Socialt (mer om oss)

Hur många släcker ner denna timmen?

57 inlägg 21842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

vetinte  
#124322 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

totte  
#124367 Självklart så generaliserade jag grovt och orättvist. Finns givetvis många politiker som tar sitt jobb på allvar och visst görs det en del. Men väldigt ofta så drar man igång propagandan för nån ny satsning som är fruktansvärt suboptimal bara för att det låter bra. Typiskt exempel, höghastighetståg, ett fruktansvärt kostnadskrävande sätt att spara ganska måttligt med koldioxidutsläpp. Hundratals miljarder som kan användas oerhört mycket effektivare. Pumplagen är ett annat, en åtgärd som troligtvis ökar utsläppen och samtidigt ytterligare försämrar möjligheterna att bo i glesbygd.

Och naturligtvis är det inte fel att effektivisera det man har, både ur miljö- och ekonomisk synvinkel. Problemet är att man så ensidigt riktar in sig på åtgärder som inte angriper grundproblemet, att vi har ett samhälle som alltmer byggs på transporter och mekanisering överallt. Med den takt som samhället utvecklas i de riktigt stora länderna finns det inte en chans att effektivisera så att minskningen väger upp tillväxten.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

åberg  
#124420 Då förstår jag hur du menar, vi tycker visst ganska lika om detta ändå. Tack för klara argument och tydliga ståndpunkter, det gillar jag.

Ursprungsfrågan har jag glömt att svara på förresten, jag var upptagen nåt viktigt och stängde inte av en enda brytare.

Sammanfattningsvis kan man väl konstatera att projektet Earth Hour i viss utsträckning lyckats med att väcka debatt, ett par sidor har det ju ändå blivit.

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

totte  
#124484
Ursprungsfrågan har jag glömt att svara på förresten, jag var upptagen nåt viktigt och stängde inte av en enda brytare.


Inte jag heller!

Håller med, vi är nog rätt ense, så länge ingen tar itu med dom verkliga problemen så finns det ju inte så mycket mer att göra än att försöka spara en del, måste ju med för den delen om man inte skall bli ruinerad.

Men lågenergilampor är trams, jag vänta på bättre LED, då kan vi börja snacka.

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Nolltax AB  
#124512 http://ledbutiken.se/

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

flisshejk  
#124522 Nu har ju den ljusa delen av dygnet här uppe förlängts så så det används inte lika mycket ljuskällor, frånsett detta skulle det inte falla mig in att delta i detta jippo, eftersom hela denna fråga hos politikerna utgår från att det är människan som förorsakar den globala uppvärmningen och då kan man utan dåligt samvete konstruera alla möjliga och omöjliga avgiter av miljöskäl. 😡

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kse  
#124527
flisshejk skrev:Nu har ju den ljusa delen av dygnet här uppe förlängts så så det används inte lika mycket ljuskällor, frånsett detta skulle det inte falla mig in att delta i detta jippo, eftersom hela denna fråga hos politikerna utgår från att det är människan som förorsakar den globala uppvärmningen och då kan man utan dåligt samvete konstruera alla möjliga och omöjliga avgiter av miljöskäl. 😡

Vad tror du det är som orsakar den globala uppvärmningen?

