Socialt (mer om oss)

Är det fel...

59 inlägg 13079 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400858
jannee skrev:Blanda för allt smör i Småland inte in LRF, kan då lätt kosta er MINST 50 tkr till INGEN nytta.
Diskutera då hellre er samman och lämpa över allt till en extern revisor som senare gör finjusteringarna.
Betänk att så fort pengar blir inblandade är det fler som vill vara med, bl.a myndigheterna som ska ha in skatter.


Håller egentligen med, dom är bra på att ta betalt, men det gäller att hitta rätt människa för jobbet, inte rätt företag, hellre en bra och duktig som kostar pengar, och det blir bra!
Än en billig som inte kan så mycket och kanske ger fel råd och det hela blir en extra lång och utdragen process...

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#400859
T Landström skrev:Helt klart det mycket att tänka på...
Vad det beträffar de andra ägarna...moster/kusin så är inte intresset jätte stort om man kan tänker på hur ofta dom vill komma ner...nästan ännu mindre för skogen... Tror ingen av dom har gått över alla skiften och tittat på skogen...

De få gångerna som kusin hör av sig i frågan om skogen är när han tycker att vi fått för dåligt betalt för virket...men det är klart...det kanske blir annorlunda om man visar intresse för att köpa ut honom...


Fast även om dom visar noll intresse utom när det handlar om pengar så skall du nog prata med dom innan du drar igång för mycket, har du otur är dom på besök i skogen när dom gör skogsbruksplanen, och får reda på att dom gör en plan för fastigheten skall säljas, och det kan bli lite tokigt då...

Sen kan det vara en bra ide att föra bok över vilket jobb du lägger ner på fastigheten, annars kan det vara svårt att få ut något för allt jobb du lägger ner...

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#400863
Zixten skrev:
T Landström skrev:Helt klart det mycket att tänka på...
Vad det beträffar de andra ägarna...moster/kusin så är inte intresset jätte stort om man kan tänker på hur ofta dom vill komma ner...nästan ännu mindre för skogen... Tror ingen av dom har gått över alla skiften och tittat på skogen...

De få gångerna som kusin hör av sig i frågan om skogen är när han tycker att vi fått för dåligt betalt för virket...men det är klart...det kanske blir annorlunda om man visar intresse för att köpa ut honom...


Fast även om dom visar noll intresse utom när det handlar om pengar så skall du nog prata med dom innan du drar igång för mycket, har du otur är dom på besök i skogen när dom gör skogsbruksplanen, och får reda på att dom gör en plan för fastigheten skall säljas, och det kan bli lite tokigt då...

Sen kan det vara en bra ide att föra bok över vilket jobb du lägger ner på fastigheten, annars kan det vara svårt att få ut något för allt jobb du lägger ner...


Det är jag inte så orolig för att dom ska vara...om jag ska vara ärlig...
Dom kommer aldrig oanmälda...men jag förstår ur du tänker...

Jag brukar i 9 fall av 10 ta bilder när jag är ute...så det är bokfört på sätt och vis...
Det är ju ett av dom stora irritationsmomenten... Vi...jag och farsan har ju lagt ner många timmar i skogen på ett eller annat sätt... Det är även våran familj som sköter det ekonomiska....betalar räkningar och fixar sånt...

Men jag ska a det i åtanken när det blir dags... :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

markalyckan  
#400869 Du ska inte ha för bråttom ta det lugnt och påpeka inte hur mycket du gjort,det kan lätt bli en irritation mellan er och då kan han blir lite tjurig. En bra relation mellan en är en förutsättning för att det ska gå bra.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

stektlök  
#400884 Läste nått inlägg tidigare här om att han skulle vilja ha ut sista öret ur fastigheten vid en försäljning....

Glöm ej att han/dom har ALL rätt att få det.
Om du får betala fullpris enl ex en värdering av LRF-konsult så ska du göra det utan att gnälla eller hålla något agg i framtiden. Viktigt att vara "rak i ryggen" och att du fortfarande kan bära huvudet med stolthet. Göra rätt för sig är aldrig fel :)

Hoppas att du blir skogsägare fullt ut snart !
Kram på er alla skogsmullar 8)

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

sundelius  
#400946
stektlök skrev:Läste nått inlägg tidigare här om att han skulle vilja ha ut sista öret ur fastigheten vid en försäljning....

