Socialt (mer om oss)

Dagens misslyckande

20 inlägg 8359 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dagens misslyckande

Robertberg  
#278827 Vad har ni misslyckats med?

Idag var det planerat att jag skulle hjälpa våra tyska sommargrannar att lasta av bastubyggsatsen de köpt. Tio minuter före utsatt tid var jag på plats, lastbilen hade inte kommit. Pratade med tyskarna och rådgav dem med hur grundläggningen skulle göras.
45 minuter efter utsatt tid ankom lastbilen, jag frågade om det var tungt, -Nä inte farligt fick jag till svar. Han öppnade upp sidan, jag vevade igång 83 MF-hästar och stack in gafflarna, tiltade upp lite och drog i spaken för att lyfta.
Men vafan!? Inget hände. Gav full gas och lyfte. Det fem meter breda paketet struntade fullständigt i att jag ville lyfta av det från lastbilen, samtidigt som fem tyskar ivrigt tittade på och dirigerade åt alla håll. Jag gjorde ett nytt frest, tiltade upp, succé! Fast då lyfte höger bak istället. Kapitulation.
Ett telefonsamtal till grannen med grävmaskiner, lastbilschauffören stressad. Givetvis var grannen iväg och grävde hål med sin bandare, 20-tons hjularen stod hemma utan generator.

Turligt nog fick han tag i en annan bekant med traktorgrävare som kunde komma med kort varsel, och i väntan på EL70:n kunde lastbilen åka till en grannby och sparka av några paket.

Traktorgrävaren ankom bara nån minut efter att lastbilen kommit tillbaka. Bastubyggsatsen bestående av två paket lastades nu av utan bekymmer trots att de vägde över tonnet styck, och lastbilen kunde stressa vidare.
Sedan skulle det fem meter breda paketet tryckas in mellan två träd för att komma in på gårdsplanen, träd som stod fyra meter ifrån varandra..
Turligt nog var maskinen utrustad med pallgafflar i bägge ändar så det var bara att snurra stolen 180 grader och avsluta jobbet genom att köra paketet på längden. In med gafflarna under paketet och lyfta - framänden på traktorgrävaren..
Hem till mig och hämta en kubiksten att motvikta framänden med, sen gick det till slut vägen! Tyskarna ville även behålla den stora stenen och efter vårbrukets stenplockning hade jag inget emot det.

Så jag lyckades vända misslyckandet till framgång, men det tog lite längre än max en halvtimme som jag räknat med.. :)



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

anersimyra  
#278843 En redig arbetskarl löser det mesta.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

hayabusa 08  
#278851 Det är sånna dagar det är en fördel att ha det goda humör du verkar ha :P :P

Avatar Fallback

Re: Dagens misslyckande

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278855 Ursäkta, men jag blev besviken,. Förväntade mig ett misslyckande typ "och så brann allt upp", men du vände det ju till dagens prestation? :)

Igår fick jag hem nya skärmen till min telefon (Xperia V). Beställde i onsdag e.m., så det var snabba ryck! Lite pilligare att byta, men lyckades till slut få isär alltihopa, men till priset av att antennkabeln gick sönder. Det är så typiskt mig, alltid något vid sidan av som går sönder när jag lagar. :roll:

Förresten, ett av felen på den gamla skärmen var att den var spegelvänd! Begriper inte hur bilden kan bli spegelvänd av att tappas i golvet?!?!

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

molnia  
#278860 igår så tappade jag bort min telefon medans jag gjorde sysslor med traktorn. när jag ringer så blir det mobilsvar med en gång så jag misstänker att den ligger överkörd någonstans. men det är bortsett från en förlorad arbetstelefon den första privata telefonen jag förlorat sen jag fick min första för ca 12 år sen, eller nu börjar minnet klarna, jag har gjort liknande med en telefon för några år sedan, men hittade den.
Dess skärm höll inte för framhjulet på MF35;an men det gick att ringa med den så jag hade den i en vecka medans den nya införskaffades.

Avatar Fallback

Re: Dagens misslyckande

Robertberg  
#278914
Mangan skrev:Ursäkta, men jag blev besviken,. Förväntade mig ett misslyckande typ "och så brann allt upp", men du vände det ju till dagens prestation? :)


Jag kan vara beredd att hålla med, meen att skriva "Lyckades lasta av en bastubyggsats" i prestationstråden vore ju inge kul..
Möjligheten att hela skiten brinner upp finns ju kvar! Återkommer i slutet av nästa vecka med rapport om så händer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818924
Mangan skrev:Ursäkta, men jag blev besviken,. Förväntade mig ett misslyckande typ "och så brann allt upp", men du vände det ju till dagens prestation?

Vad sägs om Elons misslyckande igår då ? https://www.space.com/spacex-second-sta ... -explainer borde man inte bli besviken på !!
Här brann verkligen allt upp eller snarare exploderade. Knappt 4 minuter in i filmen exploderar förstasteget på väg tillbaka till Jorden och efter åtta och en halv minut exploderade resten på ungefär 150 kilometers höjd.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

svampbob  
#818937
th skrev:
Mangan skrev:Ursäkta, men jag blev besviken,. Förväntade mig ett misslyckande typ "och så brann allt upp", men du vände det ju till dagens prestation?

Vad sägs om Elons misslyckande igår då ? https://www.space.com/spacex-second-sta ... -explainer borde man inte bli besviken på !!
Här brann verkligen allt upp eller snarare exploderade. Knappt 4 minuter in i filmen exploderar förstasteget på väg tillbaka till Jorden och efter åtta och en halv minut exploderade resten på ungefär 150 kilometers höjd.


Det var ju ett mindre misslyckande än senast det är alltid något. Jag tror att det är rätt svårt att nu börja sälja biljetter till Mars.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

svampbob  
#818958 Det var kanske klokt och inget misslyckande att jag inte tog mig över till det glömda hörnet.

Det är lite snö och har varit kallt länge så jag tänkte nu är det läge

Jag ska ta skotaren och prova att kavla lite.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

Bax  
#819015 Här är inget fruset som inte blivit trampat först.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

svampbob  
#819022
Bax skrev:Här är inget fruset som inte blivit trampat först.


Nej ute på myrarna tar det tid att frysa. Jag trampade upp vatten på många ställen och där kommer det att ta ihop. Att ta sig över det lilla diket kändes dömt att misslyckas så jag backade bak.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

Elis76  
Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

svampbob  
#819027 Jag blev ombedd av Holmen att trampa en myr för ett antal år sedan. Trampade med skotaren men det snöade i princip varje dag i en vecka och sedan dök skördaren upp.

Inte hjälpte det något att jag hade simmat runt i snön. Trampningen hade behövts påbörjats långt tidigare.

Jag tänker ta det väldigt försiktigt med myren köra små lass i början och låta vattnet trycka upp och frysa eftersom.

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

machonisti  
#819034 Röjde underväxt inför gallring idag. Kommer fram till en kvistig undertryckt gran, nästan avverkningsbar men bedömde ändå att den var för klen. Sågade av den och naturligtvis hängde den i kraftiga tallkvistar. Rycker och drar och för den över mig då den lossnar.
Jäklar vad besvärligt att ta sig ur en snötyngd gran som lindar in sig i röjsågen. Ibland är man en riktig amatör!

Användarvisningsbild

Re: Dagens misslyckande

svampbob  
#819578

Nu i helgen blir det att fortsätta med trampningen. Jag har kommit över med skördaren och börjat hugga.
Tänkte försöka med att skota ut ris och trampa ned där det är som svagast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).