Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 512528 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#447723
isteskog skrev:Skulle väl in under fadäser eller hur dum kan man va! :lol:
I lördags när jag var i skogen och körde med 604:an (den finländske nordsvensken) så hände en märklig (dum) sak. Efter jag varit inne i skogen och lastat och kommit ut på vägen så vinschade jag lite. In i traktorn, spände åt lasset hydrauliskt och skulle lägga i en växel ..... inget hände :???: Kunde lägga i växlarna utan att koppla men inget hände!

Tänkte faktiskt på hög/lågspaken redan här :geek:
Tur det var så, lite skämmigt men billigt fel iaf :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447781 På min traktor är det neutral mellan hög och låg, går inte att starta motorn ens om den inte ligger i neutral. Men du har inget liknande?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#447783 Har jag en växel i så går det inte att starta! :smile: Hög/låg växeln har inget neutralläge. Det var därför jag dummade mig .... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#447917 Detta hör man aldrig att miljösidan lyfter fram! http://www.atl.nu/skog/fler-vill-skydda ... c-95378349

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448483 Intressant om självföryngring av björk!http://www.atl.nu/skog/skogsagare-ska-fa-verktyg-for-bjork/?utm_source=ATL+Nyhetsbrev&utm_campaign=8da75e2458-RSS_EMAIL_ONCE_1500&utm_medium=email&utm_term=0_0f8856c868-8da75e2458-95378349

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

SHR  
#448496 Billigt med självföryngring av björk, kommer upp så förbannat fort också :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448502 Ja, göralös blir man inte med självföryngrad björk i plantskogen. Men förträffligt om det är lite sankare marker. Blir en fin blandskog gran/björk .... :smile:
Något ni tittat på i Skinns, eller är det egna erfarenheter från röjningskarriären, SHR? .... :d

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448862 Var idag och bandade in underväxtröjning jag ska utföra åt en markägare. Ca 14-15 ha.
Hittade denna knosa i underväxtröjningen.

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Flax12  
#448886
isteskog skrev:Var idag och bandade in underväxtröjning jag ska utföra åt en markägare. Ca 14-15 ha.

Ett rejält objekt. Är bilden rättvis? Tänkte på om det va ett lövbestånd.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448889 Sarons blandning ..... :lol: Allt ifrån röjnings/gallringsskog-förstagallrings-underröjning avverkningsbestånd och något slags röjning under ett 50-tal frötallar som ska manuellhuggas och vinschas. snårigt fläckvis och lite vägkantsröjning ..... :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Flax12  
#448890
isteskog skrev:Sarons blandning ..... [emoji38] Allt ifrån röjnings/gallringsskog-förstagallrings-underröjning avverkningsbestånd och något slags röjning under ett 50-tal frötallar som ska manuellhuggas och vinschas. snårigt fläckvis och lite vägkantsröjning ..... :-ss

Oj! ja då är det en omväxlande sysselsättning.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448891 Omväxling förnöjer!

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#448892
isteskog skrev:Sarons blandning ..... :lol: Allt ifrån röjnings/gallringsskog-förstagallrings-underröjning avverkningsbestånd och något slags röjning under ett 50-tal frötallar som ska manuellhuggas och vinschas. snårigt fläckvis och lite vägkantsröjning ..... :-ss

Inte exakt en röjning du kan vandra genom med röjsåg på autopilot. :surp:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Flax12  
#448894
JensSkoog skrev:
isteskog skrev:Sarons blandning ..... [emoji38] Allt ifrån röjnings/gallringsskog-förstagallrings-underröjning avverkningsbestånd och något slags röjning under ett 50-tal frötallar som ska manuellhuggas och vinschas. snårigt fläckvis och lite vägkantsröjning ..... :-ss

Inte exakt en röjning du kan vandra genom med röjsåg på autopilot. :surp:

Det är bra för hjärnan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#448896 Dessutom får jag inte röja ner underväxt som är 7-10 cm i brösthöjd om det blir en bit av dom. Markägaren har egna avverkningsmaskiner så han tycker det ska stå kvar. 4 sommarstugor ska det också tas hänsyn till .... :???:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).