Glöm ej att han/dom har ALL rätt att få det.
Om du får betala fullpris enl ex en värdering av LRF-konsult så ska du göra det utan att gnälla eller hålla något agg i framtiden. Viktigt att vara "rak i ryggen" och att du fortfarande kan bära huvudet med stolthet. Göra rätt för sig är aldrig fel :)

Hoppas att du blir skogsägare fullt ut snart !
Kram på er alla skogsmullar 8)


Kloka ord löken :smile:

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

Axl  
#400954 Jag tyckte LRF var värda varenda krona (jag betalade iofs inte). Men jag skulle rekommendera alla som ska göra upp något att ta hjälp av proffs. Det är ju roligare om man är vänner även efteråt. Tror man minskar risken för missförstånd/att någon känner sig lurad rejält om någon utomstående varit med och värderat och förklarat.

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

Göt  
#400961 Håller med du måste ha nån som är helt neutral när ni genomför affären, kan bli tjafs i efterhand och då är det skönt om allt är klart när ni gör affären.

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

Umea  
#402693 När det är flera parter inblandade som alla vill ha sitt så är det inte alltid lätt.

En viktig sak är dock att försöka hålla sams i släkten både före och efter generations växling.

Livet är för kort för att bråka och osämja tar bara en massa energi.

Håller tummarna för att det löser sig på ett bra sätt för dig.

Lycka till !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

mooos73  
#402736
T Landström skrev:...på mig???
Som ser ett större värde i att sköta skogen som jag vill än att titta på pengarna på kontot?

Skogen jag grejar är inte "min skog" utan min mor äger den tillsammans med min moster...och min moster ska skriva över skogen på min kusin...
Min känsla är att jag och min kusin har lite olika syn på hur man ska sköta skogen och skogsägande...
För mig är inte pengarna det viktigaste...utan tillfredsställelsen man känner när man som jag gör nu...röjer ett hygge där jag varit med och avverkat fröträden...

Återkopplar lite till ursprungsfrågan. Är det en motsättning att ha en välskött skog och samtidigt pengar på kontot? Skogen ska ju gallras och avverkas när den är mogen!? Att inte göra det och röja i tid kostar ju pengar i framtiden.
Om du nu lyckas köpa skogen kommer du bli tvungen att ha pengar på kontot för att kunna betala för ditt ägande av fastigheten. Vad du absolut inte ska göra är att jobba gratis åt din kusin. Pengar på kontot ger trygghet och är en nödvändighet för alla som inte fått skogen gratis.

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

brassel  
#403081 En reflektion från mig är att även nån slags "avkastningsvärdering" är bra att göra.
Marknadsvärdet säger "bara" vad någon "annan" är beredd att ge...
Om jag idag skulle jag behöva lösa ut andra delägare till för högt fastighetspris;
skulle jag även brasklappa om potentiella konsekvenser att ha höga lån i förhållande till avkastningsvärdet.
Tänker vidare att det är bra att göra generationsskiften så tidigt det går. Gärna delvisa om det går genom tex reverser, upplåtelser, ev AB-deläganden, nyttjanderätter, arrenden osv.
Samäga med syskon eller kusiner eller liknande hade jag inte velat gjort.

Användarvisningsbild

Re: Är det fel...

T Landström  
#403086
brassel skrev:En reflektion från mig är att även nån slags "avkastningsvärdering" är bra att göra.
Marknadsvärdet säger "bara" vad någon "annan" är beredd att ge...
Om jag idag skulle jag behöva lösa ut andra delägare till för högt fastighetspris;
skulle jag även brasklappa om potentiella konsekvenser att ha höga lån i förhållande till avkastningsvärdet.
Tänker vidare att det är bra att göra generationsskiften så tidigt det går. Gärna delvisa om det går genom tex reverser, upplåtelser, ev AB-deläganden, nyttjanderätter, arrenden osv.
Samäga med syskon eller kusiner eller liknande hade jag inte velat gjort.

Det är ju samägandet jag vill slippa...
Får sondera va övriga vill ha och sedan måste en skogsbruksplan upprättas innan jag går till banken...

Jag känner att jag inte vill vänta för länge...det är ju nu när man är ung och pigg man ska satsa...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det fel...

brassel  
#403097 Själv skulle jag ev beställt "skogsinventering-uppgifter" inte en gängse "skogsbruksplan".
Sedan själv bedömt lämpliga åtgärder och räknat på en max-avkastning på säg de närmaste 10 (20?) åren, och utifrån det bedömt likviditeten mm på den avkastningsnivå som jag vill ha.
Finns mycket och skriva om detta, kika på till exempel boken "Egendomspraktikan" om du inte redan gjort det.
Tycker den tar upp en del aspekter som inte alltid kommer fram av vissa aktörer.
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Är det fel...

Umea  
#403244 Tack brassel för bok tipset !

Nu är boken Egendomspraktikan beställd.

Ha det så bra !

Vänliga hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).