Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20804 inlägg 2789862 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Jorm  
#446990 Tack, jag tror det är ett bygge från något ursprungligen militärt?nyinköpt av mig så inte hunnit testa så väldans många timmar men den har fyrhjulsdrift och dubbla bogseringsvinschar, själva flaket är dock lite kort.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Vardon  
#446997
Uvskogen skrev:
Vardon skrev:Nej vi är några envispinnar kvar. Dock har jag infört avlastningsbord och så hämtar jag veden med kärran och lastar av varefter. Det besparar enormt mycket tungt arbete att få fram veden till sågen.

Ja det är nog rätt. Ska nog göra ett sånt till nästa år. Snubblade i år när jag skulle dra fram en tung en. Föll raklång på rygg med stocken på mig. Blodsmak i mun och en rejäl bula på armen. Som tur var så låg redan ena änden på sågen så jag fick inte hela vikten på mig. Även om det är bra träning så får det vara nån måtta på hur mycket man ska "träna" sin något äldre lekamen nuförtiden [emoji1]


Hoppas det gick bra. Men gör det. Speciellt du som har atv med. Jag orkar inte klättra i och ur traktorn för att starta så den får stå på tomgång med atv är bara att dra igång.

Sen införde jag även att inte flytta vedsågen utan nu får veden komma till maskinen. Då behöver inte veden ligga i närheten av ett eluttag heller... Nu hade vi gammal ved ligande som vi sågades i juletid. Då började vi även klyva inomhus. Var också väldigt bekvämt att vara skyddad från vinden och lättare att städa. Kan nog bli fler gånger vi gör så...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447006 Dagens bild, var vid Pulken och såg tranorna idag. Mellan 6000 och 8000 som utfodrades vid mellanlandning

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

bodaedet  
#447007


Årets premiärtur avklarad[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

DrW  
#447016

Åkte runt och plockade på lite kvarlämnat efter gallringen i höstas. Fällde ut lite björk till ved också. Funkade rätt fint med den lilla golfbilen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447140 Jäkla lustiga flyttfåglar vi har i år! Näst efter mandarin anden som var i dammen för några år sedan tar denna priset. Den lät förjäkligt också, bra mycket mer än gässen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#447179 Hade du inte hagelbrakaren för handen :d :d

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#447180 Det var väl någon fridlyst hyggeskollibri ( milli muppus) som var i farten .... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447188
Skidväder selfie 27/3-17

Soligt och härligt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Mowi850  
#447197
Smörjde kranen idag och kom på att står man på tipkärran med kranen över så blev det betydligt enklare och smörja. Synd bara att man inte kom på det tidigare[emoji21]

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#447208 Man behöver inte gräva länge innan grepen blir full. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

JPW  
#447211
Tåndemåla skrev:Böjar bli fult i fårhagen nu. Ploppar ut lamm till både höger och vänster när det är fint väder. :shock:


Fult? Jag tycker de är jättefina! Roligt när lammningen går bra och inte bara levererar döda/halvdöda lamm och en massa problem...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Delsbo  
#447221 Här är en till som kapar med klinga och där "vedtrummet" ramlar ner i en ränna och hamnar vid fötterna hos två personer som sitter vid varsin yxa som rör sig lodrätt upp och ner genom en "vevstake" som sitter på excenter.. lagom jobb för två personer att klyva med en som kapar... Vi plockar fram med baklastaren och använder gafflarna som avlastningsbord..
Ska plocka in bilder när vi närmar oss vedkapning ....

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#447222 Är det full fart på vårbruket, Ananders?

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

isteskog  
#447223 Låter som en gammal hederlig bykap, Delsbo :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).