Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 514446 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#448901 Har du gett totaloffert eller är det timmesbetalning?

Med så många olika hänsyn i arbetet skulle jag ha svårt för att ge offert, men
jag är sjukt dårlig på att rekna på sådant :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448903 Jag röjer alltid på timpenning. Skogen avgör vad det kostar, styggt och tätt= dyrt. Lätt och fint= billigt :smile: Någon enstaka gång har jag lagt ett takpris (maxpris) :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Flax12  
#448907
isteskog skrev:Jag röjer alltid på timpenning. Skogen avgör vad det kostar, styggt och tätt= dyrt. Lätt och fint= billigt [emoji2]Någon enstaka gång har jag lagt ett takpris (maxpris) :smile:

Låter sunt! Ett sådant objekt är omöjligt att lämna ett rättvist pris på. Sen är det ju klart kunden som ska bli nöjd också. Ett bra utfört jobb blir knappast ifrågasatt prismässigt....

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448908 Jag röjer bara åt skogsägare som förstår att det kostar efter hur det ser ut ( lever inte på att röja åt andra är kanske bäst att tillägga) :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#449573 Blev en tanks körning runt täkterna hemma. Vedhuggning i skogsholmar mot åker och gårdar.
Liten avdelning som gallras. Hugger ved av alltihop.
Vedhuggning inför kommande avverkning av björkskog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

totte  
#449593 Och du har snöfritt nu syns det som. Är det inte rätt tidigt?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#449600 Två vintrar av tre är det snöfritt på byn. Var ut och sprang uppå bergen ikväll och det var ingen snö där heller!
Det märks att det skett en förändring sen 60-70 talet och fram till nu. Då kunde det vara vinter i skogen till framåt 10 maj ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449611 Jag minns att vintrarna blev mer eller mindre snöfattiga på 70-talet. Vi var tvungna att ställa in flera skidläger som vi hade i Bergsjö.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

SHR  
#449758
isteskog skrev:Ja, göralös blir man inte med självföryngrad björk i plantskogen. Men förträffligt om det är lite sankare marker. Blir en fin blandskog gran/björk .... :smile:
Något ni tittat på i Skinns, eller är det egna erfarenheter från röjningskarriären, SHR? .... :d

Haha endast egna erfarenheter i de orden :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#449922 Kanske något för alla aktörer i skogen att ta efter? http://www.skogssverige.se/nyheter/hist ... -framtiden

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#450122 Tål att upprepas! http://land.se/asikt/viktigt-valja-sven ... -140485925

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#450130
Mycket läsvärd :-bd

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Mowi850  
#450148 Tummen upp på den.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#450317 Som aktiv skogsbrukare blir man lite avis när man läser detta! Är det några nackdelar för att få stöden? Skogsvårdsavgift eller liknande? Har några av de finska vännerna något svar på mina frågor? :smile: http://www.atl.nu/skog/miljonregn-over- ... 7-95378349

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

tumpi  
#450382 Nackdelar hmm. Det är ganska hårda krav på hur plantskogen ska vara före och efter utförd åtgärd. Jag har fått för ett bestånd men de flesta av mina planteringar är för gamla för att jag ska kunna få stöd fast de har varit i behov av åtgärder. Stödet är skattepliktigt. En del pappersjobb är det.
För en aktiv skogsägare som utför åtgärderna i tid finns det nog en del pengar att hämta. En tanke med detta är väl att man ska köpa mera tjänster för skogsvård. Tror man är skyldig att "sköta" skogs i en tioårsperiod efter beviljat stöd samt att du inte kan få stöd på nytt för samma område inom en viss tidsperiod.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).