Socialt (mer om oss)

Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

12 inlägg 9910 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

BeardedBastard  
#326169 Jobba i Sverige som skogsmaskinsförare?
Nu har jag ju sett att det finns en del liknande trådar här men dom börjar ju va nått år och eftersom arbetsmarknaden verkar åka bergochdalbana så startar jag en nyare/egen tråd.
Sen får jag väl be om ursäkt om jag vräker ur mig dumma frågar men är som ny på det här. :P

Jag har länge gått och funderat på att omplacera mig själv till skogen, inte riktigt tagit tag i det. Vill få ändring på det nu. Enligt arbetsförmedlingen så finns det massor av jobb och dom ända som jobbar som skogsmaskinsförare å dylikt går snart i pension. Så verkar ju inte fallet när man kollar här och nu börjar jag tvivla mer och mer på vad dom säger är sant.

Hur ser marknaden ut idag, kan man hitta jobb som maskinförare? Vart finns jobben? Bor i Umeå i dagsläget men tvekar då inte en sekund på att dra om jobb finns på annan ort.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Fredrik Reuter  
#326182 Hej och Välkommen!
Jag tror att det kan vara så att alla har rätt, på sitt sätt.
Faktum är att det är en marginaliserad bransch, mycket marginaliserad till och med. Anledningarna till detta är nog flera, men några kan vara den höga belåningen som ofta krävs för skogsmaskinerna och att avtalen de belånade företagarna (skogsentreprenörerna) görs med stora, starka, multinationella företag med maximal avkastning som ett primärt mål. Sedan finns det mycket mer att ta upp om detta, men jag glider från ämnet.

Problemet blir att skogsentreprenörer ofta inte har ekonomiska muskler att investera i en anställd som inte producerar fullt direkt. Eller direkt kanske är att ta i, men ofta finns inte nog inte muskler att investera säg ett år i att få en nyanställd i full produktion.

Kontentan: Svårt för nyexaminerade att få skogsförarjobb.