Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14504 inlägg 3605782 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#432380 Tänker lite runt omkring det Vardon skriver... Men lite mer åt säkerhets tänket..
Hur många av er har kollat era timers som slår av och på era utrustningar... Många timers (billigare) bryter ju inte fas och nolla vilket betyder att om utrustningen har något fel kan höljet vara spännings satt även om det verkar som att "klockan" brutit ström/spänning... Problemet uppstår ju inte om timern vänds i uttaget 180° dvs då bryter man fasen.. Jag ritar en stjärna på uttaget sida och på "klockan" för att veta hur den skall vändas för största säkerhet..

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#432387
Delsbo skrev:Tänker lite runt omkring det Vardon skriver... Men lite mer åt säkerhets tänket..
Hur många av er har kollat era timers som slår av och på era utrustningar... Många timers (billigare) bryter ju inte fas och nolla vilket betyder att om utrustningen har något fel kan höljet vara spännings satt även om det verkar som att "klockan" brutit ström/spänning... Problemet uppstår ju inte om timern vänds i uttaget 180° dvs då bryter man fasen.. Jag ritar en stjärna på uttaget sida och på "klockan" för att veta hur den skall vändas för största säkerhet..


Jag lägger hellre energin på att installera jordfelsbrytare alternativt stoppar en sån i uttaget före timern. Men jag har nog inte sett det som ett problem.

Du har väl egentligen samma problem på all utrustning, som du inte kontrollerat att du dubbelbryter.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#432394 Klart du har rätt i vad du säger Vardon .. men jag vänder mig till dom som kanske inte har samma insikter som du... inte många som sitter i lägenheter (även andra) som vet vad dom utsätter sig och andra för och använder jordfelsbrytare som du...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Göt  
#432399
Delsbo skrev:Tänker lite runt omkring det Vardon skriver... Men lite mer åt säkerhets tänket..
Hur många av er har kollat era timers som slår av och på era utrustningar... Många timers (billigare) bryter ju inte fas och nolla vilket betyder att om utrustningen har något fel kan höljet vara spännings satt även om det verkar som att "klockan" brutit ström/spänning... Problemet uppstår ju inte om timern vänds i uttaget 180° dvs då bryter man fasen.. Jag ritar en stjärna på uttaget sida och på "klockan" för att veta hur den skall vändas för största säkerhet..


hur får en vanlig träskalle reda på vilken sida som är vilken :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#432401 I uttaget mäter du mot jord, får du ca 230 v är det fas, ca 0 v är det nolla.

I apparaten får du nog följa trådar.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#432426 Om du gör som Vardon säger vet du vilken fasen är.... om du sedan har en sladd mellan timer och apparaten där du kan dra sladden ur apparaten så mät även där ... om timern säger att det skall vara brutet/av och du har spänningslöst och sedan vänder du timern 180° och om du även nu har spänningslöst i sladden så har du en timer som bryter både fas och nolla och då kan du vända den som du vill..

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#432445
Göt skrev:
hur får en vanlig träskalle reda på vilken sida som är vilken :shock:


Jag skulle dock säga innan du börjar mäta så gör viktigare saker före.

Vill du fundera på,din elsäkerhet så tänk på följande saker som jag tror är större sannolikhet att du råkar illa ut pga av:

Håll lampor etc hela utvändigt. Byt om de börjar bli trasiga. Sätt fast lösa uttag och annat.
Se över märkning på centralen så det finns och du kan bryta. Lyse är en dålig märkning, Lyse och uttag stall är en bättre märkning. Här finns det standard men till gamla lador brukar de inte hitta.
Se över dina skarvsladdar, byt trasiga kontakter, kolla dragavlastning och att du inte ser ledarna i eventuella sprickor. Har du sprickor i kablarna lär de knappast bli bättre med tiden....
När du rullar ut och in dina skarvsladdar gör det med utdragen stickpropp. Har du en borrspåna intrampad i sladden kan det göra ont.
Dra sladden genom handen ibland, blir handen blodig så se ovan.

Detta kan göras utan behörighet.

Säkring är ett skydd för installationen och brand. Jordfelsbrytare är ett personskydd, funkar lika bra i jordad som ojordad anläggning. Installera jordfelsbrytare kräver behörighet, men det finns lösa att stoppa i uttag om man vill. Skulle jag rekommendera till vedsågningen.

Jag tycker detta är enklare och mer sannolikt för en elolycka och högre prioriterat, innan jag säkerställer vad jag bryter i uttagen.

