Arbetskläder för skogen

Vad har ni för arbetskläder i skogen

22 inlägg 14144 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har ni för arbetskläder i skogen

Sandström87  
#471869 Hej undrar hur ni proffs klär er då ni jobbar i skogen med röjning/huggning under årets alla årstider samt vad har ni på fötterna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

T Landström  
#471897 Är väl inget proffs... ;)
Men jag använder Husqvarna Technical Extreme när jag hugger.
När jag röjer använder jag Husqvarnas röjbyxor på höst, vinter och tidig vår...på sommaren använder jag lite tunnare byxor...
På fötterna sitter ett par Meindl huggarkängor och på huvudet sitter det en Peltorhjälm...

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

JensSkoog  
#471900 Bra kängor på föterna och yllesockor på föterna och utom det så lite som möjligt, annat
än sågskyddsbyxor i hugging och bra, slitstarka byxor i röjning :d

Vi ä ju olika, och själv mår jag illa av att bli för varm, så jag har på kläder på överkroppen som jag kan kasta
av om det behövs, och senn har jag turra kläder i säcken som jag kan ta på när jag rastar.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Sandström87  
#471903 Då de gäller kängor vad ska man köpa för några som håller? Är klädd ungefär som ni beskriver förutom att jag har stövlar iställe.
Landström är husqvarnas röjkläder hållbara. Köper gärna riktiga grejer bara man vet att dom håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Ferguson system  
#471904 Jeg bruker stort sett motorsagbukser, sko og jakke uavhengig av om jeg driver med rydding eller hugging.
Om sommeren bruker jeg t-skjorte under jakka og om vinteren flanellskjorte og ullundertøy.

Ellers som Jens påpeker, så er det viktig med gode sko og ullsokker.

Av utstyr bruker jeg: Fall safe dynamo hjelm (godkjent for arbeid i høyden også)
Jonsered high viz jakke kl.3
Jonsered pro-light bukse
Stihl comfort lærstøvler m/sagvern

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

JensSkoog  
#471905 Waipoua sågskyddskängor från Juna, kr. 1499 ska vara riktigt bra och prisvärda.
Ska prova dom när mina Stihlkängor tar kvällen. Dom är rent för dyra :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471907 Just nu kör jag Meindl Timberking huggarkängor (sågskyddsklass 3), Stihl X-treem huggarbyxor, Pfanner Gladiator jacka eller EIA varseljacka (beroende på temperatur m.m.) samt Husqvarna Technical hjälm.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

T Landström  
#471913
Sandström87 skrev:Landström är husqvarnas röjkläder hållbara. Köper gärna riktiga grejer bara man vet att dom håller.


Har inte hunnit använda dom så mycket...men det beror nog på vad man kör för röjning...

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

bgl  
#471914 En detalj, på överkroppen använder jag HellyHansens varselplagg som heter Esbjerg polozip. Insidan är gjord av polypropylen som är långt bättre för fukttransport och ventilation än vanliga varselplagg av polyester.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Skogen i boden  
#471926
JensSkoog skrev:Waipoua sågskyddskängor från Juna, kr. 1499 ska vara riktigt bra och prisvärda.
Ska prova dom när mina Stihlkängor tar kvällen. Dom är rent för dyra :mrgreen:

Hade såna och krokarna till störningen släpper. Mailat deras kundtjänst utan svar på 3 veckor

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471966 Gammal klassisk skogmablus, stihl comfort byxor och stihl kängor som inköptes i vintras. Under varierande allt efter temperaturen

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Chuck Norris  
#471995 Vintertid enbart brynja och boxerkalsonger. På sommaren tar jag av brynjan.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

traktorz  
#472012 Vi kör med Oregon sågskyddskläder, WAIPOUA &YUKON. Waipopua byxorna är Kevlar-förstärkta. Yukon är smidigare och lättare. Bägge har ett fenomenalt tyg, smutsavvisande och smidigt i stretch. Peltors hjälm är ventilerande, nödvändigt vid sommarens gräsröjningar. På fötterna, sommar som vinter, Husqvarnas kängor med Jalas läst. En alldeles utmärkt känga med bra stadga till vrist, med bra klimatkomfort sommar som vinter, samt mycket tåliga, givet att de får torka emellan användningstillfällena.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

Sandström87  
#472097 Är det husqvarnas skinn känga du menar med jalas läst. Håller huggarkängor för yrkesmässig användning eller få man räkna med att köpa några par per år?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för arbetskläder i skogen

traktorz  
#472124 Ja, det är dessa.
traktorz - Tips på bra huggarkängor

Som med alla skor/kängor, behöver du åtminstone nåt par att byta med, medan ena paret är på tork. Skotork är en ytterligare komfortpryl att rekommendera.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).