Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515053 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#462406 Har aldrig kollat stamantal efter sistagallring av gran, men vet av egen erfarenhet att granen kan stå tätt om den inte stannat av pga dålig skötsel i röjningar och tidiga gallringar. :smile:

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#462490 Luktar lite ruttet Coop! :???: http://www.helahalsingland.se/opinion/l ... panj-falls

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462499
isteskog skrev:Luktar lite ruttet Coop! :???: http://www.helahalsingland.se/opinion/l ... panj-falls

Skönt att Coop fälldes, när de försöker sälja sin alternativodlade mat med mördande reklam.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 04 jul 2017, 18:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#462500 Köper själv mest ekologiskt, men gillar inte när handeln försöker luras!
All svenskproducerad mat är enligt min mening bra!! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462504 Köper aldrig alternativodlat, då branschen sällan framför sakliga argument, men desto oftare framför flummiga argument.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 04 jul 2017, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462505 Fast en sak ska i alla fall alternativodlingsbranschen ha heder för. De lyckas ju få ut en vettig merbetalning för sina produkter. Tänk om skogsbranschen vore lika skickliga på att få ut samma merbetalning för sitt certifierade virke...
/Niklas

Användarvisningsbild

En skogsbondes vardag

Traktordave  
#462768
isteskog skrev:Har aldrig kollat stamantal efter sistagallring av gran, men vet av egen erfarenhet att granen kan stå tätt om den inte stannat av pga dålig skötsel i röjningar och tidiga gallringar. :smile:


Har hört/förstått att gran kan stå tätt men då är ju frågan vad som är tätt: 750 stammar/ ha, 1000, 1300, 1500....
Så klart ingen exakt vetenskap men vore intressant att se vad folk tycker är lämpligt/olämpligt.
Kanske är egen tråd, kanske ngn moderator som vill dela om det inte passar här

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#462858 Katastrofläge i Norrland! http://www.skogsaktuellt.se/artikel/544 ... 170707-774
Hos mig har Äbinskadorna ökat från 5 till 8% sen 2015. Låter lite i sammanhanget mot för Norra Sverige men är allvarligt tycker jag!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462871
isteskog skrev:Katastrofläge i Norrland! http://www.skogsaktuellt.se/artikel/544 ... 170707-774
Hos mig har Äbinskadorna ökat från 5 till 8% sen 2015. Låter lite i sammanhanget mot för Norra Sverige men är allvarligt tycker jag!

Det är allvarligt, redan vid 5% så ökar de ackumeleradd skadorna fort. Kolla du i den Äbin rapport som finns för ditt område (ÄFO) så kommer du säkert se att andelen oskadade tallar minskat radikalt. Vi ligger inom mitt ÄFO nere mot 30% oskadat! Så jag tycker det värdet är minst, om inte mer, viktigt att styra på. Så de årliga älgskapdorna måste ner på en nivå runt 2% för att vi ska nå målet om en 80-90% oskadd tallar när de nått "älgsäker höjd".
Men det här med ackumelarade skador över tid är inte lätt att få med sig folk på.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462882 Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Lägg ner den dyra älgförvaltningen, skippa fällavgifter och släpp älgjakten fri under tiden september-februari. Då lär älgstammen kunna hållas på rätt nivå.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Axl  
#462895
Niking skrev:Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Lägg ner den dyra älgförvaltningen, skippa fällavgifter och släpp älgjakten fri under tiden september-februari. Då lär älgstammen kunna hållas på rätt nivå.
/Niklas


+1 på den. Rådjuren rör sig kanske på mindre område men den stammen har u inte blivit direkt utrotad...

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#463607 Tjädermöte på håll. Bandade in en markberedning på egen mark när jag såg en tjädertupp i skogskanten. Den flög inte iväg som de brukar göra. Undrar om det är samma tupp som terroriserade bilar och cyklister i våras? :???:
Orädd tjädertupp! Ville inte gå närmare, men tuppen flög inte iväg som de brukar göra vanligtvis.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#463742 Det kan löna sig ibland att överklaga beslut! http://www.atl.nu/skog/markagare-det-ka ... 0-95378349

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#463747 Då var resningen av kolmilan på gång! :smile:
Mycket folk som kom och hjälpte till .... :-bd
Utlägg av golv
Tillkapning inför resningen. 2m bitar.
Gäller att planera riktigt
Resning

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).