Arbetskläder för skogen

Centrifugerade huggarbyxorna

9 inlägg 5163 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Centrifugerade huggarbyxorna

Boppen  
#490000 Har köpt mig nya huggarbyxor och innan jag skulle lägga undan de gamla skulle jag tvätta, tyckte efteråt att de var ovanligt torra och inser då att jag centrifugerat dom.
Läste på lite och tydligen ska det kunna skapas "knutar" i skyddet om man centrifugerar. Har en liten reva i yttertyget och har försökt känna på skyddslagren lite (iallafall det yttersta och det känns helt vanligt). Men vi kanske pratar miksroskopiskt små knutar :-)
Hur som helst, är det överdrivet från tillverkaren så jag med gott samvete kan lägga dom på hyllan som reserv eller ska de typ kasseras om man råkat centrifugera?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Anders Engström  
#490007 Jag tvättar mina huggarbyxor, jonsered och Husqvarna i vanlig tvättmaskin med centrifugering och har aldrig sett något problem med det. Kör på du!
Mvh

Avatar Fallback

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

bgl  
#490022 Det står nånstans att man inte ska torktumla huggarbyxor.

Avatar Fallback

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Boppen  
#490054 Jag ser då eller känner ingen förändring i byxorna så jag kör på dom!

Torktumling såg jag också. Noterade också att Stihl tyckte man kunde centrifugera i 400rpm medans vissa andra inte tyckte man skulle göra det alls.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

anersimyra  
#490063 En eventuell förändring syns troligen inte föränn man sätter sågen i brallan.. \:d/

Avatar Fallback

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Amatörhuggare 62  
#490068 Torktumling inte bra.
För varsel eller huggarkläder.
Å min goe ullemössa, blev
En kalott när jag glömde ullprogrammet :oops:

Användarvisningsbild

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Matte88  
#490081 Centrifugerar mina husqvarna technical,däremot ingen torktumling då det står det på tvättrådslappen.
Dock aldrig provat kört sågen i benet och kollat att det fungerar... :lol:
Tvätt bör göras regelbundet då sågskyddet kan försämras av kedjeolja,kladdig kåda mm!

Avatar Fallback

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Boppen  
#490084
anersimyra skrev:En eventuell förändring syns troligen inte föränn man sätter sågen i brallan.. \:d/


Sant - kanske får ta och offra dom och göra ett test huruvida centrifugering eller inte funkar ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centrifugerade huggarbyxorna

Anders Engström  
#490102 Som sagt, smuts och skit måste gör dom sämre än både tvätt och torktumling..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).