Arbetskläder för skogen

Dags att byta ut alla huggarblusar!!

203 inlägg 126014 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Phantom  
#190349 På vår svenska marknad finns 1 huggarjacka och 1 röjjacka som är klassad enligt EN471. Båda finns hos skogma.
Tillverkarna har inte fått några riktiga uppgifter från arbetsmiljöverket ännu, då de själva inte verkar veta vad som gäller. Så innan de kan uppgradera sina modeller kommer det troligen att ta lite tid.
Så det är val bara att vänta och se vad man kommer fram till på kontoret hos superhjärnorna ;)
Men jag vet att tillverkarna river sig i huvudet då de inte fått några riktiga besked ännu hur det ska tolkas. Eftersom det skrivs att plaggen bör motsvara EN471, och är således inte tvingande.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Fredrik N  
#190387 Om det nu bör vara en varsel färg som mot svarar EN471 varför skulle man då inte göra plagget i en färg som mot svarar EN471???

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

mmart  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190388 När skall tillverkarna börja informera om att deras kläder inte är lagliga efter 1 december 2012? I och för sig gäller någon slags karenstid för detta, men för de som investerar i nya kläder i nuläget så kan de känna sig lurade.

Lurade av vem? Arbetsmiljöverket i min uppfattning. Dessa bestämmelser har tillkommit i skymundan och med en väldig fart! Att sedan själva sakfrågan med varselfärger och annat skydd är i sak rätt blir en annan fråga.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Phantom  
#190397 Tillverkarna kommer troligen att komma med någon slags info så snart de vet vad det är som verkligen gäller. Om det är tillverkarna själva eller om de överlåter det till sina ÅF återstår att se.
Kontakt med arbetsmiljöverket har gett diffusa och ibland även motsägelsefulla svar beroende på vem man pratat med.

Att tillverkare inte bara börjar producera kläder i en färg som motsvarar EN471 kan ju bli lite fel. För det kanske rent av inte alls var så det var tänkt att tolkas enligt arbetsmiljöverket. Så då står de där med fler kläder som inte är godkända. Samt så tror jag många tillverkare gärna vill behålla "sina" färger på sina egna produkter så långt det är möjligt.

Det enklaste torde vara att slänga på sig en godkänd varselväst utanpå jackan/blusen tills det blivit klarhet i hur det ska tolkas, och tills dess tillverkarna har fått fram nya kollektioner med godkända kläder.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

volvo_buster  
#190405 Hmmmm!

Tycker Arbetsmiljöverket ska inför samma regler för våra "kära" frilansare som hälsar på nattetid också!
Vore himla nimnt med att de har varselväst som uppfyller samma kriterier så att de syns EFTER man har nedlagt dem så att polis/räddningstjänst hittar dem, för jag tror det går dithän med de som jobbar nattskiftet på "stora lagret"!

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

lodjuret  
#190456 Om inte minnet sviker är väl rekommendationen (från tillverkare/försäljare) max 20 (?) tvättar av varselkläder inte de tappar viss funktion, billigt värre om de får för sig att man måste följa den med, speciellt med t-shirt....

Personligen har jag dock aldrig har bytt ut varselkläder på grund av det, har dock bara använt varseljackor.

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190471 var 50 tvättar på varseljackan jag hade hemma... Kör iofs mest med skaljackor från t ex worksafe, fick köpa en drös av utgående modell för lite under 500kr/st inkl moms...

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190527
lodjuret skrev:
Niking skrev:Som skogsägare har du per automatik näringsverksamhet, varför skogsägare nog får räknas som yrkesverksam även när vederbörande jobbar i sin egen skog. Det gäller rimligtvis även om skogsägaren har en annan huvudinkomst än sin skog.


Självklart har en skogsägare en näringsverksamhet men aldrig roligt med regler som ökar kostnaden på en verksamhet som drivs som hobby och mest kostar pengar med minimala intäkter.

Bra mycket lättare att motivera sig att spendera pengar på saker som har med fällning att göra. Ok om jag liks ska köpa kläder och de ligger inom samma prisspann som varselkläder då är valet enkelt.

Svårt att tro att det kommer att hålla svampplockare och dylikt på längre avstånd från en själv bara för att jag syns lite mer. Tycker många saknar respekt för den skada som träd kan åstadkomma, speciellt i bär och svamptider tenderar de att kom väl nära ibland.


Håller med dig, men befarar att arbetsmiljöverket ser betydligt fyrkantigare på den saken...

F.ö. så brukar ju både motorsågar och röjsågar höras väl över stora avstånd, varför svampplockare torde välja att flytta på sig. Trots att tror jag att bär och svampplockare föredrar fågelsång framför (o)ljudet från motorsåg och röjsåg.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Scoutman  
#190529 Ny huggarblus med skogsforum logga, :shock: då byter jag direkt 8) !

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

lodjuret  
#190557
Niking skrev:F.ö. så brukar ju både motorsågar och röjsågar höras väl över stora avstånd, varför svampplockare torde välja att flytta på sig. Trots att tror jag att bär och svampplockare föredrar fågelsång framför (o)ljudet från motorsåg och röjsåg.
/Niklas


Har aldrig haft problemet med röjsåg men med motorsåg, det är inte roligt att se dem för nära.

Ser jag dem brukar jag vänta om möjligt annars får man skrika lite åt dem, är ju ej säkert för dem eller mig, de kan få trädet på sig och jag kan tappa fokus på vad jag gör. Händer inte ofta men det händer.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Fredrik N  
#191840 På tisdag skall Husqvarna ha demo dag på Värm-dal i Karlstad.
Jag är lite fundersam om Husqvarnas nya kläder har rätt EN kod, är det någon som vet det?

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Klazzon  
#191977 Ganska säker på att samtliga tillverkare av kläder inom detta segmentet är väl förberedda på denna lag.
Detta är inget som de sitter på sin egen kammare och klurar ihop utan brukar föregås av ett antal "samlingar" och "möten" där jag tror att alla tillverkare har representanter närvarande.
Dessa representanter förespråkar givetvis sina egna lösningar så att måste ändra så lite som möjligt i sin kollektion (kostar stor pengar och tar lång tid med tillverkning i kanske Vietnam eller Singapore) men till sist är det ändå ett arbetsmiljöverket som bestämmer att så här ska de va.

Jag tror att den hederliga varselvästen kommer kommer vara mångas komplement till dess att de ej godkända kläderna är utsålda.

För som jag förstår det kommer det inte vara olagligt att sälja ej godkända kläder? (kan ju ta på sig västen...)

Användarvisningsbild

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Houthakker  
#191978
Nolltax AB skrev:Knackar nån på min axel vad gäller klädseln åberopar jag demens. /gubbe 58

Då är han för nära!

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

Hema  
#195190 Använda likande sändare som finnes på seriösa slalomjackor? Används för räddningspersonalen skall kunna hitta folk under snön vid laviner.

Avatar Fallback

Re: Dags att byta ut alla huggarblusar!!

kallen  
#195723 Har bara skuggat igenom texten men är det så att man inte får röja med sågkängor med klass 1? Löjligt! Om man inte ser eller hör en skogsarbetare i dagens oranga kläder är man väll både blind och döv? Hur skyddar det mig själv att se ut som ett tivoli? Sågkjedjan skiter nog i det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).