Socialt (mer om oss)

Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

12 inlägg 9910 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

BeardedBastard  
#326169 Jobba i Sverige som skogsmaskinsförare?
Nu har jag ju sett att det finns en del liknande trådar här men dom börjar ju va nått år och eftersom arbetsmarknaden verkar åka bergochdalbana så startar jag en nyare/egen tråd.
Sen får jag väl be om ursäkt om jag vräker ur mig dumma frågar men är som ny på det här. :P

Jag har länge gått och funderat på att omplacera mig själv till skogen, inte riktigt tagit tag i det. Vill få ändring på det nu. Enligt arbetsförmedlingen så finns det massor av jobb och dom ända som jobbar som skogsmaskinsförare å dylikt går snart i pension. Så verkar ju inte fallet när man kollar här och nu börjar jag tvivla mer och mer på vad dom säger är sant.

Hur ser marknaden ut idag, kan man hitta jobb som maskinförare? Vart finns jobben? Bor i Umeå i dagsläget men tvekar då inte en sekund på att dra om jobb finns på annan ort.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Fredrik Reuter  
#326182 Hej och Välkommen!
Jag tror att det kan vara så att alla har rätt, på sitt sätt.
Faktum är att det är en marginaliserad bransch, mycket marginaliserad till och med. Anledningarna till detta är nog flera, men några kan vara den höga belåningen som ofta krävs för skogsmaskinerna och att avtalen de belånade företagarna (skogsentreprenörerna) görs med stora, starka, multinationella företag med maximal avkastning som ett primärt mål. Sedan finns det mycket mer att ta upp om detta, men jag glider från ämnet.

Problemet blir att skogsentreprenörer ofta inte har ekonomiska muskler att investera i en anställd som inte producerar fullt direkt. Eller direkt kanske är att ta i, men ofta finns inte nog inte muskler att investera säg ett år i att få en nyanställd i full produktion.

Kontentan: Svårt för nyexaminerade att få skogsförarjobb.

Sedan har jag hört flera historier (säkert sanna) att om man är duktig och trevlig skogsmaskinsförare med hög produktion i fingrarna så är det mycket enkelt att få jobb, speciellt lokalt där man verkat tidigare, har man gjort ett bra jobb så vet "alla" om det och då verkar jobben finnas.

Kontentan: Lätt för en duktig skogsmaskinsförare att få jobb.

Så jag tror båda har rätt här, men har tyvärr ingen direkt lösning för de nyutexaminerade att komma in på jobbmarknaden.

Till sist kan det också vara lite att jämföra äpplen och päron. Det kan vara så att media fokuserar på att färre och färre unga väljer skogsbruksskolor. Det är inget attraktivt jobb helt enkelt för dagens unga. Och det är nog så trenden är. Urbaniseringen rimmar dåligt med skogsförarjobbet!

Vad tror du om detta?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

BeardedBastard  
#326188 Först får jag tacka för det snabba och bra svaret!
Kan ju förstå att företagarna inte är sugen på att ta in nytt folk, att det kostar extra osv.
Är ju dock ganska svårt att öka produktionen utan att få in nytt folk, nån måste ju lära sig någonstans.
Ska försöka att hålla mig till ämnet också utan att börja svära över byråkrati.

Jag har svårt att se hur man ska kunna komma in på marknaden när man inte ens verkar få chansen att visa framfötterna. Jäkligt tråkigt att det ska va så svårt att få jobb man sku trivas med, jag gills väl knappast som ung länge till men att få jobba i skogen har jag då alltid velat.

Så lärdomen är alltså att man bara ska va rackarns flitig? Synd ba att det är så svårt att veta i förhand.
Finns det någon vetskap om läget i våra grannländer? Hypotetiskt, om jag skulle vara en hejare på att köra skogsmaskin och trots det inte fick jobb här. Finns det jobb i Norge eller Finland?
Skulle bara kännas onödigt att gå en utbildning förgäves.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Fredrik Reuter  
#326198 Jag tror det finns framgångsfaktorer för att lyckas. Det är kanske inte lätt, men definitivt inte omöjligt att lyckas komma ut i jobb efter skolan.
Sådana kan vara:
Engagemang. Investera själv i tid och nätverkande. Ex, när det är dags för praktik, fokusera kanske inte att få köra utan fokusera på att åka med och fråga, diskutera och prata, i alla fall till en början. Var lyhörd, ex fråga om planering och hur förutsättningarna är. Erbjud dig sedan att gå ut och snitsla en väg som test. Utvärdera sedan och fråga igen. Investera i att jobba gratis en lördag eller två när du är varm i kläderna. Engagemang imponerar och kanske värt att lägga fritid på om man är sugen.

