Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

120 inlägg 75494 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Huggarkängor

Skogsluffarn  
#4765 Är de någon som har ett bra tips på omtyckta och bra huggarkängor?

Husqvarna har ju ett par men jag har hört klagomål om att de skaver där sulan möter lädetskaftet... sen så behöver man ju inte alltid köpa grejor av de stora företagen, de kan ju finnas bättre grejor :lol:

Övriga kommentarer om huggarkängor?
Hade ju vart gött med en exakt passform när man går i skogen,,,



   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4769 Meindl wauldläufer pro :)
så s***** sköna !!!!!!!!
vad har du för skostorlek ???

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4773 man har testat några huggar kängor genom åren och dom är lika dåliga allihop.
antingen så spricker sulan eller limningen lossnar på sidorna

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4774 Knaggen har du provat Meindl ??
Jag köpte dessa tidigare i höstas så jag har ingen koll på hur länge dom kan tänkas hålla, dock vet jag att min andra Meindl kängor har hållit väldigt bra, det var en av anledningarna till att köpte dom här huggarkängorna !!!

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4775
swe#kipp skrev:Knaggen har du provat Meindl ??
Jag köpte dessa tidigare i höstas så jag har ingen koll på hur länge dom kan tänkas hålla, dock vet jag att min andra Meindl kängor har hållit väldigt bra, det var en av anledningarna till att köpte dom här huggarkängorna !!!

nej men dom ser så s#### dyra ut
har du någon länk till dom

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4776 Skogma säljer dom men det går inte att länka till dom ,,,
Och jo dom kostar ju en del men om dom håller lika länge som dom andra kängorna jag har så blir det en väldigt billig sko :)
Jag tror att det ena paret är närmare 8 år !!

www.skogma.se
sök på meindl

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4779 Jag hade ett par Meindl wauldläufer pro förrut! men dom visade sig vara för små,så jag gav dom till en "hästtjej" jag känner,som behövde kängor med stålhätta!! :? :) hehe... vad gör man inte för den "goda sakens" skull :!: :?: :wink: dom var sköna som tusan,och tror nog att dom kommer att hålla bra åt dig kipp! enda nackdelen med kängor är att jag tycker att alla är för korta i skaften! byxorna åker upp och hakar fast sig på skaftet hela tiden när man går i snö & bland kvistar mm,med snö mm i skorna som följd! :( men det kan man förvisso avhjälpa med att snöra åt med remmar nertill! :D jag har precis fått hem skogmas "tyska" katalog!! där fanns en hel del gosaker!! :D bla ett par röda meindl kängor som ser intressanta ut!! om ni tänker beställa meindl kängor,så ska ni veta att dom är små i storlekarna!! ta ett par knäpp större än vanligt!! dom är dessutom ganska "smala" i foten! så om du har breda fötter så kanske dom blir lite trånga!!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4780 Den danska katalogen är inte heller fel, dom hade lite roligare klätter prylar mot den svenska !!
Och mer kängor dessutom :(
håller med skaften att dom är lite korta, men jag har ännu inte haft några problem med det !!
Det finns en känga som heter Haix tibet forrest som verkar väldigt smutt men den har jag bara sett på en Engelsk sida !!
den är nån cm högre än Meindl ,,,

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4784 Dansk katalog :?: :?: den tjocka som jag fick fråm skogma är tysk!! hmmm, hemsidan är : www.grube.de ! hur som helst.... haixkängorna har jag också sett! ser fina ut! dom röda meindl som jag såg i katalogen hade en rejäl "slitkant" på sidan! :roll: men det har väl även dina vad jag kan minnas? det är ju där det brukar gå åt pipan när man skaver mot stenar mm!! remmar att dra åt med kan man ju köpa på vilken ok mack som helst att dra åt med! :) sånna med snabbspänning! kostar ju inte många kronor! stihls komfort byxor har resår nedtill som nyper åt ganska bra! men det skadar inte med remmar på kängor som ju har lite "smalare" skaft än stövlar! på huggarstövlar funkar resåren på comfort byxorna perfekt!! :) På tal om dyrt & billigt! och saker som går sönder! i 99 fall av 100 får man vad man betalar för! några jag jobbar/jobbat med ibland envisas med att det ska vara så billiga skitgrejor som möjligt! ujj vad dom sparar pengar!!....tror dom!! egenkonstruerade "rappelgrejor" som inte funkar när dom väl kommer ut i skogen! sen sitter dom å svär på en stubbe,å försöker fixa grejorna å får inte ett skit gjort! så frågan är vem som får mest kvar i plånboken i slutändan!!?? :D Härmed myntar jag ett nytt(vad jag vet)ordspråk: "snålheten bedrar plånboken"!! men vi bor ju i ett fritt land,så var och en köper ju vad dom vill! :D ........det där med "fritt land" kan man ju förvisso ta med en nypa salt!! 😡 :lol:

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4786 jag fick min danska katolog av tjejerna i Falun :)

http://www.dansk-skovkontor.dk/

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4787 Va va de för sågskydds klass i de kängorna som du vissade oss KIPP, jag antar att de var klass 1 då de inte såg så grova ut, tyckte snarare att de såg tunna ut, kanske därför de är så goa...

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4788 jo det är klass 1
vet inte om jag sett några kängor med högre klass !?!?
men antar att det finns ,,,
jag har en annan huggarkänga med som jag inte vet vad den heter, den passar nog bättre på nån med breda fötter, passade inte på mig märkte jag efter nån vecka i skogen :(
så nu står dom på en hylla ,,,,
skall knäppa kort på dom så får ni se dom !!

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4790 Tror om jag int har helt fel så finns det ett par kängor på skogma som är klass 2.
Hur högt är skaftet på kängan om man jämför med ett par vanliga huggarstövlar?

Ja de finns många alternativ bara man letar lite...

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4792 bild

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4796
swe#kipp skrev:bild

ser ut som kedjan har nafsat i ena dojan
frågan är om man skulle slå till på ett par men då köper jag dom röda
MEINDL Airstream dom går på 2 278,35 SEK plus lite frakt från tyskland

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).