Socialt (mer om oss)

Vad var det senaste ni köpte??

11289 inlägg 2310477 visningar 391 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

isteskog  
#300755 Usch! Vad otäckt :sad:
Man kanske ska fundera på en sådan själv!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300757
Pensionär skrev:Husqvarnas nya huggarhjälm häromdagen kom med hem. Sjukt skön och visiret är i kanonklass.


Fick prova den några sekunder, och den var skön. Men 1200:-? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300758
M_M skrev:
traktorz skrev:
Slurfi skrev:attachment=0]Nov2014IndyVoyageur.jpg[/attachment]
Ny skoter.


Varför föll du för just denna modell? Kan den dra en skoterkälke med ett lass gallringsvirke?

P.S. Har ett gryende skoterintresse, med behov i skogsverksamheten.


En Widetrak LX flångny för 69.900 kr. inkl. moms är riktigt mycket skoter för pengarna.

Jo, jag har haft ett flertal såna och kan varmt rekommendera en WideTrak LX
åt alla som behöver dra tungt ibland och även för turåkning.

Användarvisningsbild

Apropå hjälmar

traktorz  
#300766
Pensionär skrev:Husqvarnas nya huggarhjälm häromdagen kom med hem. Sjukt skön och visiret är i kanonklass. Men mest blev det den för att jag skulle kunna använda Hva radiolurar igen. Köpte ett par Peltor ifjol just för allt positivt man har läst om dom.
Men om jag fick ett dåligt par eller det vet jag inte, men betydligt sämre än hva:s lurar är dom iaf.


Brorsan köpte just en Stihl G3000 hjälm, dels för att ha en avvikande mot min, dels för att få bättre ventilation, men främst för den bekväma storleksjusteringen med en ratt på nackbandet, liknande det på svetshjälmen. 3M/Peltor är OEM-tillverkande åt Stihl.

Mitt omdöme om G3000-hjälmen är att ventilationen är mycket bra, lätt är den också, men med en klenare hjälminredning än hos de gamla Jonsered/Husqvarna-hjälmarna.

Att Husqvarna nu kommer med en ny hjälm med rattjustering av nackbandet är välkommet, då det underlättar vintertid beroende på om man har hjälmhuva, mössa eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

traktorz  
#300774
Slurfi skrev:
M_M skrev:
traktorz skrev:
Varför föll du för just denna modell? Kan den dra en skoterkälke med ett lass gallringsvirke?

P.S. Har ett gryende skoterintresse, med behov i skogsverksamheten.


En Widetrak LX flångny för 69.900 kr. inkl. moms är riktigt mycket skoter för pengarna.

Jo, jag har haft ett flertal såna och kan varmt rekommendera en WideTrak LX
åt alla som behöver dra tungt ibland och även för turåkning.


Onekligen en intressant arbetsmaskin, till ett jämförelsevis hyfsat pris.
Vikt 291 kg, 51 cm matta, 2-cyl vattenkyld 488cc, dubbla Mikuni-förgasare, el-start,...

Gissar att vattenkylning är effektivare än fläkt, speciellt om inte fartvinden bidrar heller på en arbetsskoter. Lite mindre som kan krångla med antika förgasare dessutom.

Förmodar att det är en 2T, men hur får den smörjning? Separatoljesmörjning eller inblandningsprocent? Gissar att den är törstig varandes en jänkare och inte en japanare, så Aspen är nog enbart för motorsågen?

Ref:
http://polarissverige.com/snoskoter/wid ... fakta.html

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

M_M  
#300780 Kylelementen sitter under fotstegen så det krävs ju att snö sprutar upp där för att kylningen ska funka. Vill minnas att renodlade arbetsmaskiner åtminstone för några år sen var fläktkylda, funkade kanske bättre med välpackade spår och låg hastighet.

När det kommer till smörjningen är det separat oljetank.

Bränsleförbrukingen uppskattar jag till ca. 2 liter/mil vid körning på led i marschfart.

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

axwell  
#300820
traktorz skrev:Gissar att vattenkylning är effektivare än fläkt, speciellt om inte fartvinden bidrar heller på en arbetsskoter. Lite mindre som kan krångla med antika förgasare dessutom.

Förmodar att det är en 2T, men hur får den smörjning? Separatoljesmörjning eller inblandningsprocent?


Argumenten för luftkylda med fläktar 2-T brukar vara det motsatta, vätskekylda kan bli lite tyngre men tystare. Vätskekylda ATV har i allmänhet liksom andra fordon temperaturberoende kylfläkt.

En separat 2-T-oljetank, allt annat verkar ha övergetts under mitten av 1990-talet på standard 2-T skotrar.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

anersimyra  
#300848
Hammaren skrev:
anersimyra skrev:Fast find personal locator finder, sparade 1000:- på att inte handla på Skogma.. :smile:

Det lät intressant,var köpte du den? Var har du tänkt ha den någonstans? Bältet? Ficka?
Jag har funderat länge att skaffa en själv, men har ej kommit till skott. Fick en tankeställare nu när en kollega fick en rutten björktopp i huvudet, hon fällde övergrovt åt
skördaren och granen hon fällde drog med sig björktoppen, skadad skuldra och nio brutna
revben, lyckligtvis var hon inte själv denna gången.
/Örjan
De finns att köpa i marin / båthandeln, samtliga leverantörer i den branschen tar 2995:- för dem. Enklast är att googla på produkten.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300973
traktorz skrev:Onekligen en intressant arbetsmaskin, till ett jämförelsevis hyfsat pris.
Vikt 291 kg, 51 cm matta, 2-cyl vattenkyld 488cc, dubbla Mikuni-förgasare, el-start,...

Gissar att vattenkylning är effektivare än fläkt, speciellt om inte fartvinden bidrar heller på en arbetsskoter. Lite mindre som kan krångla med antika förgasare dessutom.

Förmodar att det är en 2T, men hur får den smörjning? Separatoljesmörjning eller inblandningsprocent? Gissar att den är törstig varandes en jänkare och inte en japanare, så Aspen är nog enbart för motorsågen?

Ref:
http://polarissverige.com/snoskoter/wid ... fakta.html

Jodå, som redan nämnts har den separat olje tank, LX är ju 2t.
Vill man ha 4t så ska man kolla på IQ modellen, en sån har jag för tillfället.
Klart den är törstig, men det är det värt precis som med alla jänkare.
Du lär inte köpa skoter för att spara soppa.
Alkylat vore ju fint, har dock aldrig provat i skoter.

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

ananders  
#301114 1kg torkad spillånga, till julens lutfisk. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

JensSkoog  
#301124
ananders skrev:1kg torkad spillånga, till julens lutfisk. :grin:

Bara ett kilo! Bantar du? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

molnia  
#301154 lampor.. i dessa mörka tider...

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

ananders  
#301159
JensSkoog skrev:
ananders skrev:1kg torkad spillånga, till julens lutfisk. :grin:

Bara ett kilo! Bantar du? :lol:


Det blir nog närmare 8kg när den är färdiglutad så nog ska jag nog bli både mätt och rund under julen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301315 Behövde byta sedan länge så då passade jag på. Underbar passform, hoppas den är lika bra i praktiken. Lampa ska köpas!

Avatar Fallback

Re: Vad var det senaste ni köpte??

Ferguson system  
#301395 Her er som lovt bilder på helt ny Jonsered 2172 (18"&25" sverd) hentet i dag, og bilder på hva den skal brukes til.
Bild
Bild
Bild
Bild

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).