Avdrag skogskläder?

Skogma
 Svara  22 inlägg  3629 visningar  7 följer

Re: Avdrag skogskläder?

JohannesG skrev:Skogsblusen måste ju gå att dra av. Det är också ett sorts skydd! Är ju varselkläder, som gör att du syns bättre och minskar risken för olyckor och vid en eventuell olycka vid ensamarbete i skogen är du mycket lättare att hitta. Så nog anser jag att den ska räknas som skyddskläder allt.

Nästan alla kläder, även icke arbetskläder går att dra av, ja jag tor nästan det är lättare med finskjortan. Bara knyta fast mellan två traktorer och dra... :wink: :lol:

Det här var låååångt innan varselklädernas intåg i skogen.. :wink:

Föryngring
Användarvisningsbild

anersimyra skrev:
JohannesG skrev:Skogsblusen måste ju gå att dra av. Det är också ett sorts skydd! Är ju varselkläder, som gör att du syns bättre och minskar risken för olyckor och vid en eventuell olycka vid ensamarbete i skogen är du mycket lättare att hitta. Så nog anser jag att den ska räknas som skyddskläder allt.

Nästan alla kläder, även icke arbetskläder går att dra av, ja jag tor nästan det är lättare med finskjortan. Bara knyta fast mellan två traktorer och dra... :wink: :lol:

Det här var låååångt innan varselklädernas intåg i skogen.. :wink:

Jaha, då blir det ju lite annorlunda. Men anser ändå att du borde fått göra avdrag.

#463775 Jag talade med min revisor i dag angående avdrag för arbetskläder. Kläder inköpta på t.e.x Grolls, Swedol, m.f.l går igenom utan problem, för säkerhets skull kan man gärna trycka upp en liten logga på dem. Vad hon däremot konsekvent nekar till att godkänna är kostymer och andra " finplagg.".. :grin:

#463776 För tydlighetens skull: vad revisorn säger är inte på något sätt kopplat till rätt eller fel beträffande lagen. Vissa revisorer kan, trots sin utbildning, ibland vara ute på villovägar. Detsamma gäller för Skatteverkets information (även om den nästan alltid är rätt). Ingen lag = ingen skatt.

Och jag säger det trots att jag tagit alla kurser för att kunna bli revisor.

#463779 Yrka avdrag kan alla göra och på så stor summa man har samvete till, oftast för att inte säga alltid går avdragen igenom. Dock gäller det att ha svart på vitt om du får någon revision och då ska det oftast eller alltid stå SKYDDSKLÄDER på kvittot.
Har under mina 45 år som enskild näringsidkare ännu inte fått någon revision = risken finns, men är inte stor.

Användarvisningsbild

#467385 att det ska stå skyddskläder måste väl vara på föremål som inte är tydliga som skyddskläder? ifall jag köper 3 par arbetshandskar så kan jag väl inte behöva kvitto där det står "skyddskläder" ?

Någon som vet om en termos kan vara avdragsgill?

Tack
:)

#467423 Du/ni kan tänka så här:
Antag att du äger en firma/rörelse, har någon/några anställda. Det du inhandlar för deras behov att sköta deras åligganden/arbetsuppgifter du delger dem är självklart avdragsgillt. Exakt samma prylar är avdragsgilla för dig i din enskilda firma även om du inhandlar det åt dig själv.
Köper du kalsonger till din/dina anställda? termos? skjortor?, - svårare är det egentligen inte :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
RUT-avdrag av Nonkan - mån 04 jan 2016, 12:46
i Trädfällning (arborist)
4 svar
1897 läst
av anersimyra     
mån 04 jan 2016, 17:15
Avdrag för el av Dagu - tis 08 mar 2016, 16:09
i Öppna kategorin
8 svar
2513 läst