Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 202013 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

550  
#367485 Jag har använt Genzo i vinter, gått bra än så länge. Varma (10 minus var ok) och sköna för mina fötter. Glad över att ha hittat några som passar efter att ha provat i princip alla av Stihls modeller, några Hva/Jonsered och även någon från Oregon. Tyckte alla klämde/skavde någonstans förutom Genzo. Skor är något jag är tveksam till att köpa på internet utan att ha provat!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#368700
dea skrev:Jens kolla http://skodubb.se

Tackar @dea
I dag kom dom. Blir bra vil jag tro, isär om det nu fryser på igen efter regnet.
1453846876_huggarkaengor_dubb_26_01_16_(3).jpg

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368715 Det kommer att göra nytta, jag provade dubb i mina arbetsskor förra vintern. Men jag tycker det ser ut som att du ska försöka få in dubben lite till i sulan.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

JensSkoog  
#368741
dea skrev:Det kommer att göra nytta, jag provade dubb i mina arbetsskor förra vintern. Men jag tycker det ser ut som att du ska försöka få in dubben lite till i sulan.

Hann inte göra mera i går kväll, men jag undrar om jag skulle borrat innan jag skruvade?? Ska absolut länger in. Följde inte med något skriv om hur man gör. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

svampbob  
#368744
JensSkoog skrev:
dea skrev:Jens kolla http://skodubb.se

Tackar @dea
I dag kom dom. Blir bra vil jag tro, isär om det nu fryser på igen efter regnet.
1453846876_huggarkaengor_dubb_26_01_16_(3).jpg


Jag har provat dessa dubbar och är inte så nöjd. Dom har lätt för att åka längre in i sulan tills dom i princip blir blinda och även risk att du punkterar kängorna. Har ett par Lundhags som har börjat ta in fukt efter dubbningen. Jag tycker att Bestgrip typen av skodubb är bättre även om den är rätt besvärlig att skruva in i sulorna.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#368826
svampbob skrev:
JensSkoog skrev:
dea skrev:Jens kolla http://skodubb.se

Tackar @dea
I dag kom dom. Blir bra vil jag tro, isär om det nu fryser på igen efter regnet.
1453846876_huggarkaengor_dubb_26_01_16_(3).jpg


Jag har provat dessa dubbar och är inte så nöjd. Dom har lätt för att åka längre in i sulan tills dom i princip blir blinda och även risk att du punkterar kängorna. Har ett par Lundhags som har börjat ta in fukt efter dubbningen. Jag tycker att Bestgrip typen av skodubb är bättre även om den är rätt besvärlig att skruva in i sulorna.

Du skulle inte kunna skruva ut dubben, sedan sputa in något lämpligt medel/massa och skruva tillbaka dubben? Så kanske du skulle slippa få in fukt?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386160
SkogsGotte skrev:http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/motorsagar-och-tillbehor/sagklader/sagskyddskangor-903543 någon som prövat oregons nya kängor på jula eller hos annan återförsäljare?

Är ju iaf ett mycket trevligt pris på dem.



Ingen som kör med oregon kängorna? börjar vara dags att fixa kängor inför säsongen och skulle vara intressant å höra om någon prövat dessa?

Avatar Fallback

Tips på bra huggarkängor

Carlfritidshuggare  
#386198 Har Oregon Waipoua, förra modellen. Trivs med dem. Är sällananvändare så slitstyrkan kan jag inte uttala mig om. Tyckte de var lite bredare än Stihls kängor som jag jämförde med. Sitter skönt. Även ovana fötter tål en dags arbete. Varma på vintern och ok övrig tid på året. Kanske lite tunga. Lättskötta. Så helt ok om du frågar mig. Har klarat mig från att ha behövt testa sågskyddet.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413900
Palms skrev:Eftersom det inte blev nåt med Oregonkängorna vilket var synd då jag tror de är riktigt bra så köpte jag Meindl Woodwalker istället.
Har aldrig klämt på Meindl tidigare men vet ju att de är bland det bästa man kan köpa och jag är då inte besviken, fy tusan vilken skön känga!
Grym passform för mina fötter iaf.


Uppdaterar lite, lite drygt 1,5 år senare. Har använt mina Meindl-kängor väldigt mycket och de är fortfarande 100% hela, visst finns nån repa på skinnet men inget allvarligt. Håller emot väta och är väldigt komfortabla.
Jag har haft dem vid röjning, trädfällning och skogsinventering och har gått många mil i dem, den längsta dagsetappen vad jag vet är 12km och det skedde utan problem.
Behöver inte längre sågskyddet men har dragit mig för att byta känga för att de här är så klockrena!
Får se den extra vikten som träning 8)

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Hema  
#414013 Härligt med sådan återmatning. :)

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#414074 https://www.engelbert-strauss.se/Skor/T ... 528-0.html De här funkar kanonbra.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#414080 Angående Harzkängorna från E & S, de är som sagt otroligt sköna och funktionella. Tyvärr är dock sulan såpass mjuk att stora stycken lossar om man arbetar i stenig mark.. :???:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

jannee  
#414081 Håller helt med myra om Engelberts skyddsskor, synd att bara den ena kängan var vattentät :oops:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#414088 Det gick bra att returnera och få ett par nya.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Jim_90  
#417680 Går i tankar att skaffa sågskor. Är det lönt att testa dessa billiga eller skall man gå direkt på nåt dyrare?

http://www.ilponkatiska.fi/fi/ws/10/73/ ... ogger.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).