Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 507969 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

halvproffs  
#387238 Visst är det märkligt att inte ens fråga om tillstånd att köra över annans mark så man kan på ett förnuftigt sätt komma överens om bärighet och ställe!? Speciellt i dessa tider då i princip alla är nåbara på mobilen. Blir det bävermat av björkarna eller är det för långt från rinnande vatten?
Trevlig tråd!

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

bgl  
#387239 Avdraget från bukplåten syns tydligt, ingen behöver gissa på spårdjupet!
Det kan vara bra med såna här bilder för enskilda markägare som får myndighetsanmärkning på körskador på sin mark. Jag förmodar att ingen myndighet kommer att anmärka på bildens spår.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387240 Ja, det är ju bedrövligt att Sveaskog inte kan höra sig före de ska köra över annans mark. Men som sagts: Nu är det ju bara att köra över Sveaskogs marker i fortsättningen utan att be om lov! Klagar de så är det bara att skylla på planeringsmiss :mrgreen:
De fällda björkarna blir nog klen, ung död ved av löv. Närmaste bäverdämme (som för övrigt ligger på min mark) är i Dalån och dit är det 3 km.
En annan aspekt på denna naturvårdsavsättning är ju att den sparade granen i gallringen troligtvis kommer att blåsa ner. Rågrannarna är rädda för omfattande kusangrepp i framtiden! :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387395 Idag fick jag ett litet oväntat möte i vindfällsskogen :wink:
Jag satt och rensade skräp från motorsågen, fick då höra något konstigt ljud som återkom med jämna mellanrum. Det lät som väsningar och gnisslingar. Satt alldeles stilla och väntade vad som skulle komma. Närmare och närmare kom ljudet. Så dyker en tjädertupp upp mellan granarna. Jag smyger upp telefon och ställer in på ljudlöst. Sitter blickstilla på ryggan och tar några kort. Då får tuppen syn på mig! Kommer med bra fart mot mig, jag går bakom en gran. Tuppen efter, sen följer ett antal vändor runt trädena med mig först och tuppen efter :smile: När jag säger åt tuppen att jag inte är någon rival så tittar han på mig och lommar iväg. Följer efter för att få någon actionbild, men tuppen hade nog tröttnat, han gick undan hela tiden när jag kom för nära. Fick inget tillfälle att ta något kort under jakten på mig, vilket var synd..... Skulle nog ha varit en rolig filmsnutt om någon annan stått bredvid och filmat :lol:
Ett roligt möte som man kommer att minnas iaf! :lol:
Ser ni´n ?
Här varsnar nog tuppen mig för första gången.
En magnifik syn på så nära håll.
Här är tuppen på väg mot mig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387397 =)) =)) =))
Revirstrid!
Både du och tuppen hävdar området!

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

tallen100  
#387400 :)) :)) :)) Ja dom kan vara riktigt ettriga dom där.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387403 När jag satt och fikade någon timme senare hörde jag tuppen en bit bort .... han vågade nog inte komma till mitt revir igen ..... :lol:
Tuppen högg aldrig efter mig, men han var i bakhasorna en lång stund och vi körde tittutleken på vardera sidan om en granstam en stund! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

SHR  
#387409 Men det var ju en ovanlig upplevelse! :grin: Det hade man ju velat beskåda. :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Ferguson system  
#387410
isteskog skrev: Då får tuppen syn på mig! Kommer med bra fart mot mig, jag går bakom en gran. Tuppen efter, sen följer ett antal vändor runt trädena med mig först och tuppen efter :smile: När jag säger åt tuppen att jag inte är någon rival så tittar han på mig och lommar iväg.


Er du sikker på at tiurn ikke så på deg som en mulig partner? :lol:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387412 Jag följde ju efter tuppen, men han tog inte chansen! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Tinna  
#387420 Trevlig tråd! :) Men, jag blir ju lite nervös när jag ser hur bävern fäller! Riktskär åt alla håll, och nåt säkert hörn verkar man inte se röken av! :???: ;)

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#387425 Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

sundelius  
#387430 Skogsbonden har en spännande vardag :smile:

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

machonisti  
#387435
isteskog skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

Utan säker skog! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Tinna  
#387439
isteskog skrev:Det är kanske därför bävern har platt svans....... :mrgreen:
Skämt åtsido! Bävrarna får faktiskt de flesta träden fällda dit dom vill= mot vattendraget. :smile:

Haha, just det! ^^ Ja..hmm man får väl prova den bäver tekniken nån gång då :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).