Socialt (mer om oss)

Bilbyggartråden

7 inlägg 2703 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bilbyggartråden

halvproffs  
#371289
Andra lacken med motiv lite här o där. Stolarna klädde jag med fläckig amerikansk kohud. Första gången jag sydde med det materialet, tungt men det gick
Första versionen av Forden. Tror att det var den första lastbilen utan ram som blev godkänd av Svensk Bilprovning. Något skitnödig när den besiktades.
Allting var lackerat eller kromat. Från början en 4dörrars -63 med 6-a och rattväxel. Sedan blev det en 289 med c4 automat. Lätt trimmad.




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bilbyggartråden

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371301 Skoj att se \M/ har du den kvar?

Användarvisningsbild

Re: Bilbyggartråden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371312 Riktigt skoj! Som en midsize Ranchero? Eller vad inspirerade till bygget?

Avatar Fallback

Re: Bilbyggartråden

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371319 Ser ut som att det var innan du började med silvertejp. :lol:

Farsan hade en Fairline på 60-talet, och synd att den inte sparades till mig.

Användarvisningsbild

Re: Bilbyggartråden

totte  
#371333 Härligt åk! Lever den än?

Användarvisningsbild

Re: Bilbyggartråden

halvproffs  
#371339 Den lever och finns i Södertälje. Sålde den för att finansiera rust av badrum o tvättstuga. Har alltid varit svag för USA-pickup och köpte bilen för 500:- och tankarna var redan från början att göra något sevärt av den. Jag och en kompis gjorde tokroliga saker i 15-18 årsåldern. Bla köpte vi en skrotad Cortina GT och byggde en egen ram till framvagn, motor, växellåda och bakaxel. Satte ihop bakaxel o växellåda direkt med knutarna så den blev kort.
Gick som ett skott och den körde vi med på byvägarna :shock: Plockade av karosser på bubblor och körde mm. En trike gjorde vi som aldrig blev riktigt klar. Fattades bara detaljer. Kul hade vi :grin: Hade även en Opel Olympia -47 som är samma modell som före kriget för tyskarna hade inga pengar att investera i nya pressar mm. Den hamnade till slut i Gbg för renovering. Tyvärr inga bilder på påhitten. En sak med Forden var att den var oerhört populär av GAMLA TANTER!! :lol: Kanske därför man blev snickare :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bilbyggartråden

totte  
#371395 Jäklar vad skoj ni måste ha haft :grin: . Blev aldrig nåt bilbyggeri för mig i ungdomsåren, mest av platsbrist. Men jag hade en kompis som just gjorde bygden osäker med gamla folkachassin. Det var väl min traumatiska, bilbyggarlösa ungdom som fick mig att bygga traktorn och sen ta itu med Emilia :lol:

Härligt att pickisen finns kvar!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).