Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515247 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sv: En skogsbondes vardag

lerbo  
#431340 Är inte asp bra till bryggvirke i saltvatten?

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Bison  
#431341 För många år sedan sågade farsan och jag asp till golvet i spiltan lr vad det heter hårt som fan sa gubben, tyvärr var jag ointresserad på den tiden..

Användarvisningsbild

Re: Sv: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#431343
lerbo skrev:Är inte asp bra till bryggvirke i saltvatten?

Hemma på ön gjorde vi allt som skulle vara under havsytan av asp på bryggan.
Höll i 50 - 60 år och var fortfarande bra när min svager gjorde om på bryggan.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#431632 Läste en intressant artikel från Land! Turisterna gillar tydligen skött skog, tvärsemot vad miljörörelsen säger .... :smile: Läs sidolänkarna! http://land.se/djur-natur/svensk-natur- ... -140485925

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

T Landström  
#431636
isteskog skrev:Läste en intressant artikel från Land! Turisterna gillar tydligen skött skog, tvärsemot vad miljörörelsen säger .... :smile: Läs sidolänkarna! http://land.se/djur-natur/svensk-natur- ... -140485925


Tror de flesta gillar att röra sig i en välskött produktionsskog.... :wink:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431637 Nattorientering med mycket granunderväxt är rätt tråkigt faktiskt. Bättre med välröjd så man får lite sikt.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

T Landström  
#431638
Mangan skrev:Nattorientering med mycket granunderväxt är rätt tråkigt faktiskt. Bättre med välröjd så man får lite sikt.


För att inte prata på orientering på en fin tallhed :grin:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#431640 Skydda Skogens alla hundratusentals fan gillar hellre den naturliga risiga och med vindfällen bemängda skogen bättre än produktionsskogen ....... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431645 Jo, får man välja mellan att gå genom en oröjd skog och en välröjda skog, blir ju valet lätt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

axwell  
#431647
Niking skrev:Jo, får man välja mellan att gå genom en oröjd skog och en välröjda skog, blir ju valet lätt.
/Niklas


För den som inte har varit närmare en skog än Humlegården måste det nog till ett svar på vilket som är rätt val.

Självklart för mig som har erfarenhet av olika röjningstillstånd : Hellre i en oröjd än i en nyröjd! :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Zetor 25  
#431659 [url][/url]
isteskog skrev:Idag när jag var till Åkes Motor i Delsbo för att köpa Aspenbränsle och vegolja så blev det en motorsåg inhandlat på samma gång. En ny 550 XPG som var nedsatt till 5920:- och i det priset ingick 25 l Aspen. Kunde inte låta bli att investera i förtid ..... hade tänkt köpa denna såg i höst från början ... men men ..... :smile:
Köpte även två sågkedjor av den nya sorten från Husqvarna som ska bli spännande att prova .... :smile:

Tack Isteskog! Du fick mej att köpa den sista 550 dom hade till nedsatt pris.Den verkar gå utav fan... :grin:Kör 346 sen tidigare.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

JensSkoog  
#431678
Niking skrev:Jo, får man välja mellan att gå genom en oröjd skog och en välröjda skog, blir ju valet lätt.
/Niklas

Har jobbat i "våran" skog i 10 -12 år nu, och det finns många som vandrar där, men jag har till godo
att se någon som går genom den förgrömmade nyckelbiotopen - där går det inte als att gå :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#432927 Köpte ju en ny 550 häromsistones! Glad i hågen åkte jag till skogs, ryckte igång nysågen och varvade upp den försiktigt. Sågen puttrade på tomgång, jag tog på mig bältet och skulle precis ta upp sågen och dra igång .... då stannar sågen. Försöker dra igång den, omöjligt .... 😡 Åkte hem, fick ta gammelsågen i stället. Provade sen nysågen flera dagar .... dålig gnista, men ville inte ens hosta igång. Var bara att åka upp till Åkes Motor i lördags. I måndags fick jag hämta den. Det var tydligen något tändningsfel .... :???:
Men idag, jä-lar vad sågen gick :D .... högg en tank mer än jag brukar av bara farten :lol:
Och den nya kedjan från Husqvarna verkade motsvara sitt rykte .... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

ananders  
#432930
T Landström skrev:
Mangan skrev:Nattorientering med mycket granunderväxt är rätt tråkigt faktiskt. Bättre med välröjd så man får lite sikt.


För att inte prata på orientering på en fin tallhed :grin:


Nja, där syns man på så lång håll så där måste man hålla ett högt tempo hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

T Landström  
#432931
ananders skrev:
T Landström skrev:
Mangan skrev:Nattorientering med mycket granunderväxt är rätt tråkigt faktiskt. Bättre med välröjd så man får lite sikt.


För att inte prata på orientering på en fin tallhed :grin:


Nja, där syns man på så lång håll så där måste man hålla ett högt tempo hela tiden.


Mmm...och så springer man för långt :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).