Och en brasklapp det funkar finfint med blanktråd och bräda med spikar, allt är hut man vill ha det själv.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

hfab  
#432447
svampbob skrev:
1484940748016.jpg

Mannfolk nöje på fredagskvällen. Det är nog bäst att gå hem snart medan det finns någon skog kvar [emoji3]

Den där bävern vill vi nog se mer av!
Vilken häftig kombination. Känns det som det fungerar som du hoppats?
@ svampbob

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Delsbo  
#432448 Dagens prestation blev att man kanske givit någon en ny insikt och att denna någon kan klara sig från en otrevlig erfarenhet.. En blir förbannad på "billigt" skit som säljs !! Var rädda om Er !

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

paan14  
#432708 Lyckats köra ut lite mer av vinters urgallrade björk i granbestånd ikväll.


Bäst att passa på innan februarikylan kommer. Vart inga stora mängder, men fick iallafall ihop två lass.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#433110


Tog ner en björk som stod lite bökigt till idag. Ägarna hade bekymmer för den, eftersom
den skulle ta med sig båda dass och uthus om den föll av sig själv.



Gick bra och allt blev kapat till ved, ochså
kvist på under tummen i dia.
Själklart fann jag spik där, så det blir lite slipning, men
det sker alltid i trädgårdar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433136 Fortsatte med att hugga frötallar idag. Sedan var det lite kvarlämnade undertryckta björkar. Lika bra att ta dom nu. Än att dom står ivägen för dom nya träden.
Nere i kanten mot det blöta så plockade jag även lite till. För att snygga till kanten. Tallarna stod lite snett och vint. Samt att dom såg lite slitna ut i topparna.

Har även haft besök sedan jag började fälla tallarna. :wink:

Såg flera nya spillningshögar. Så nu går älgarna o mumsar.

På eftermiddagen så kom brorsan upp med traktorn o huggarvagen. Så vi kunde spåra upp den gamla traktor vägen som fanns där innan. Efter Gudrun med alla rot vältor så markbereddes det tvärs över. Men det gick över förväntan. Det var några lösa stenar som fick flyttas på.
Så efter första turen. Så fällde jag några träd som stod i vägkanten. Som fick följa med på andra rundan.

Nu fick man ny energi så då åkte ner några träd till trots sent på eftermiddagen.

Kvistade o apterade. Klara för att vinschas.

Ser lovande ut att det skall gå att komma över med Forden o vajerkranen.
Tidigare i veckan när farsan var med och skötte vinschen.

Även om det var bra drag i vinschen på huggarvagnen så vill jag inte fresta den för hårt. Det blir tungt när det hugger i och är långt. Sedan är Forden inte lika törstig. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

ananders  
#433140
Vedmaskin skrev:Fortsatte med att hugga frötallar idag. Sedan var det lite kvarlämnade undertryckta björkar. Lika bra att ta dom nu. Än att dom står ivägen för dom nya träden.
Nere i kanten mot det blöta så plockade jag även lite till. För att snygga till kanten. Tallarna stod lite snett och vint. Samt att dom såg lite slitna ut i topparna.
1485362662_20170125_155652.jpg

Har även haft besök sedan jag började fälla tallarna. :wink:
1485362753_20170125_094401.jpg

Såg flera nya spillningshögar. Så nu går älgarna o mumsar.

På eftermiddagen så kom brorsan upp med traktorn o huggarvagen. Så vi kunde spåra upp den gamla traktor vägen som fanns där innan. Efter Gudrun med alla rot vältor så markbereddes det tvärs över. Men det gick över förväntan. Det var några lösa stenar som fick flyttas på.
Så efter första turen. Så fällde jag några träd som stod i vägkanten. Som fick följa med på andra rundan.
1485362689_20170125_144553.jpg

Nu fick man ny energi så då åkte ner några träd till trots sent på eftermiddagen.
1485362727_20170125_155207.jpg

Kvistade o apterade. Klara för att vinschas.

Ser lovande ut att det skall gå att komma över med Forden o vajerkranen.
1485362794_20170123_131434.jpg

Även om det var bra drag i vinschen på huggarvagnen så vill jag inte fresta den för hårt. Det blir tungt när det hugger i och är långt. Sedan är Forden inte lika törstig. :smile:


Fullt upp med lite varierande huggning idag.

Själv tog jag ledigt idag

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Vardon  
#433143 Huggit asp, jag hatar aspar...

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Knegas  
#433148 Första kubiken med nya kompisen kördes idag. Helt plötsligt var det skoj att klyva ved.


Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).