Arbetskläder för skogen

Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

32 inlägg 27904 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#276053 Syftet med EN 471 är väl bra men kanske inte fullt genomtänkt. Är detta som något som arbetarstyrelsen själv tänkt ut eller har yrkesfolk eller deras organisationer varit någon form av remissinstans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276057 Med tanke på med vilken snabbhet beslutet om EN 471 genomfördes, så får man nog utgå att det är arbetsskyddsstyrelsens eget påhitt. Tillverkarna av sågskyddskläderna togs ju onekligen på sängen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

anersimyra  
#276058 Själva reflexen är väl inget krav, det är färgen på själva plagget som ska uppfylla kravet mig veterligen. :?:

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

T Landström  
#276059
anersimyra skrev:Själva reflexen är väl inget krav, det är färgen på själva plagget som ska uppfylla kravet mig veterligen. :?:



Ja...det är nog det som skiljer mellan de olika klasserna...men det ska vara en viss yta med reflexer oxå...

Sedan om jag spänner mitt bälte och det skulle dölja någon reflex så har jag reflexer på jackan som syns... ;)

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

totte  
#276077 Om någon inte har koll på diskussionen om varselkläder, ta en titt på den här evighetstråden: viewtopic.php?f=108&t=14768, så slipper vi kanske få alltihop ett varv till. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Homo abies  
#276099 Tack totte!

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

mghg  
#276586
cruisern skrev:Det finns ju EN 471 godkända jackor i olika kvaliteter och prisklasser. Hur står sig det fluorescerande materialet och reflexerna vid regelbunden tvätt? Är det så att man får det man betalar för?

Det står på tvättrådslappen hur många gånger man kan tvätta ett plagg utan att det förlorar specificerade egenskaper enligt standarden EN 471. En enklare väst kan t.ex. tåla 25 tvättar, ett mer påkostat plagg kanske tål betydligt fler.

Mitt råd är att läsa på tvättrådslappen innan man köper en jacka eller väst märkt EN 471. Olika leverantörer använder olika materiel och därmed varierar antalet tvättar som plagget skall tåla utan att förlora EN 471-egenskaperna.

P.S. I övrigt håller jag med Totte om att diskussionen om varselkläder i skogen bör föras i evighetstråden han hänvisar till.

Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Tosca  
#276591 Det största antalet tillåtna tvättar jag sett på en klassad jacka är 25 st.
Som en liten marknadsundersökning:

Är det någon som sett plagg med fler tillåtna tvättar än 25?

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

anersimyra  
#276609
Tosca skrev:Det största antalet tillåtna tvättar jag sett på en klassad jacka är 25 st.
Som en liten marknadsundersökning:

Är det någon som sett plagg med fler tillåtna tvättar än 25?
NEJ.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Robertberg  
#276619 På visa plagg måste även lappen där det står att plagget är godkänt enligt EN471 vara läsbar för att EN471 klassificering ska gälla.
Reflexväst använder jag :)

Avatar Fallback
Vimekaren  
#276648 a
Senast redigerad av Vimekaren sön 20 apr 2014, 19:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#276652 totte,
Du har rätt att jag borde inte tagit upp detta ämne igen. Jag följde evighetstråden inledningsvis men slutade tydligen att följa den för ca 1 ½ är sedan. Jag har nu läst igen hela tråden och är nu väl insatt i vad som gäller och vilken enighet och samförstånd det finns i ämnet !!!!!!!!!!

Tack dock för dom svar jag fått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

mghg  
#276799
Tosca skrev:Det största antalet tillåtna tvättar jag sett på en klassad jacka är 25 st.
Som en liten marknadsundersökning:

Är det någon som sett plagg med fler tillåtna tvättar än 25?


Husqvarna Technical EN 471 skogsjacka: max 50 tvättar enligt tvättrådslappen

Jonsered Skogsjacka EN 471: max 50 tvättar enligt tvättrådslappen

Stihl Värmeväst: inget maxantal angivet på tvättrådslappen, mitt antagande är max 25

Throw-Saw Agnes värmeväst: max 25 tvättar enligt tvättrådslappen

Jag tycker det vore intressant att få veta vad vilka maxantal som anges för Stihl ForestWear CLASSIC EN 471 skogsjacka, Stihl X-FIT jacka EN 471, Pfanner varseljacka, EIA varseljacka och HH varseljacka. Men jag hittade inte dessa plagg hos återförsäljarna i min närhet. Fiordland- och Yukon-jackorna från Oregon har beteckningen HI-VIS (fr.o.m. september 2013) i katalogen, men det står inget om EN 471.

P.S. Min favorit är Agnes värmeväst, bra rörlighet och god värme längs hela ryggen.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Jeep  
#276805 Jag tycker det är lite värdelöst med antal tvättar den tål eftersom jag inte tror att någon för loggbok över sin jacka med antal tvättar, kanske också hur smutsig den var samt tvättprogram och vilket tvättmedel som användes...:-)

Tror ingen slutar använda en jacka för att man tvättat ett visst antal ggr (inte jag i alla fall).
Det är ju inte så att jackan uppfyller EN471 vid 50 tvättar men inte vid 51 tvättar :???:

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

mghg  
#276813
Jeep skrev:Jag tycker det är lite värdelöst med antal tvättar den tål eftersom jag inte tror att någon för loggbok över sin jacka med antal tvättar [...]

EN 471 är en standard. På tvättrådsetiketten specificeras maximalt antal tvättar som reflekterande material klarar av i laboratorietest. Rimligen ger maxantalet tvättar en uppfattning om plaggets hållbarhet.

Huruvida man i praktiken räknar antal tvättar är en annan fråga som jag tycker bäst diskuteras i tråden viewtopic.php?f=108&t=14768

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).