Arbetskläder för skogen

Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

163 inlägg 95537 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

T Landström  
#290851 Nu är iaf mina Hva kläderna tillverkade i Portugal enligt lappen i ryggen... ;)

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

åberg  
#290896
åberg skrev:
erm skrev:Även husqvarna har 40 grders tvätt...

Har för mig att det står 60 i mina Jonseredbyxor. Får kolla vid tillfälle.

Jo, det var 60 grader. Men det är kanske skillnad mellan gamla, tjocka, tunga byxor och nya stretchiga?

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#291949 Har beställt huggarbyxa och jacka nu, återkommer med utvärdering när jag fått o provat grejerna. Byxorna ska vara helt i stretch med ventilation bakom benen. Jackan har inte varsel enligt EN471 men den verkar vara bra nog lysande i gult och med reflexdetaljer på. Totalt kostar byxa o jacka 1700:- plus moms så om de funkar bra är det ju prisvärt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#292171 Nu har jag hämtat ut och provat kläderna och jag blev positivt överraskad! Kvalitetsmässigt känns de som vilka dyrare fabrikat som helst, ska bli intressant o prova dem i arbete också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#292204
Peteflamingstar skrev:Nu har jag hämtat ut och provat kläderna och jag blev positivt överraskad! Kvalitetsmässigt känns de som vilka dyrare fabrikat som helst, ska bli intressant o prova dem i arbete också.

Tackar för info, ska genast beställa.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292788
Mikael skrev:Jag blev lite fundersam när de vill ha personnummer för att skicka en katalog så jag avvaktar nog. :sad:

Ställ en fråga till dom om det och se om dom uppfyller datainspektionens krav på data lagring .Jag är ganska tveksam att dom gör det !
Man kan prova med att utelämna dom sista 4 kontroll siffrorna som vi har i vårat person nummer .

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#292793 Man behöver inte uppge personnummer om man struntar i att skapa konto hos dem, det går att beställa ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293261
Peteflamingstar skrev:Man behöver inte uppge personnummer om man struntar i att skapa konto hos dem, det går att beställa ändå.

är man företagare så behövs det inte men som privatperson så vill dom ha det det verkar vara ett jävla skitföretag erller så är dom maniska då dom skall göra kreditkontroll på personer som handlar med kort eller paypal.
Tror att Datainspektionen skall ta en titt på vad dom håller på med .

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#293347 Eller så är de vana med annat förfaringssätt från Tyskland som de kommer från. Min (om än ringa) erfarenhet är bara positiv. Snabb leverans, bra produkter och de skickade med lite reklamprylar utan extra kostnad. Man kan ju alltid slå en signal eller skicka ett mail och fråga varför de behöver personnummer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293411
Peteflamingstar skrev:Eller så är de vana med annat förfaringssätt från Tyskland som de kommer från. Min (om än ringa) erfarenhet är bara positiv. Snabb leverans, bra produkter och de skickade med lite reklamprylar utan extra kostnad. Man kan ju alltid slå en signal eller skicka ett mail och fråga varför de behöver personnummer.

Ett utdrag ur min mail i mellan dom och mig



varför behövs det ett person nummer för att handla vid er hur lagras
personnumret .
Personnumret lagras endast på din kundbild och används inte i något annat syfte än att kontrollera att kunden kan betala. Vi gör alltid en kreditupplysning på nya kunder och för att kontrollera att det är rätt person så att det inte handlar om något bedrägeri.

Om jag handlar med kort eller paypal varför skall ni fort farande ha
personnummer .
Oavsett om det är med kort eller paypal och detta görs för både vår säkerhet och för kundens säkerhet.

Var någonstans lagras personnumret.

Personnumret lagras i vår databas på endast din kundbild.

Med vänlig hälsning
Dan Nilsson
engelbert strauss

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

Peteflamingstar  
#293479 Ok, ja jag måste hålla med dig om att de inte verkar kunna uppge nåt vettigt skäl. Strunta i o handla av dem, eller be firman du jobbar åt eller nån kompis med firma att handla istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#293482 Handlar man med kontokort eller via paypal ska de enbart skita i viket personnummer kunden har. Säkerheten de talar om är rimligen en affär mellan kunden och dennes bank.. :x

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293578
Peteflamingstar skrev:Ok, ja jag måste hålla med dig om att de inte verkar kunna uppge nåt vettigt skäl. Strunta i o handla av dem, eller be firman du jobbar åt eller nån kompis med firma att handla istället.

Har anmält dom till Datainspektionen för hela deras upplägg verkar ganska snurrigt .
Det är bara att se att dom använder ett tyskt kredit institut för att kolla om man är kredit värdig.
Sen om man ser på hur ett personnummer ser ut i andra länder så har dom inte dom 4 sista siffrorna det vill dom ha men beställer man i från deras tyska sida så behövs det helt plötsligt inte.
Vem begär personnummer vid en katalog beställning inga andra vad jag känner till.
Så bojkotta dom om ni vill vara rädda om era personnummer för dom som handlar privat.

Avatar Fallback

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293857
knaggen skrev:
Peteflamingstar skrev:Ok, ja jag måste hålla med dig om att de inte verkar kunna uppge nåt vettigt skäl. Strunta i o handla av dem, eller be firman du jobbar åt eller nån kompis med firma att handla istället.

Har anmält dom till Datainspektionen för hela deras upplägg verkar ganska snurrigt .
Det är bara att se att dom använder ett tyskt kredit institut för att kolla om man är kredit värdig.
Sen om man ser på hur ett personnummer ser ut i andra länder så har dom inte dom 4 sista siffrorna det vill dom ha men beställer man i från deras tyska sida så behövs det helt plötsligt inte.
Vem begär personnummer vid en katalog beställning inga andra vad jag känner till.
Så bojkotta dom om ni vill vara rädda om era personnummer för dom som handlar privat.

citerar mig själv så ni får läsa svaret i från Datainspektionen


Hej,

Det råder fritt flöde av personuppgifter mellan Sverige och andra EU-länder. Det behövs således inga tillstånd eller liknande när personuppgifter överförs från Sverige till tyskland eller tvärtom. Sedan måste naturligtvis den personuppgiftsansvarige följa övriga regler i sitt lands personuppgiftslagstiftning när sådana uppgifter väl har inhämtas från annat land.

Tyska kreditupplysningsföretag ska följa tysk lag. Tyska kreditupplysningsföretag har inte tillgång till svenska kreditupplysningsregister. Det ska således inte gå att hämta in en personupplysning om en svensk som saknar anknytning till Tyskland från ett tyskt kreditupplysningsföretag.

Användarvisningsbild

Re: Ny klädfärsäljare - Engelbert Strauss

anersimyra  
#297264
Peteflamingstar skrev:Har beställt huggarbyxa och jacka nu, återkommer med utvärdering när jag fått o provat grejerna. Byxorna ska vara helt i stretch med ventilation bakom benen. Jackan har inte varsel enligt EN471 men den verkar vara bra nog lysande i gult och med reflexdetaljer på. Totalt kostar byxa o jacka 1700:- plus moms så om de funkar bra är det ju prisvärt.
Själv slog jag till på två uppsättningar, den kornblå och den gula.. :smile: Jag pratade med dem angående EN 471 klassning, de skulle vidarebefordra infon till koncernledningen och höra av sig.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).