Socialt (mer om oss)

Dagens bild

20819 inlägg 2808800 visningar 290 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

JensSkoog  
#464771 Vet inte varför tomaterna är så sena i år, men jag gissar på att det var för lite värme i april och maj. Jag har villat lägga lite värme där i växthuset, men frun nekar. Det ska hon inte ha, eftersom det inte behövs, men nästa år tänker jag det blir. :wink:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Delsbo  
#464792
JensSkoog skrev:Vet inte varför tomaterna är så sena i år, men jag gissar på att det var för lite värme i april och maj. Jag har villat lägga lite värme där i växthuset, men frun nekar. Det ska hon inte ha, eftersom det inte behövs, men nästa år tänker jag det blir. :wink:

Sent här också men vi började plocka tomater för ca 1 vecka sedan.. Gurka har vi haft ca 2 veckor... Men Jens, lite rätt har hon i att det inte "ett normalt år" behövs extra värme.. Men vem vet, DETTA kanske är det normala i fortsättningen..
Men du får hälsa henne att vatten och omtanke det klarar dom sig i alla fall INTE utan (tänkte på tidigare inlägg...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#464855 Ute på en roadtrip, får se vad vägarna för mig.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Delsbo  
#464933 Jag vet att ni sörlänningar har haft färsk potatis en tid, men äntligen har vi plockat upp första koket vi också här uppe i Hälsingland.. Jag kan instämma med er som avnjutit dessa små knölar tidigare, att Gott var det :: :-bd

Detta kok var belöningen efter ytterligare en dag i jordgubbslandet.. Nästan 3 veckor nu med jordgubbsplockande varje dag i minst 4 timmar/dag... När samtliga liter hittat sina kunder så roar vi oss med att ta reda på smågubbar som vi plockar bort från salubären och tar reda på dessa själva...

sorterar upp dessa mot sånt som skall "mosas sockras lätt och frysas i portionsförpackningar" sånt som skall "frysas hela och kokas kräm av eller göras MILK SHAKE av" sånt som skall "göras råsaft av och som skall frysas ner"...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

ananders  
#464938
Delsbo skrev:Jag vet att ni sörlänningar har haft färsk potatis en tid, men äntligen har vi plockat upp första koket vi också här uppe i Hälsingland.. Jag kan instämma med er som avnjutit dessa små knölar tidigare, att Gott var det :: :-bd
1500665861_20170721_174341.jpg

Detta kok var belöningen efter ytterligare en dag i jordgubbslandet.. Nästan 3 veckor nu med jordgubbsplockande varje dag i minst 4 timmar/dag... När samtliga liter hittat sina kunder så roar vi oss med att ta reda på smågubbar som vi plockar bort från salubären och tar reda på dessa själva...
1500666810_20170721_204935.jpg

sorterar upp dessa mot sånt som skall "mosas sockras lätt och frysas i portionsförpackningar" sånt som skall "frysas hela och kokas kräm av eller göras MILK SHAKE av" sånt som skall "göras råsaft av och som skall frysas ner"...


Nu börjar saliven rinna till igen, inte bra så här sent på kvällen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Delsbo  
#464954 Vi har till nu sammantaget tagit reda på mer än 100 liter smågubbar så vinterförbrukningen bör vara säkrad...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#465024 Med tanke å Erres jakttorn.
Gör alla 1200×1200 i 6 delar. Skruvas ihop på plats. Har gjort många likadana så man kan återanvända delar för delarna passar övriga pass jag gjort.
Kan enkelt demonteras vid flytt genom att skruva itu dom. Lite röriga bilder ser jag för dom är tagna vid virkesförrådet. Taket och sidoinklädnad monteras vid platsen.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#465026 Ahh.
Den ordningen å virkesförrådet vill jag med ha. :-bd
Snyggt halvproffs!

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#465027 Mer älgtorns tema. :smile:

Har idag kört ut dom två vi byggde i veckan.




Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Nor-forest  
#465067
Erre skrev:Mer älgtorns tema. :smile:

Har idag kört ut dom två vi byggde i veckan.
1500736440_dsc_1568.jpg

1500736384_dsc_1569.jpg

1500736421_dsc_1570.jpg

1500736418_dsc_1572.jpg



Det ser ut til å være et bra pass! Alt klart til jakta nu!
Greit med tømmervagn. Gjør jobben mycke enklere.

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Erre  
#465069 Ja jag är väldigt nöjd med placeringen av dessa två torn.
Det ena passet kräver lite röjning innan det är klart.
Men detta som det finns bilder på här blir perfekt. Kan man vakta plantorna i några år. :wink:

Sjuk smidigt att kunna lyft upp tornet och lägga det i vagnen.
Köra ut på plats och lyft upp och ställa på plats. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

Delsbo  
#465070


Visst är mätarlarver rätt fräna !?

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

halvproffs  
#465073 Jomenvisst är dom det! Kom att tänka på en tjej som tror jag är från Ukraina som vid en pole gjorde en helt otrolig uppvisning. Vilken styrka även där att hänga rakt ut med kroppen.

Avatar Fallback

Re: Dagens bild

Bröderna byman  
#465076


Tog en tur i skogen med ATV:n för att kolla på ett avsnitt av skogen jag inte varit i på ett tag. Hittade jättefina kantareller och givetvis hade jag ingen påse att stoppa dem i. Fick bli till att ta av sig tröjan...

Resultatet av dagens tripp blev en god kvällsmacka, en massa myggbett och insikten om att det finns betydligt mer som vi behöver röja än vad jag trott...

Användarvisningsbild

Re: Dagens bild

sundelius  
#465227 Var till kusten igår och drog en låda såna här rackare :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).