Socialt (mer om oss)

Vill ej ha skoterled på min åker

60 inlägg 42466 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vill ej ha skoterled på min åker

ruth  
#218354 Hej!

Jag har en icke officiell skoterled på min åker utanför huset. Jag tycker inte detta är roligt då jag har läst om att skoterkörning förstör åkermarken:

"Och när det gäller åkermark blir det alltså tjäle som går ner i marken när man trampar ihop snötäcket. Och det har man ju sett i bland när man gör vårbruket, att i vissa områden kan det vara alldeles blött. Man fastnar i stort sett med traktorn där, för det ligger ju tjäle kvar och då stannar ju fukten kvar. Och när man sår är det inget som gror hellre, det är för kallt i marken för fröet. Så det kan man se hela sommaren var det är kört någonstans, säger Hans-Erik Mårtensson som har både lantbruk och skogsbruk i Kubbe utanför Örnsköldsvik"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5381314

Jag har inte gett min tillåtelse till skoterkörning och det är många skotrar nu! Jag ser att någon även har ritat in "skoterleden" på kartan skoterleder.org

Vad kan jag göra? Kan man ta bort leden från kartan? Har man som skoterförare rätt att köra sönder vilken åkermark som helst och jag ska bara stå där med mössan i hand?

Tittar ni på kartan så är det marken som ligger efter ångstavägen det gäller. (2 mil söder om ösd)
http://skoterleder.org/#zoom=14&lat=62. ... s=0000B0TF



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218355 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

T Landström  
#218356 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

ruth  
#218357
T Landström skrev:3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.


Jaha, då är det alltså förbjudet. En sak om det bara är någon enstaka skoter där, men nu är det mer eller mindre värsta motorvägen med skotrar och värre lär det bli under påskhelgen.
Detta är ju en åker som brukas i jordbruket så det är viktigt att den inte förstörs.

Sen kan jag inte tänka mig att de flesta skoteråkare har den kunskap som krävs för att avgöra om de förstör när de kör på åkermark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

T Landström  
#218358
ruth skrev:
T Landström skrev:3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.


Jaha, då är det alltså förbjudet. En sak om det bara är någon enstaka skoter där, men nu är det mer eller mindre värsta motorvägen med skotrar och värre lär det bli under påskhelgen.
Detta är ju en åker som brukas i jordbruket så det är viktigt att den inte förstörs.

Sen kan jag inte tänka mig att de flesta skoteråkare har den kunskap som krävs för att avgöra om de förstör när de kör på åkermark.


Du får sätta upp en skylt eller lite stängsel... ;)

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

ruth  
#218360
T Landström skrev:Du får sätta upp en skylt eller lite stängsel... ;)


Ja det ska jag göra. Tack för länken du bifogade för nu har jag något att stödja mig på när jag ska stå på åkern och argumentera med skoteråkare.

Inte helt enkelt att prata med skoteråkare har jag föstått efter att ha läst denna artikel:

http://op.se/lanet/berg/1.5703036-vill- ... akasserier

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

elis  
#218362 Det finns med all säkerhet en skoterklubb i området. Tala med dem och be dem sätta upp förbudsskyltar. Det kanske också finns alternativa vägar som de kan skylta upp istället. Problemet med att bara stänga ned en del av en led brukar bli att de letar sig andra sträckningar som kanske är sämre.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

elis  
#218363 En följdfråga: Du skriver att du har läst att det inte är bra för åkermarken. - Har du själv upplevt några problem, igentjälade dräneringar, minskad skörd, frysbrännor e dyl?

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

totte  
#218368
ruth skrev:
T Landström skrev:Du får sätta upp en skylt eller lite stängsel... ;)


Ja det ska jag göra. Tack för länken du bifogade för nu har jag något att stödja mig på när jag ska stå på åkern och argumentera med skoteråkare.

Inte helt enkelt att prata med skoteråkare har jag föstått efter att ha läst denna artikel:

http://op.se/lanet/berg/1.5703036-vill- ... akasserier


Notera vad som står i den länkade artikeln: "Enligt jurister på LRF får ingen anlägga en led utan att först fråga markägaren om lov, förklarar Axel som är djupt engagerad i frågan om skotrar och skoterleder."

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

axwell  
#218370
elis skrev:En följdfråga: Du skriver att du har läst att det inte är bra för åkermarken. - Har du själv upplevt några problem, igentjälade dräneringar, minskad skörd, frysbrännor e dyl?


Det vanligaste är att allt ser normalt ut direkt på våren, det grönskar men det är mest bara ogräs där skotrarna gått.

Spannmålet gror inte.

Finns ingenting som säger att man måste upplåta någon skoterled över jordbruksmark.
Det skiljer mellan olika kommuner och delar av dem, här i Söråker är det bara tillåtet att åka på markerade och registrerade skoterleder, någon mil från samhället är det friare.

Skoterklubbar brukar vara seriösa, kontakta den person som är ledansvarig i ditt område, det brukar gå att googla fram.

Skyltar od. är dyra om de köps styckvis, låt skoterklubben skylta upp en alternativ dragning.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

jmatsson  
#218375 Har samma problem flera åkrar blir förstörda, en åker ser ut som om dom har åkt pistmaskin o pistat hela åkern blir förstörd o bara att så om det jävligaste är att åkern är nysådd. Har ingen skoterled på åkern utan det gån på en annan åker, Det bästa är att haffa dom och påpeka att dom inte får köra på odlad mark oftat hjälper det.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218378 Undrar om man kan köpa taggtråd fortfarande, det kanske hjälper!

Allvarligt talat är detta ett växande problem, det blir fler skotrar med högkamsmattor och motoreffekten ökar. Har sett att även om det går en led över en åker så är det alltid några som ska köra på sidan av leden.

Jag har en skoterled över en nedlagd åker där jag planterat gran. Så länge plantorna va små så fungerade det men efter några år hade plantorna kommit upp en bit och blev helt sönderkörda av snöskotrar. Då man påtalar det för skoterklubben så håller de med om att det är illa men skadan är ju skedd redan och fem års plantor är borta. Fy faan, jag blir irriterad då jag tänker på det.

I och försig hade jag inte skyltat, det borde jag gjort direkt. För sedan blev det bättre. Men man kan ju inte vara med överallt heller.

Mitt råd är AVSPÄRRINGAR och SKYLTAR som visar var de får köra.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Tosca  
#218383 På de åkrar som vi har stängsel har vi aldrig haft problem med skotrar, vare sig på de med elstängsel eller de med taggtråd.
Arbetsinsatsen för att sätta upp elstängsel är ju mindre, på de åkrar vi har permanent elstängsel har vi trästolpar i hörnen och ca var fjärde stolpe på raksträckorna och järnstolpar däremellan.
Järntråd är det som är mest väderbeständigt över tid, använd så grov som möjligt för de är lättare att få bra spänning på.
För synbarheten kan det ju i ert fall vara bra att komplettera med vita band överst, samt de obligatoriska elstängselskyltarna.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218384 En bättre alternativ led funkar nog bra, be skoterklubben kryssmarkera en led efter dina instruktioner och så får man hoppas att den blir så bra så folk hellre kör där.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218386 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).