Socialt (mer om oss)

En skogsbondes vardag

4050 inlägg 515647 visningar 117 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446077 Jag skulle tro att många av de rödlistade arterna är rödlistade på grund av undermåliga inventeringar.

Det är väl ungefär som när jägarna gnäller på att de aldrig ser älg, fast ungskogen är sönderbetad...
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446198 Bra att veta vad du får göra när tjuven är framme! http://land.se/landkoll/sa-far-du-forsv ... -140485925

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446226 Jag har lyckats missa detta inlägg men nu har jag läst ikapp(45sidor). Nu förstår jag att du med får mycket bränsleved när du städar torrgranar och omkullblåst. Trevlig läsning om kolningen skulle själv vilja pröva nån gång.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446234 Oj Curre! Då har du haft att göra en stund! :smile: Jag brukar ta reda på vindfällen och torrgranar om de står bra till. Ligger de styggt till och bara enstaka så får de vara.
Kommer att göra en egen kolmila till våren/sommaren. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446236 Är det inte bättre att skicka det i högen som timmer/massaved? Vindfällen alltså?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446238 Det som duger till timmer skickas till Mellanskog, resten blir i regel ved. Brukar vara svårt att få ihop några kubik massaved av vindfällena. (Peppar, peppar, ta i trä) hoppas nu det inte blir en riktig storm ..... :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Vardon  
#446241
isteskog skrev:Det som duger till timmer skickas till Mellanskog, resten blir i regel ved. Brukar vara svårt att få ihop några kubik massaved av vindfällena. (Peppar, peppar, ta i trä) hoppas nu det inte blir en riktig storm ..... :roll:


Jag skulle vilja säga att det är bra när det inte räcker till massa ved. Sågar du något själv till bräder? Där är ju torrgran och vindfällen bra.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446245 Japp! Ska försöka få någon med mobilt sågverk att komma och såga åt mig. Har ca 50-60 torrgran att såga. Ska bli utbyggnad på maskinhallen (virkesförråd) :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446249
isteskog skrev:Japp! Ska försöka få någon med mobilt sågverk att komma och såga åt mig. Har ca 50-60 torrgran att såga. Ska bli utbyggnad på maskinhallen (virkesförråd) :smile:

Skicka ett pm till "skogshasse", han har ett sånt.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446261 Vart håller han hus då, Uven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446262
isteskog skrev:Vart håller han hus då, Uven?

Delsbo, lite nära dig eller hur?

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446335 Har för mig att någon från Delsbo har varit i grannbyarna med ett mobilt sågverk. Får fråga dom då! Delsbo ligger bara 4 mil hemifrån mig ..... :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: En skogsbondes vardag

Bax  
#446351 Jag har fått ett erbjudande från just skogshasse om sågning. Han har en WoodMizer LT40 och håller till i Delsbo som sagt.

Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446353 Igår kväll var det Mellanskogstämma för Södra Hälsingland. Platsen var på Svenska Fönster Arena (bandyhallen) i Edsbyn. Små lokaler gjorde att det vart lite trångt ... :wink: Men stämningen var bra hela kvällen. Jonas Geholm virkesområdeschefen drog lite siffror över områdets verksamhet: 1898 medlemmar med 137526 ha skog. 468000 m3fub virke varav 443000 på avverkningsuppdrag (gömmer sig nog en del avverkat med egna maskiner men med au-status i de siffrorna) Skogsvård: genom föreningen markbereddes 700 ha, planterades 610 ha, ungskogsröjdes 1100 ha. 1 150 000 plantor sattes genom föreningen och 250 000 plantor satte skogsägarna själva.
Verksamheten har varit stor för medlemmarna: 3 skogsdagar, 4 skogskvällar. 5 träffar kvinnliga nätverket. 2 studieresor, Polen och Mellanskogselmia.4 studiebesök: Färila och ELE sågverk, Svenska fönster, Älmfors plantskola. Sen har även det varit röjsågsutbildning, skogsägarskolan, svampkurs och 4 övriga arrangemang. Stor heder till skogsbruksområdets styrelse.
Ny ordförande i denna styrelse blev Karin Eriksson efter den bortgångne Peder Persson. 4 kvinnor och 4 män ingår nu i styrelsen.
Sen drog Börje Bengtsson Mellanskogs styrelseledamot verksamhetsberättelsen för föreningen. Resultatet var en vinst på nästan 16 miljoner, låter inte mycket, men Mellanskog går bra för närvarande. Insatskapitalet kommer att vara återställt under året. Setra tuffar på bra och ger Mellanskog bra utdelning. Konjukturen ser ut att hålla sig bra under 2017 och föreningen har avsättning för allt som levereras under året.
Det var en trevlig kväll som började med pyttipanna och avslutades med diverse avtackningar.
P.S Det jag saknade som jag även tog upp, var en årlig apteringsdag för självverksamma. Fick inget gehör för detta, varken tjänstemännen eller skogsbruksområdets styrelse hade funderat i dessa banor. Varken 2015 eller 2016 anordnades det apteringdagar, så inte vet jag hur de få stackarna som hugger själv ska kunna aptera bra framöver ..... :???:
Blev mycket text det här ser jag, men det går att scrolla om man inte är intresserad ..... :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: En skogsbondes vardag

isteskog  
#446523 Kanske ett steg i rätt riktning för landsbygden! http://land.se/landkoll/lokala-kontor-s ... -140485925

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).