Socialt (mer om oss)

Ålder på medlemmar

556 inlägg 216161 visningar 146 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

halvproffs  
#361662 Det blev en pensionstråd av detta men det kanske inte gör något? Tog det väldigt lugnt med alkoholen i natt så nu är man redo för ytterligare en huggardag. Känner mig ganska bra i kroppen trots åren och skogen lockar som den alltid gjort. Jag hoppas att jag hinner manuellhugga alla 1-a gallringar innan ev. krämpor kommer. Gott nytt år på er också för i år blir ni äldre :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

totte  
#361701
halvproffs skrev:Det blev en pensionstråd av detta men det kanske inte gör något?


Det gör väl inget, välkommen i pensionist-klubben halvproffs!

Det norska ordet "pensionist" gillar jag, låter så mycket bättre än det svenska "pensionär". Säg det högt några gånger och hör hur pensionist lyfter i en optimistisk ton medan "pensionär" slutar i en sjunkande mörk mollton. Och så är det med pension, det är ingen dyster slutperiod, det är början på ett nytt, fritt och spännande liv.

Jag avser att fylla 65 i februari. Jag gick i pension vid 63, snart två år sen nu och det är, som Jens skrev, "av allt jag gjort i livet är det vad jag ångrat minst på". Har väl mestadels haft lika mycket att göra, men nu gör jag det jag vill, när jag vill.

Jag började planera för det några år i förväg, köpte på mig rätt mycket verktyg och maskiner. Bänkborr, 5,5 hk kompressor, MIG-svets, kvalitetsskruvnycklar, ny större bänkslip, stor handborrmaskin, en vinkelslip till, mm. Allt med avsikten att när pensionen inträffar och inkomsterna minskar så skall investeringarna vara gjorda och betalda.

Pengar skapar, som sagts ovan, inte lycka, däremot tenderar pengabrist att skapa olycka, sålunda kollade jag noga mina pensionsprognoser och kom fram till att tidigast vid 63 kunde jag gå, om jag inte skulle hamna i närapå brist.

Visst märks det att det är mindre pengar. De nödvändiga utgifterna har minskat, men inte lika mycket. Men det finns så vi klarar oss utan att behöva gneta och snåla, men lite större varsamhet och eftertanke kring utgifterna krävs. Ett mycket lindrigt pris för friheten.

Det är hursomhelst bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk :D

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

olli  
#361708 Väl talat Totte!
Jag avser, som du så väl uttrycker det, att fylla 70 i mars. Jag valde att bli pensionist 2004, och jag kan ärligt säga att jag aldrig ångrat det beslutet. Ska väl inte vara alltför självbelåten, för alla har ju inte som jag förmånen att få verka på en liten skogsgård med arbete som jag uppfattar som hobby. Ett arbete som dessutom aldrig tar slut, utan det finns alltid något nytt "att hugga tänderna i". Idag gör jag som jag själv vill, samtidigt som jag känner att jag uträttar något bestående, något som framtida generationer kan ha nytta av, dessutom mår en gubbkropp bra av fysiskt arbete, och behöver inte ödsla bort "dyra" kalorier på ett gym. Alla som kan, och har åldern inne, var inte rädd att göra som du själv vill, förutsatt att du kan lägga din nyvunna fritid på något som du själv uppfattar som konstruktivt.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ålder på medlemmar

Blivande snickare  
#361734
totte skrev:Det är hursomhelst bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk :D

Menar du inte bättre att va fattig å frisk än rik å sjuk? :grin:

Eller va vet ja, har ju säkert 50 år till pension ännu! ;) :P :shock:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

zeetorg  
#361760
Blivande snickare skrev:
totte skrev:Det är hursomhelst bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk :D

Menar du inte bättre att va fattig å frisk än rik å sjuk? :grin:

Eller va vet ja, har ju säkert 50 år till pension ännu! ;) :P :shock:


Känner vi Totte rätt så menade han nog som han skrev. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

tallen100  
#361769 Klart att det är bäst att vara både rik och frisk :D om det nu går att välja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

husqvarna_med_sthil  
#361777 Inser att jag fyller 39 i vår... tyckte nyss det var 30årskalas.

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361814
Erre skrev: Enkla men funktionella och avbetalda maskiner som gör det dom ska. Okej om det går lite långsammare men vad gör väl det när man får forma skogen som man själv vill.


Precis därför jag håller mig till motorsåg och vajerkran! :) Fyllde preics 45, och har sedan en tid jobbat 60% på kontor och 40% i skogen. Hoppas kunna hålla på ett tag till med det, för att kanske vid 50 år köra 100% i skogen. Eller 60% skogsarbete och 40% fika i alla fall. :oops:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361820 Mangan: Du glömde 20% på Skogsforum. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

olli  
#361824 Blir ju 120 procent. Tänk på den

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

Erre  
#361828
Mangan skrev:
Erre skrev: Enkla men funktionella och avbetalda maskiner som gör det dom ska. Okej om det går lite långsammare men vad gör väl det när man får forma skogen som man själv vill.


Precis därför jag håller mig till motorsåg och vajerkran! :) Fyllde preics 45, och har sedan en tid jobbat 60% på kontor och 40% i skogen. Hoppas kunna hålla på ett tag till med det, för att kanske vid 50 år köra 100% i skogen. Eller 60% skogsarbete och 40% fika i alla fall. :oops:

Ja ribban lägger man alltid själv. Då det är ens egna förutsättningar som avgör.

Användarvisningsbild

Re: Ålder på medlemmar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361829
olli skrev:Blir ju 120 procent. Tänk på den


Det är ju därför pensionärer alltid är stressade. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

olli  
#361834 Vi måste ju jobba 120 procent för att hinna med ungdomarna.

Avatar Fallback

Re: Sv: Ålder på medlemmar

Blivande snickare  
#361849
olli skrev:Vi måste ju jobba 120 procent för att hinna med ungdomarna.

Å jag tycker att jag måste jobba 120% för att hinna med pensionärerna! :lol:

Avatar Fallback

Re: Ålder på medlemmar

olli  
#361851 Kan ju oxå vara så att vi dragit ned takten med eller till 120 procent.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).