Bästa hjälmen (hörselskydd)

Skogma
 Svara  20 inlägg  4992 visningar  9 följer

Re: Bästa hjälmen (hörselskydd)

jörgent skrev:Passar även visirfästet?

Jag kan inte garantera något, men visir och kåpor från en äldre hva sitter på min Peltorhjälm. Passar inte 100, men grejerna sitter kvar. Största problemet är att ena kåpan vill lossna när jag vill fälla ut den, men det har inget med hva-peltor grejen att göra.

Föryngring

Carlfritidshuggare skrev:
Hema skrev:En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.

Kan man eftermontera skyddsglasögonen i Stihl-/Peltor-/3M-hjälmen? Såg att Skogma säljer lösa och ibland skulle jag vilja ha mer skydd än visiret. Är snudd på världsmästare att få något i ögonen.

Ja det borde gå, men ta med dig hjälmen till butiken o testa vetja. De kostar ju inte så mycket, så det är värt att testa. Också bra på att få skräp i ögonen. Dock är de inte helt fria från nackdelar. De kan imma igen om man sätter dem för nära och svettas mycket. Men trots detta vill jag inte vara utan.

Glasögonen fästes i "pannbandsspännet" tror peltors är något smalare än HVAs, lite osäker. Tråkigt att HVA inte ens har det på sin bättre hjälm.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:
Carlfritidshuggare skrev:
Hema skrev:En annan fördel med Peltor/M3-hjälmen är att man har de infällbara (upp/ned-fällbara) skyddsglasögonen.

Kan man eftermontera skyddsglasögonen i Stihl-/Peltor-/3M-hjälmen? Såg att Skogma säljer lösa och ibland skulle jag vilja ha mer skydd än visiret. Är snudd på världsmästare att få något i ögonen.

Ja det borde gå, men ta med dig hjälmen till butiken o testa vetja. De kostar ju inte så mycket, så det är värt att testa. Också bra på att få skräp i ögonen. Dock är de inte helt fria från nackdelar. De kan imma igen om man sätter dem för nära och svettas mycket. Men trots detta vill jag inte vara utan.

Glasögonen fästes i "pannbandsspännet" tror peltors är något smalare än HVAs, lite osäker. Tråkigt att HVA inte ens har det på sin bättre hjälm.

Ja dom går att eftermontera! har jag gjort några ggr, men tagit bort dom lika många ggr! bättre att köpa vanliga skyddsglasögon o klipp av "skacklarna" så dom inte hindrar hörselskydden! betydligt bättre enligt mig! ;;)

#379111 Tack. Jag ska testa. Just att det går att fälla upp dem vore toppen. Det är främst när jag gör riktskäret som det kommer in något. Tror att det studsar in under visiret så jag står väl inte optimalt.

Huggarn; när jag kör röjsåg har jag alltid brillor under visiret. Då kör jag med öronplugg eftersom det inte sluter tätt. Alltid är det något;)

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379115 det går att få det att sluta tätt om man väljer rätt glasögon! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Är den här hjälmen och hörselskydden bra? av Mowi - ons 09 dec 2009, 17:47
i Motorsåg och handhållet

12
18 svar
6283 läst
av Slurfi     
tis 15 dec 2009, 19:08
CE-märkning i hjälmen av selsmoran - mån 22 mar 2010, 18:16
i Arbetskläder för skogen

12
15 svar
14793 läst
av Ulf     
ons 24 mar 2010, 20:46
Hur förvarar ni hjälmen så att visiret inte skadas? av molnia - mån 26 okt 2015, 15:11
11 svar
2688 läst
av JensSkoog     
mån 26 okt 2015, 23:00
Hörselskydd med bluetooth av Lågbonitet - sön 14 sep 2014, 07:19
12 svar
9102 läst
av svampbob     
sön 28 sep 2014, 17:37
Huggarhjälm med buletooth hörselskydd. av Tomas88 - tor 03 aug 2017, 14:05