Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 203161 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#318652
Vardon skrev:Hur är kängor i temperatur jämfört med stövlar. Jag skulle behöva så varma skor att en polarresenär svettas om fötterna...

Nån varmare eller kallare än nån annan?
Haix kängor har extra tjocka sulor för att kylan inte ska tränga igenom underifrån. Räddningdtjänsten använder en Haixkänga som kyler på sommaren, och värmer på vintern. Hur det funkar vet jag inte, kängan kostar drygt 4000:- kronor.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318698
mikael_s skrev:
Palms skrev:Eftersom det inte blev nåt med Oregonkängorna vilket var synd då jag tror de är riktigt bra så köpte jag Meindl Woodwalker istället.
Har aldrig klämt på Meindl tidigare men vet ju att de är bland det bästa man kan köpa och jag är då inte besviken, fy tusan vilken skön känga!
Grym passform för mina fötter iaf.

Jag trivs väldigt bra i mina Meindl vandrarkängor så jag är nyfiken på ett par Meindl huggarkängor. Men vi har tyvärr ingen lokal ÅF så det måste bli postorder. Känns sådär att köpa skor/kängor på postorder.

Eftersom du säger att du aldrig klämt på Meindl innan antar jag att du inte vet hur deras huggarkängor är i storlekarna i förhållande till deras vandrarkängor? Kan man köra på samma storlek som man har till vandrarkängorna? Kanske någon annan som vet?

Oregon Fiordland passade mig inte och kändes dessutom väldigt tunga.


Jag köpte mina från nätet och chansade lite, är ju egentligen helt fel att köpa oprovade skodon på postorder! Jag beställde från Nima och de hör ihop med Swedol och de finns i Gävle så jag tänkte att om kängorna inte passar så åker jag till Swedol och reder upp det därifrån. Chansningen gick hem och jag är nöjd med kängorna.
Vet inte hur de är i storlek jämfört med deras vandringskängor men jämfört med Husqvarnas känga så är de rätt lika, kanske lite kortare. För min del skulle jag haft en halvstorlek större för att få plats med dubbla sockar men det funkar nog sen när jag gått in dem, annars kör jag med bara en lite tjockare socka.
Meindls huggarkängor (iaf WoodWalker) är mycket lättare än Oregon Fjordland, och mindre styva.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

sågifer  
#323183 Sitter och funderar på antingen haix protector alpin, meindl timberking eller stihl advance gtx.
Någon som har testat haixen?
Timberkingen verkar lättast, men håller den sig torr?
Verkar ju vara lönlöst att hitta nåntans där man kan prova på alla tre.
Hur hala är sulorna?
Vill ha halkfritt om det så ska vara sula, broddar, dubbar och karlsons j*vla klister.

/sgf

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Qkeeper  
#324574 Jag har haft Husqvarnas/Jalas läderkängor i drygt 1,5år och de har vart bra i alla väder men får nog ändå avråda.. Första paret tog väl ca 2 månader så drog jag loss ett av "snörfästena" vid snörning och nu efter drygt 1,5 år så släpper sulan från skon vid hälen på en känga. Tycker nog kängor för 2500kr skall klara mer....

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

339  
#338227 http://m.husqvarna.com/se/skyddsutrustn ... lassic-20/

Någon som har erfarenhet av dessa kängor?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338334
339 skrev:http://m.husqvarna.com/se/skyddsutrustning-och-arbetsklader/skyddsutrustning/sagskyddskanga,-classic-20/

Någon som har erfarenhet av dessa kängor?


Jag köpte såna där och de sprack i sömmarna, fick ut nya säkert 3 gånger innan de sa att nu är de tillverkade i en annan fabrik och är av bättre kvalitet. De nya höll 3-4 veckor innan de sprack i sömmen...
Lägg på en 5-hundring och köp Meindl istället!
http://www.nimaab.se/se/art/meindl-woodwalker.php

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

339  
#338337 Hur upplever dina Meindl i storlekarna normal? Måste nog chansa och skicka efter i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

svampbob  
#338356 Är det fler än jag som använder kängorna även när sågen inte är med? Jag plockade lite hjortron igår och huggarkängorna var det självklara skovalet.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Jeep  
#338358
339 skrev:Hur upplever dina Meindl i storlekarna normal? Måste nog chansa och skicka efter i så fall.

Jag tycker Meindl ligger bra i storlek, jag ligger mellan 42-43 på skor och beställde Meindl i storlek 43 och då passar de perfekt med en tjockare strumpa i. GRYMMA Kängor :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#338365
svampbob skrev:Är det fler än jag som använder kängorna även när sågen inte är med? Jag plockade lite hjortron igår och huggarkängorna var det självklara skovalet.

Absolut :grin: Bästa jag har på föterna i skogen!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Krokmark  
#338368 Huggarkängorna är ju oslagbart stabila även om jag föredrar mina gamla Lundhags vid skogsvandring efter svamp, bär och vilt.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338377
Jeep skrev:
339 skrev:Hur upplever dina Meindl i storlekarna normal? Måste nog chansa och skicka efter i så fall.

Jag tycker Meindl ligger bra i storlek, jag ligger mellan 42-43 på skor och beställde Meindl i storlek 43 och då passar de perfekt med en tjockare strumpa i. GRYMMA Kängor :grin:


Jag tycker att Meindls huggarkängor och Meindls vandrarkängor skiljer sig något i storlekarna Vandringskängorna känns något större i storlekarna, vilket gör att jag fick gå upp en storlek på huggarkängorna för att få plats med tunna raggsockar. Tyvärr upptäckte jag det för sent, varför jag har två par Timberking i olika storlekar... Vad vandrarkängorna heter har jag dessvärre glömt av och de är väl 5-6 år vid detta laget.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

svampbob  
#341798 Dags för nya kängor. Jag tror att dom är tre år gamla så det är väl hyfsat.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tips på bra huggarkängor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#341808 Har du ingen skomakare i närheten?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Tips på bra huggarkängor

svampbob  
#341810 Funderar på att pröva det kanske låta honom fixa båda kängorna för samma söm är på väg upp på den andra kängan också.
Borde gå att hålla liv i dom ett år till.

Niking skrev:Har du ingen skomakare i närheten?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).