Arbetskläder för skogen

Har ni någonsin använt ert första förband?

8 inlägg 5057 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Har ni någonsin använt ert första förband?

hawk  
#84507 Första förband är ju alltid med. Det har man ju blivit itutad sedan man gjorde lumpen och i all huggarinfo/utb mm.

Men har ni någonsin behövt använda det i skogen?
Gick det bra?
Räckte det till?
Eller har ni samma förband med i "bältet" sedan ni köpte det 1986?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Kse  
#84516 Hade ett litet olyckstillbud för nått år sen, skulle slå av en torr gran som låg på backen med slägga, behövde en liten pallbit för att få upp bukplåten och inget annat fanns tillhands. Då kom farsan och satte foten mot granen som stöd, lossnade en ca 20 cm lång bit och for mitt i nyllet på farsan. Spräckt ögonlock(men inget i ögat!) Sprucket skallben och två tänder rök. Gick åt ganska mycket sårtvätt, plåster och gasbinda då det blödde rätt mycket innan vi for till sjukan.
Har alltid första förband i huggar bältet, finns i alla maskiner och bilar och en förstahjälpen tavla i kojan.
Det går väll inte mer än nått plåster då och då men man är jävligt glad att ha det till hans när nått händer.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84529 Hade också ett tillbud förra vintern då jag o kompisen skulle lyfta i en klen men fastfrusen stock för att lasta.
Vi tog båda krokarna o sög tag.

Direkt så tänkte jag att detta blir inte bra om någon krok släpper!

Innan tanken var färdigtänkt så hände givetvis det! Kompisens krok släppte under fullt drag. Fick den över ögat o trodde jag blivit blind!! När smärtan lagt sig så visade det sig vara ögonbrynet som spruckit någon cm o blödde ymnigt!

Fick använda förbandet och lägga tryck men kunde jobba vidare sen.

En rejäl tankeställare dock då synen förmodligen hade rykt om det hade tagit klockrent!!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Skogshuggarn  
#85250
Vesslan skrev:Hade också ett tillbud förra vintern då jag o kompisen skulle lyfta i en klen men fastfrusen stock för att lasta.
Vi tog båda krokarna o sög tag.

Direkt så tänkte jag att detta blir inte bra om någon krok släpper!



Just det du beskriver har hänt här i trakten, men den gången fick hjälplastaren krokspetsen i ögat och det gick inte att rädda.

Gällande 1´förband så har jag aldrig behövt använda detta, ("ta i trä"!), vare sig för eget eller annans bruk.
Det är dock lika obligatoriskt att ta med sig som mobiltelefonen, så tänker man på det ena, så glömmer man inte det andra, även om det har hänt att det blivit kvar i tvättstugan någon gång :oops:
Har däremot några i reserv,,,bla i ryggsäcken, och det får ligga där permanent, och dessutom finns det ju en förstahjälpentavla i manskapsvagnet, (som någon redan har nämnt),,,,nackdelen är bara att man inte drar med sig "barren" till alla jobb som man gör.

.

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86678 Jag har inte behövt använda förbandet jag har med mig men däremot plåster, sårtvätt och ögonskölj som jag har i vagnen.
I höstas fick jag en vass skräpbit i ögat och det gjorde så jäkla ont att jag nätt och jämt tog mig ut ur skogen.
Tog mig iaf till vagnen och som tur var så var farsan där så han kunde spola ur ögat såpass att skräpet la sig nånstans i ögonlocket där det inte gjorde så ont så jag kunde köra för egen maskin till hälsocentralen.

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Robertberg  
#86683 Har hört att första förbandet är det första som ryker efter att man blivit akut skitnödig!

Notera att jag bara hört detta, inte praktiserat..

Avatar Fallback

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

Nolltax AB  
#86703 Under några år nyttjade jag skyddsbyxa. Dock ej använt...
Kollegan har för vana att nyttja å använda dock.....
Efter tvätt tenderar första förband samla damm på oanvändbar plats hamna.
Denna min brist ändra på jag borde göra....

Användarvisningsbild

Re: Har ni någonsin använt ert första förband?

halvproffs  
#86745 Peppar, peppar ta i trä. Har aldrig behövt använda första förband. Däremot halkade jag på ett rotben så fötterna for ut från trädet och huvudet in mot stammen och där var en kvist som träffade tinningen vid ögat. Det blev ett mindre sår men väldigt nära ögat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).