Arbetskläder för skogen

Handskar som fryser fast

9 inlägg 5726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handskar som fryser fast

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314691 Mina skinnhandskar från Biltema fryser fast vid metall. Det är några minsugraderoch jag arbetar med nersnöat virke och vinschar. Handskarna blir fuktiga, och fryser direkt fast på metall (vajer, kätting, traktorn).

Använder istället mina nitrilhandskar, de fastnar i alla fall inte.

Jag kan ju inte vara ensam om detta fenomen, hur gör ni? Vad finns det för handskar att välja på annars?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Handskar som fryser fast

Vardon  
#314700 Många.... Sen lägger jag dem ovanpå fläktutblåset i traktorn på tork och har jag tur räcker de, men jag kan nog ha 10 par med mig ut. Fördel om de är lika så en trasig högerhandske blir en reserv vänster osv.

Användarvisningsbild

Re: Handskar som fryser fast

anersimyra  
#314739 Det finns hanskar vilka jag kallar " Pigghandskar." Materialet är likt tackpapp, de finns i både femfingers och tummodell. De har ett lätt borttagbart foder. Jag använder dem främst vid sjöentreprenader då de dels är vattentäta, dels ger " Piggarna " ett riktigt supergrepp på alla typer av linor, kätting och vajer. Jag tror de heter Nokian eller något liknande.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Handskar som fryser fast

axwell  
#314742
anersimyra skrev:Det finns hanskar vilka jag kallar " Pigghandskar." Materialet är likt tackpapp, de finns i både femfingers och tummodell. De har ett lätt borttagbart foder. Jag använder dem främst vid sjöentreprenader då de dels är vattentäta, dels ger " Piggarna " ett riktigt supergrepp på alla typer av linor, kätting och vajer. Jag tror de heter Nokian eller något liknande.. :smile:


Menar du dom stora knottriga tumhandskarna, orangea för sommar och svarta för vinter? Vintermodellen tror jag heter "Eskimå"med innerhandske i ett varmt mrtl.?.


Mangan skrev:av Mangan » Igår, 22:05
Mina skinnhandskar från Biltema fryser fast vid metall. Det är några minsugraderoch jag arbetar med nersnöat virke och vinschar. Handskarna blir fuktiga, och fryser direkt fast på metall (vajer, kätting, traktorn).

Använder istället mina nitrilhandskar, de fastnar i alla fall inte.

Jag kan ju inte vara ensam om detta fenomen, hur gör ni? Vad finns det för handskar att välja på annars?


Tänker du på dom blå-vita som Anders tipsade om?
Idag låg temperaturen på runt -8, mycket jobb med virke och såg som vill gömma sig i snön.
Visst hände det att det klibbade lite men inte ingenting frös fast, behövde inte byta handskar under dom 4 timmar jag var ute.
Mot slutet var dom lite fuktiga, inte våta.

Börjar nu alltmer tro på rapsbehandlingen dom fick före första användandet, kommer nu att upprepa den proceduren med 4-5 omgångars ingnidning :-BD

Användarvisningsbild

Re: Handskar som fryser fast

anersimyra  
#314751
axwell skrev:
anersimyra skrev:Det finns hanskar vilka jag kallar " Pigghandskar." Materialet är likt tackpapp, de finns i både femfingers och tummodell. De har ett lätt borttagbart foder. Jag använder dem främst vid sjöentreprenader då de dels är vattentäta, dels ger " Piggarna " ett riktigt supergrepp på alla typer av linor, kätting och vajer. Jag tror de heter Nokian eller något liknande.. :smile:


Menar du dom stora knottriga tumhandskarna, orangea för sommar och svarta för vinter? Vintermodellen tror jag heter "Eskimå"med innerhandske i ett varmt mrtl.?.


Mangan skrev:av Mangan » Igår, 22:05
Mina skinnhandskar från Biltema fryser fast vid metall. Det är några minsugraderoch jag arbetar med nersnöat virke och vinschar. Handskarna blir fuktiga, och fryser direkt fast på metall (vajer, kätting, traktorn).

Använder istället mina nitrilhandskar, de fastnar i alla fall inte.

Jag kan ju inte vara ensam om detta fenomen, hur gör ni? Vad finns det för handskar att välja på annars?


Tänker du på dom blå-vita som Anders tipsade om?
Idag låg temperaturen på runt -8, mycket jobb med virke och såg som vill gömma sig i snön.
Visst hände det att det klibbade lite men inte ingenting frös fast, behövde inte byta handskar under dom 4 timmar jag var ute.
Mot slutet var dom lite fuktiga, inte våta.

Börjar nu alltmer tro på rapsbehandlingen dom fick före första användandet, kommer nu att upprepa den proceduren med 4-5 omgångars ingnidning :-BD
Jag har bara sett svarta varianter.. :o

Användarvisningsbild

Re: Handskar som fryser fast

anersimyra  
#314752
pigghandske.jpg
De heter Nokian Eskimo, här är tumvarianten.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Handskar som fryser fast

axwell  
#314850 Just dom, jag har dessvärre bara 1/2 par av vintermodellen, undanlagd på okänt ställe 😡

Avatar Fallback

Re: Handskar som fryser fast

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314977
Tänker du på dom blå-vita som Anders tipsade om?
Idag låg temperaturen på runt -8, mycket jobb med virke och såg som vill gömma sig i snön.
Visst hände det att det klibbade lite men inte ingenting frös fast, behövde inte byta handskar under dom 4 timmar jag var ute.
Mot slutet var dom lite fuktiga, inte våta.

Börjar nu alltmer tro på rapsbehandlingen dom fick före första användandet, kommer nu att upprepa den proceduren med 4-5 omgångars ingnidning :-BD


Prövade med rapsolja på redan blöta handskar, hjälpte i fem minuter.

Är det så kallt som -8 kanske det är torrare, så handskarna inte blir så blöta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Handskar som fryser fast

Träben  
#327717 Jag köpte för några år sedan ett par handskar i skeppshandel. De ser ut som gummihandskar på steroider ungefär. Tror att yrkesfiskarna kör med sådana. Kanske kan funka till vissa grejer även i skogen. Har dock inte testat själv än.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).