Socialt (mer om oss)

Att må "dåligt".

819 inlägg 140746 visningar 72 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Amatörhuggare 62  
#374597 Håller med Göt

Krya på dig.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#375667 Så glädjande att höra att du känner dig lite piggare.

Bra kämpat bema !!


Vad gäller jobbet skulle jag vilja rekommendera dig att låta facket sköta alla förhandlingar åt dig, det är deras jobb och

det har dom betalt för att göra. Facket är insatt i skadestånds ersättningar, kompensationer och uppsägnings tider m.m.

När ni träffar din arbetsgivare kan du välja att bara sitta med och lyssna och låta facket sköta allt snack.


Försök att inte dras med i det negativa runt din uppsägning.

Min filosofi är den att sådant man inte kan påverka är bara att försöka släppa och inte ödsla energi på.


Din hälsa är det allra viktigaste, känn dig stolt över dina framsteg !

Lycka till och Krya på Dig !

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

bema  
#375912 Det här med uppsägningstider är lite klurigt. Beror på vilket avtalsområde man tillhör. Jag vet att inom GS-facket finns det här med hur länge man varit anställd kontra uppsägningstid. I mitt fall då jag är ansluten till Unionen pga att jag räknas som tjänsteman är det en månad. Men genom att företaget och jag skrivit ett anställningsavtal som reglerar en massa saker (vad lämnar jag därhän) däribland uppsägning från endera parten. Så nu när företaget sagt upp mig är det sex månader som gäller. Ska förhandla om detta senare i veckan. Alltså villkoren i uppsägningen, är tal om arbetsbefrielse med lön. Vi får se hur det blir.
Men just nu är jag mest sugen och dra till skogen imorgon. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#375915 Bra åk till skogen och var där istället.

När jag var i 40 -års åldern blev jag sjuk och började jag om från början det jag jobbat med fanns inte kvar. Pluggade i totalt 5 år och började på en ny bana i livet. Det drog mycket energi men i slutändan blev det bra, fast det inte var några lätta kliv att ta.

jag önskar att du kryar på dej se lite framåt...finns det nåt du skulle vilja göra...själv uppfyllde jag en omöjlig barndomsdröm :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Hammaren  
#375952 Det är konstigt det där med uppsägningstider, när sågverket jag jobbat på i 22år gick i kk 2009, trodde jag självklart att jag hade sex månaders uppsägningstid, men konkursförvaltaren log lite snett och sa att jag var för ung (40år) för att få sex månader, jag skulle få fem månader sa han. Nu har du varit duktig som rotat fram det sa jag, du kan ta dina papper och fara åt helvete sa jag och gick, jag skrev aldrig på några papper så jag fick mina sex månader! :wink: Men tråkig sits som du bema hamnat i, försök och se att allt bara blir bättre framöver, allt reder sig till slut konstigt nog.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

totte  
#375959
bema skrev:Men just nu är jag mest sugen och dra till skogen imorgon. :mrgreen:


Ja trist med uppsägningen och allt det där, men det här citatet låter ju som du i alla fall har lämnat botten och startat resan upp, trots allt strulet med jobbet. Hoppas och tror att du är på rätt väg nu och att det kommer ett rejält lyft framöver.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

JensSkoog  
#376008
bema skrev:Men just nu är jag mest sugen och dra till skogen imorgon. :mrgreen:

:-BD :-BD
Samstämmer medTotte.
Det där är början på vägen uppåt :grin:

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

bema  
#377564 Kanske inte så intressant men så här gick det med uppsägningen. Unionen var på företaget i torsdags (25/2) för förhandling. Jag var inte med men fanns tillgänglig på telefon. Efter en timme ringer ombudskvinnan och undrar om motparten har alla hästar hemma! För att göra en lång historia kort, uppsagd från detta datum med full betalning oavsett vad jag gör. Givetvis får jag inte lön när jag är sjukskriven. Just nu är jag sjukskriven till 12/3. Så nu gäller det att bli friskskriven fort som attan.
Den 25/8 är jag arbetslös.
Har aldrig varit arbetslös innan. Bytt jobb några gånger i livet men då har det varit för jag fått erbjudande om något bättre. Just nu känns det lite tomt för jag har ingen aning om vad jag vill arbeta med. På nåt sätt ordnar det sig alltid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377571 Så, du fpår mer betalt om du blir friskskriven, men behöver inte jobba? Låter som en win-win det där. :)

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

jannee  
#377577 Arbetsgivaren kan dock tvinga arbetstagaren att tillbringa uppsägningstiden på arbetsplatsen (bara för att riktigt djävlas)
Arbetsgivaren leder och fördelar arbetstagarens arbetsuppgifter efter eget gottfinnande. även under uppsägningstiden 😈

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Hema  
#377581 Fast som uppsagd kan inte arbetsgivaren hindra personen att söka jobb, gå på intervjuer etc.

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Göt  
#377595 Du har säkert semester att ta ut.

Se dej om och fundera på vad du vill göra.

Krya på dej

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Umea  
#381545 Hur har du det och hur mår Du bema ?

Hoppas Du och de dina får njuta av en Fin vår.

Vänliga Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Att må "dåligt".

Seb macahan  
#381553 Det hoppas vi nog alla!

Avatar Fallback

Re: Att må "dåligt".

Partek  
#381660 Jag tycker det är en ganska stor hjälp att gå med i en ideell förening. Man får Tänka på helt andra saker än man brukar. Träffa Andra människor än de vanliga. Det bästa med ideella föreningar är att man själv får bestämma hur lite eller mycket man vill göra. Ibland vill man kanske sitta tyst med och dricka en kopp kaffe. Andra gånger kanske man orkar göra mer och till exempel klippa gräs, ringa ett samtal till någon som ska ordna ny toalett till hembygdsgården eller så. Man väljer själv hur mycket man orkar tillföra. Föreningslivet idag skriker efter fler medlemmar så det är bara att välja och vraka. Förslag: Hembygdsförening. Bygdegårdsförening. Friskis&Svettis. Lokal teaterförening. Idrottsförening. Finska föreningen. Afasiförening. Och så vidare.
Ha det gott alla forumläsare.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).