Arbetskläder för skogen

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

163 inlägg 95543 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#313685
mghg skrev:Min fråga handlade enbart om sågskyddsbyxor från Engelbert Strauss har ET-märke eller ej. Inget annat. Självklart står det var och en fritt att köpa vad man vill.


Javisst, ber om ursäkt för att jag lät brysk. Har denna märkning någon betydelse, alltså finns det lagkrav förknippat med det? Hittar ingenting när jag googlar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

mghg  
#313686 Ursäkten godtagen. Håller med om att det kan vara svårt att hitta information om EuroTest.

EuroTest (ET) är en frivillig stickprovskontroll och innebär att slumpvist utvalda prover från en tillverkare återinspekteras regelbundet av ett ackrediterat provningsinstitut, t.ex. Statens Maskinprovningar (SMP).

SMP har mer information: http://www.smp.nu/sv/Certification/Euro ... fault.html

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313689 Tydligen SMP som har ensamrätt i Skandinavien. Låter som ett sett att tjäna pengar, likt TCO-märkningen. Ser inte direkt nyttan, mer än som marknadsföring.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

oxen1  
#313986
Mangan skrev:Har de schyssta kängor också?

Om, det är det bästa man kan ha. Det är ELTEN tysk kvalité.
Stihl sålde dom innan dom bytte leverantör. Lovar det bästa som hänt inom huggar kängor.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

mghg  
#314413 Jag köpte ett par Stihl Comfort-kängor hösten 2007, jag använder dessa kängor fortfarande och är mycket nöjd. På undersidan sulan och inne i kängan står det "ELTEN".

oxen1: Är det denna typ av känga som Engelbert Strauss säljer? Har du jämfört med Husqvarna Technical 24?

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

oxen1  
#315167 Det går inte jämföra. Husqvarna är som slalom pjäxor. Det ska vara dom svarta med goretex (sumpatex)

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

quaker  
#317932 Till er som beställt, hur upplever , gjorde ni med storlekarna ? Skulle ni valt en storlek större , mindre idag ?

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317982 Jag har endast köpt fleecejacka, underkläder och deras T-shirt i Merinoull. Tycker det verkar som normalstora storlekar. Bra kvalitet på mina kläderna.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#317986
quaker skrev:Till er som beställt, hur upplever , gjorde ni med storlekarna ? Skulle ni valt en storlek större , mindre idag ?
Huggarkläderna är åt det stora hållet, inga Asiatiska storlekar alltså.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Boppen  
#318103 Hej,

jag körde storlek 50 på sågskyddsbyxor och det tyckte jag var helt ok storlek. Jag är runt 179 lång och brukar ha storlek 50 (eller 31"-32" beroende på modell när det är jeans).
Jag skulle inte tagit någon annan storlek.

/Boppen

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#318161 Jag köpte 46:or (som jag brukar ha på skogsbyxor) och de sitter kanon. Tog jacka i Medium och upplever den något stor, men det är nog snarare bäraren som är för smal om axlarna... :smile: På vinters spelar det ju ingen roll då man ändå kör med ett par lager under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

svampbob  
#339953 Hej jag har funderat lite på att förstärka skogsgarderoben med lite kläder från E S. Är det någon som har använt deras kläder någon längre period och kan uttala sig om kvalitén.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

80-90  
#339955
svampbob skrev:Hej jag har funderat lite på att förstärka skogsgarderoben med lite kläder från E S. Är det någon som har använt deras kläder någon längre period och kan uttala sig om kvalitén.

jag har använt huggarbyxorna hela vintern å en hel del nu i sommar ,då jag tagit reda på vindfall .. byxorna är bra men något varma nu på sommaren .. men det spelar nog ingen roll vilken typ av byxor man har på sommaren .. det blir väldigt varmt ändå ..så jag e väldigt nöjd

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#339957 Jag har använt mina byxor av och till i närmare ett år, och instämmer med 80-90 i att de är något varmare/tyngre än andra. Däremot finns inga tecken på förslitningsskador i sömmar eller så, verkar vara bra kvalité helt enkelt. Blusen deras är också bra men blir skitig snabbt, verkar inte gå bort så bra vid tvätt heller. Har även köpt lite olika varselkläder (pga nya lagen) och de är jag kanonnöjd med, har långärmad t-shirt, en väst och en tjockare fleece.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#339969 Jag har använt både brallor och blus sen förra hösten, kvalitén är som sagt av det bättre slaget. Nu i värsta värmen kör jag dock Oregon Waipua brallor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).