Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Skogma
 Svara  37 inlägg  8099 visningar  10 följer
Användarvisningsbild

Re: Bärutrustning, slippa bära motorsågen i händerna

Göt skrev:
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P

Ett ok var inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan behövde inte alls vara obekvämt var vanligt när man bar vatten åt djuren :ugeek:

ja det var vanligt förr, men jag menade att brytjärnet inte var gjort att använda som ok, så den är ganska obekväm mot axlarna.. :smile:

Föryngring
Användarvisningsbild

#352723 kanske en produktveckling av brytjänet-> ok

mikael_s skrev:Tja, en begagnad ryggsäck fås ju för 100-500:- så över 1000-1500:- börjar kännas tveksamt.

Idag använder jag just en ryggsäck till såg, bälte, hjälm och lite annat småkrafs. Kombidunken i en korg bak på cykeln. Funkar fint men har ofta tänkt snickra ihop ett mer skräddarsytt system av en gammal ramryggsäck. Såghållare på cykeln funkar såklart bra också men har man långt att gå efter man ställt cykeln kan det vara gott att ha sågen på ryggen.

Att cykla med vanlig röjsåg är bökigt men går ok om man har den hängandes i selen och röret fram på styret. Kedjeröjsågen däremot är fin att cykla med :)

PS Ett option kunde vara airbags som i en lavinryggsäck. För oss som använder uråldriga transportmedel:

Jo, känner ungefär samma om priset. De tillgängliga alternativen idag verkar vara dyrare. Problemet är att mer skräddarsytt är ofta synonymt med högre pris :sad:
Tack för den fina bilden!

molnia skrev:
Göt skrev:
molnia skrev:någon gång har jag tagit ett långt brytjärn jag hade med mig och använde det som ett ok på axlarna. Motorsågen ute på ena änden och sågdunken eller verktygslådan på den andra änden. inte jättebekvämt men den är ju inte gjord för det heller. :P

Ett ok var inte helt ovanligt i Sverige för 50 år sedan behövde inte alls vara obekvämt var vanligt när man bar vatten åt djuren :ugeek:

ja det var vanligt förr, men jag menade att brytjärnet inte var gjort att använda som ok, så den är ganska obekväm mot axlarna.. :smile:

Göt skrev:kanske en produktveckling av brytjänet-> ok

Något mjukt emellan brytjärnet och axlarna kanske.

TS
Användarvisningsbild

#352883 snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

#352915 Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Göt skrev:snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

Jo, det kanske är tvunget med ett krokigt.

mullhytting skrev:Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Tack för tipset, men det verkar som att den inte säljs längre, någon som vet :?:

TS
Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
550 skrev:
Göt skrev:snarare ett krokigt brytjärn . Oken som vi hade i alla fall var någotsånär anatomiskt utformade så att man bar med båda axlarna och hade en krok förbi nacken. Till skillnad från dom ok som man ser på kinesiska filmer där de bär med en axel :mrgreen:

Jo, det kanske är tvunget med ett krokigt.

mullhytting skrev:Den gamla baggen-selen fungerar bra att sätta motorsågen i.

Tack för tipset, men det verkar som att den inte säljs längre, någon som vet :?:

Du får väl kolla med Baggen själv, om de har kvar något i lager http://www.baggen.se/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Bärutrustning plantering av rulle - tis 15 apr 2014, 16:27
i Föryngring
4 svar
2507 läst
av David S     
ons 16 apr 2014, 18:15
Diametermätning på motorsågen av Fredrik Reuter - mån 02 feb 2015, 00:19
i Motorsåg och handhållet
13 svar
2970 läst