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

flisshejk  
#125070 Kse undrar! den största orsaken är framförallt solens aktivitet samt jordens lutning i förhållande till solen, sedan har molnbildningen också inverkan, utsläppet av CO2 från väldshaven, vulkaner, naturlig förmultning i naturen, utsläpp av metangaser frön tusentals skogsgölar, är betydligt större än de mänskliga utsläppen. Märk väl jag säger inte att vi människor inte bidrar till utsläppen men att vi skulle vara orsaken till den globala uppvärmningen det är inte riktigt.
Ett litet axplock ur de forskningar som gjorts. Genom borrningar i iskärnan på Seymor Island har man upptäckt en 250 miljoner år gammal, fossil skog endast 600 km från sydpolen man har även funnit att atmosfären då var mycket rikare på koldioxid än nu. Det gav en växthuseffekt motsvarande den man idag debatterar. Då fanns det inte så många människor på jorden. För den som är intresserad finns det hur mycket data som helst av liknande slag. Det är något annat än FN:s klimstpanels, datasimuleringar av hur man tror att det blir, som politikerna stöder sig på. Ni alla som är datakunniga vet ju att om du för in en parameter i en data simmulering som är felaktig så blir allting fel. Det är allt fler forskare som har avvikande meningar mot IPCC klimatpanel, men man låter inte dessa komma fram i debatten det har till och med förekommit mordhot mot de som har en avvikande mening.

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kse  
#125080 Intressant, tack för ett välformulerat svar.

Jag släcker nog lampan iaf för säkerhet skull. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125081 Lite "överkurs" kanske, men läser man det här så blir man hoppfull, om de med beslutsmakten faktiskt genomför allt detta.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/doc/2011_white_paper/white_paper_com(2011)_144_en.pdf

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Kse  
#125113
Uvskogen skrev:Lite "överkurs" kanske, men läser man det här så blir man hoppfull, om de med beslutsmakten faktiskt genomför allt detta.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/doc/2011_white_paper/white_paper_com(2011)_144_en.pdf

Sänkt hastigheten på ”light commercial road vehicles” lätt lastbil eller?
Inte så sugen på det….

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125115
Kse skrev:
Uvskogen skrev:Lite "överkurs" kanske, men läser man det här så blir man hoppfull, om de med beslutsmakten faktiskt genomför allt detta.

http://ec.europa.eu/transport/strategies/doc/2011_white_paper/white_paper_com(2011)_144_en.pdf

Sänkt hastigheten på ”light commercial road vehicles” lätt lastbil eller?
Inte så sugen på det….


Tja, någonstans lär det ju svida, verkar ju vara slut på långa bilsemestrar också :sad: Å andra sidan kanske tågresorna blir bättre och smidigare framöver!?

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

totte  
#125132
Å andra sidan kanske tågresorna blir bättre och smidigare framöver!?


Du bruka vara en oförbätterlig optimist, men detta tar väl priset! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

axwell  
#125163
totte skrev: Å andra sidan kanske tågresorna blir bättre och smidigare framöver!?



Du bruka vara en oförbätterlig optimist, men detta tar väl priset! :mrgreen:


Uvskogen är kanske inte lika påverkad av bottniabanans säkerhetssystem som du Totte. SJ lär ta en stor omväg för att slippa få tågen stående i obebyggda trakter.
Detta system skall väl snart bli standard inom hela EU, så det gäller att vara optimistisk!

Användarvisningsbild

Re: Hur många släcker ner denna timmen?

DagL  
#447250 Jag brukar försöka "hedra" Earth Hour. Även om jag inte gillar många WWF utspel, tycker jag att symptom som den stadigt ökande koldioxidhalten visar att vi överexploaterar jorden på ett icke uthålligt sätt, som sätter människans framtid på spel. Världen borde göra mer för att öka människoartens överlevnadschans än som gjorts.
I år kollade jag mina tjugo närmaste grannar och ingen hade släckt ned så mycket som jag. Jag frågade tre varför och svaret var "vi känner till Earth hour, men visste inte att den inträffade 25/3 i år". Lokaltidningen http://www.vk.se/1966161/en-timmes-morker-for-ljusare-framtid-2 ställde frågan "Släckte du ned under earth hour?". 765 svarade ja och 2145 svarade nej. Sedan sökte jag på Skogsforum. Jag fick 7 träffar, men den senaste för 5 år sedan. Intresset för Earth hour verkar fallande, vad nu detta kan bero på. Det kanske är mediaintresset som sjunker och inte egentligen folkets engagemang. Men lite oroad blir jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).