Ta orden ovan med en nypa salt, och jag lägger till att för mycket skämmer allt. Man får inte övergöra saker.
Men jag tror detta är en väg in, ett sätt att bygga ett namn i branschen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326201 Det är ett dåligt klimat mellan stora uppdragsgivare och små entreprenörer i skogsbranchen och det påverkar såklart viljan att anställa en nybörjare, speciellt om man är ung. Kan tänka mig att en som har fyllt 30 har större chans att få jobb som nybörjare än en som precis gått ut gymnasiet, pga att man är mer mogen (fipplar inte med mobilen hela tiden :wink: ) och antas vara mer varsam med maskinerna.

Det svåra är att det väldigt sällan annonseras om maskinförarjobb, de flesta verkar hitta folk i sin bekantskapskrets eller från konkurrenter. Hur man ska kunna komma in som nybörjare vet jag inte, man får kanske hoppas att företaget man gör praktik hos behöver anställa eller blir imponerade av en så att de tipsar andra som kanske behöver anställa.

Är det bara maskinföraryrket som är intressant?

Fordonselektriker är ju helt klart en framtidsbranch, med tanke på hur datoriserade alla fordon är nuförtiden. Så om man har anlag för att meka och samtidigt är en hejare på det elektriska och gärna vill jobba i skogen så kan man nog kombinera allt det och bli fältmekaniker!
Det som är trist med det är att det alltid är kallt när saker ska lagas :mrgreen:

Nu låter det lite väl dystert kanske men sån är branschen i mina ögon, samtidigt är det mycket som är riktigt fint med att jobba i skogen, speciellt efter några år när alla årstider har sin charm och man kan njuta fast det spöregnar och är 2 grader varmt veckan före midsommar (så var det ifjol).

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

BeardedBastard  
#326239 Att vara duktig på praktiken verkar väldigt viktigt, är ju förståeligt också. Blir ba lite orolig då skolan jag funderat gå på inte skrivit någonting om någon praktik så måste nog höra av mig åt dom ASAP. Att göra sitt bästa och vara nog blir nog inga problem, svåraste känns mer som att det kan va, som Palms säger, att hitta jobben. I alla fall för mig då jag verkligen inte känner eller ens vet någon som jobbar i skogen, men det kanske kommer när man väl börjar läsa och umgås med folk i dom kretsarna... Jag övertänker kanske.

Nae, är väl inte bara maskinföraryrket som lockar. Varför jag just undrade om det specifikt är för att det ploppat upp en vuxenutbildning här i stan. Jag kan nog tänka mig jobba som vad som helst bara jag får vara i skogen.
I grund och botten vill jag ju kunna bo så långt ut i skogen jag bara kan och ändå kunna jobba. Tack för tipset, ska kolla runt efter fältmekaniker yrket också! Om någon har andra förslag på yrken man kan fundera över säg gärna till :)

Tycker redan om att va i skogen oavsett läge och väder men kan tänka mig att det blir lite extra mysigt när man har en hytt att sitta i ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326268 Jag har haft röjfirma i 10 år så hur det är att sitta i väderskyddad hytt har jag ingen aning om :mrgreen:

Jag tycker absolut att du ska kolla upp det där med praktiken på skolan. Har de ingen praktik så måste du jobba hårdare för att komma i kontakt med maskinfirmor, ringa runt eller varför inte åka ut och leta rätt på dem i skogen. Stanna till när du kör förbi en gallring och snacka lite med föraren, det brukade vi göra när vi passerade om maskinen var nära vältan/vägen, hitills har ingen varit tillräckligt stressad för att inte hinna snacka lite skit när tillfälle erbjuds!
Du kanske kan ordna egen "praktik" och köra gratis nån helg som Fredrik skrev tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

Fredrik Reuter  
#326274 Kanonbra tips Palms!
Man kan också förena nytta med nöje och åka ut fota och filma. Det är en bra kontaktskapare. Sedan bildet och film till skogsforum också... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, kan det va nå?

BeardedBastard  
#327767 Tack igen för alla svar! Kommer absolut att ge mig ut och söka möjligheter. Ni får ursäkta det sena svaret, har fullt upp med pluggandet och inte haft tid till annat.
Tror inte att praktik ingår, vilket är ganska konstigt då det verkar rätt viktigt om man vill ha jobb i framtiden. Får helt enkelt följa era råd och ge mig ut själv.
Får stäla tantens systemkamera när jag ger mig ut å se om jag kan fixa något åt dig Fredrik!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

mooos73  
#353162 Hur gick det, började du på skogsmaskinutbildningen?

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

BeardedBastard  
#353188 Nej, har precis slutat plugga en massa annat så har inte haft möjlighet än. Får se nu efter jul vad jag kommer in på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskinförare, jobb Sverige?

hfab  
#416771 Nu är jag nyfiken på hur det gått för @BeardedBastard. Blev det någon maskinförare utbildning?

Vet någon vad det finns för skogsmaskin utbildningar i norr?
Västerbotten typ.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).