och som faktiskt är närmast att ta tag i igen. "Jag ska bara ... först... " :roll: Ska nog följa åberg exempel och ta några lektioner t.o.m.

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561012 Hur går det för er med tränandet?

Jag kan inte säga att jag tränar direkt men har fått in en rutin med några basövningar iaf. Kom att tänka på morgonövningarna i lumpen (BRAK) och började lite lätt med rygglyft, knäböj, situps osv. Hoppar över armhävningar pga axelskada men på nåt konstigt sätt så funkar det bra att göra chin ups (räckhäv??) så jag klämmer till med några set såna. Det är skönt att bara hänga avslappnat i stången också, bra för rörligheten runt skulderbladen och bröstryggen.
Sen kör jag med mina axel-rehabövningar med gummiband och pilatesboll (stabilitetsövning stående på händerna axelbrett, raka ben med fötterna på bollen och sen ska jag flytta den fram/bak och sida/sida, galet bra övning i början när jag inte hade nån rörlighet i axlarna, nu gör jag den mest som träning för bålstabiliteten. Det blir som plankan på rörligt underlag.

Får se om jag kommer igång med cykling i vår/sommar, har iaf åkt lite skidor i vinter.

Sen får jag som planerare en betald skogspromenad varje dag. Brukar variera mellan att köra heldagar i fält med att göra en trakt i taget, med både fält- och kontorsjobb samma dag. Har nyss skaffat en motionsapp och det är rätt kul att få rapporter under dagen, hon säger tid och distans för varje km (ca 2km/tim inkl alla stopp med provytor och snitsling) 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Träning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561013 Springer/orienterar 6-7 timmar i veckan. Räknas det? :) Styrketräning/rehab kör jag bara när jag är skadad vilket var ett tag sedan nu (ta i trä).

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561028 Var ute igår och körde 6 mil grusväg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Träning?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561029
Niking skrev:Var ute igår och körde 6 mil grusväg.
/Niklas

Köra bil räknas inte ^#(^

Avatar Fallback

Re: Träning?

Blivande snickare  
#561030
Flisaren skrev:
Niking skrev:Var ute igår och körde 6 mil grusväg.
/Niklas

Köra bil räknas inte ^#(^

Den gode Niklas kör tvåhjuligt med endast humana CO2 utsläpp :d

6 mil var inte dåligt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561031
Blivande snickare skrev:
Flisaren skrev:
Niking skrev:Var ute igår och körde 6 mil grusväg.
/Niklas

Köra bil räknas inte ^#(^

Den gode Niklas kör tvåhjuligt med endast humana CO2 utsläpp :d

6 mil var inte dåligt :-bd


Helt rätt! Köra bil räknas inte som motion, varför jag körde de 6 milen på min grusvägscykel (Specialized Diverge cimp carbon) :-bd

Idag blev det dock 4,2 mil med bil till tippen + handla mat. Dock ingen motion idag, som sagt var.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).