Arbetskläder för skogen

Avdrag skogskläder?

32 inlägg 15068 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

anersimyra  
#463641
JohannesG skrev:Skogsblusen måste ju gå att dra av. Det är också ett sorts skydd! Är ju varselkläder, som gör att du syns bättre och minskar risken för olyckor och vid en eventuell olycka vid ensamarbete i skogen är du mycket lättare att hitta. Så nog anser jag att den ska räknas som skyddskläder allt.

Nästan alla kläder, även icke arbetskläder går att dra av, ja jag tor nästan det är lättare med finskjortan. Bara knyta fast mellan två traktorer och dra... :wink: :lol:

Det här var låååångt innan varselklädernas intåg i skogen.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

JohannesG  
#463644
anersimyra skrev:
JohannesG skrev:Skogsblusen måste ju gå att dra av. Det är också ett sorts skydd! Är ju varselkläder, som gör att du syns bättre och minskar risken för olyckor och vid en eventuell olycka vid ensamarbete i skogen är du mycket lättare att hitta. Så nog anser jag att den ska räknas som skyddskläder allt.

Nästan alla kläder, även icke arbetskläder går att dra av, ja jag tor nästan det är lättare med finskjortan. Bara knyta fast mellan två traktorer och dra... :wink: :lol:

Det här var låååångt innan varselklädernas intåg i skogen.. :wink:

Jaha, då blir det ju lite annorlunda. Men anser ändå att du borde fått göra avdrag.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

anersimyra  
#463775 Jag talade med min revisor i dag angående avdrag för arbetskläder. Kläder inköpta på t.e.x Grolls, Swedol, m.f.l går igenom utan problem, för säkerhets skull kan man gärna trycka upp en liten logga på dem. Vad hon däremot konsekvent nekar till att godkänna är kostymer och andra " finplagg.".. :grin:

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

Berkshire  
#463776 För tydlighetens skull: vad revisorn säger är inte på något sätt kopplat till rätt eller fel beträffande lagen. Vissa revisorer kan, trots sin utbildning, ibland vara ute på villovägar. Detsamma gäller för Skatteverkets information (även om den nästan alltid är rätt). Ingen lag = ingen skatt.

Och jag säger det trots att jag tagit alla kurser för att kunna bli revisor.

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

jannee  
#463779 Yrka avdrag kan alla göra och på så stor summa man har samvete till, oftast för att inte säga alltid går avdragen igenom. Dock gäller det att ha svart på vitt om du får någon revision och då ska det oftast eller alltid stå SKYDDSKLÄDER på kvittot.
Har under mina 45 år som enskild näringsidkare ännu inte fått någon revision = risken finns, men är inte stor.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

stattham  
#467385 att det ska stå skyddskläder måste väl vara på föremål som inte är tydliga som skyddskläder? ifall jag köper 3 par arbetshandskar så kan jag väl inte behöva kvitto där det står "skyddskläder" ?

Någon som vet om en termos kan vara avdragsgill?

Tack
:)

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

jannee  
#467423 Du/ni kan tänka så här:
Antag att du äger en firma/rörelse, har någon/några anställda. Det du inhandlar för deras behov att sköta deras åligganden/arbetsuppgifter du delger dem är självklart avdragsgillt. Exakt samma prylar är avdragsgilla för dig i din enskilda firma även om du inhandlar det åt dig själv.
Köper du kalsonger till din/dina anställda? termos? skjortor?, - svårare är det egentligen inte :grin:

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Skog10  
#676993 Hur gör ni med kängor typ vandrarkängor och liknande utan skyddshätta? Får ni igenom det som avdrag? Som läget är nu så nöter man på sina kängor som är inköpta för andra ändamål.

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#677000 Jag har löst det genom att vandra i huggarkängorna. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

JohannesG  
#677007
Mangan skrev:Jag har löst det genom att vandra i huggarkängorna. 🌲

Samma här. Brukar arbetsskorna även till vandring. Spiktrampskydd och tåhätta bidrar till en stabil sko. 😉

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

svampbob  
#677019 Det känns som dagens I-lands problem. I höst när jag var ute och röjde så passade jag på några gånger och plockade svamp och bär. Ska jag då betala förmånsskatt för att ha använt firmans kläder för privata ärenden.
Jag går runt på fyra par kängor varav ett par där momsen är avdragen.

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

hfab  
#677022
svampbob skrev:Det känns som dagens I-lands problem. I höst när jag var ute och röjde så passade jag på några gånger och plockade svamp och bär. Ska jag då betala förmånsskatt för att ha använt firmans kläder för privata ärenden.
Jag går runt på fyra par kängor varav ett par där momsen är avdragen.

Klart att du ska förmånsbeskattas!
Det vet ju alla att det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på.
Det är alla avdrag som gör folk så rika... 😎

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Ove Lindberg  
#677023 Jag har alltid ombyte med mig

Avatar Fallback

Re: Avdrag skogskläder?

hfab  
#677024
Ove Lindberg skrev:Jag har alltid ombyte med mig

Bra där!

Användarvisningsbild

Re: Avdrag skogskläder?

Skog10  
#677322 Grejen är den att staten gör allt för att dra in så mycket skatt som möjligt och lägga på allehanda nya avgifter. Då de anstränger sig så mycket som möjligt åt det hållet så är det inte mer än rätt att man anstränger sig åt det andra hållet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).